תוך 8 חודשים בלבד: נגידת הבנק המרכזי של טורקיה התפטרה

ארקאן היא הנגידה השישית שמסיימת את תפקידה בשמונה שנים בלבד, אך בניגוד לקודמיה - הרקע לעזיבה קשור להאשמות בנוגע לאביה ומעורבותו הגבוהה - עד כדי הכתבה - במסדרונות הבנק המרכזי • הלירה הטורקית שמתרסקת כבר במשך שנים - נשחקה בכ־0.6% עד ל־30.5 לירות לדולר

ד''ר חפיזה גאיה ארקאן, נגידת הבנק המרכזי של טורקיה / צילום: Reuters, Anadolu Agency via Conne
ד''ר חפיזה גאיה ארקאן, נגידת הבנק המרכזי של טורקיה / צילום: Reuters, Anadolu Agency via Conne

לאחר הבחירות בטורקיה בחודש מאי, הייתה תקווה כי המדינה תחזור לניהול סביר שישקם את נזקי כלכלת הבחירות של רג'פ טאייפ ארדואן. לכאורה, זה היה נראה ככה עם שמונה העלאות ריבית רצופות של נגידת הבנק המרכזי הראשונה, חפיזה גאיה ארקאן, אולם היום (ו') היא הודיעה על התפטרות בתום שמונה חודשים בלבד בתפקיד. בעקבות התפטרותה, הלירה הטורקית שמתרסקת כבר במשך שנים - נשחקה בכ־0.6% עד ל־30.5 לירות לדולר.

ארקאן היא הנגידה השישית בשמונה שנים, אך בניגוד לקודמיה - הרקע לעזיבה קשור להאשמות בנוגע לאביה, ארול. לפי טענות שהעלתה עובדת לשעבר בבנק המרכזי, בושרה בוזקורט, בפני העיתון "סוזג'ו" - מי שעמד מאחורי פיטוריה הוא ארול. מעבר לכך, נטען כי האב החל להיות נוכח בקומות הגבוהות של הבנק המרכזי וממש הכתיב את זהות העובדים. הנגידה חפיזה אמנם הכחישה את הטענות ואיימה בנקיטה בצעדים משפטיים, אך לבסוף התפטרה.

"כידוע, מתנהל נגדי מסע פגיעה בתדמית", מסרה ארקאן. "כדי למנוע פגיעה במשפחתי ובבני, שהוא אפילו לא בן שנה וחצי, ביקשתי מהנשיא לעזוב את תפקידי". ארקאן ציינה כי החליטה לקבל את התפקיד, אף שבאותו שלב לבנה עוד לא מלאה שנה. "במטרה לשרת את המדינה והאומה, עמדתי בתפקידי יום וליל, והתוכנית הכלכלית שלנו החלה להניב פרי. הרזרבות גדלו, והאינדיקטורים למגמת האינפלציה הם הוכחה להצלחה".

ארקאן דאגה להוסיף גם מחמאה לארדואן: "לאחר 22 שנות ניהול ובנקאות במגזר הפרטי באמריקה, אני מעוניין להביא את הערכתי לנשיא, שנתן לי את האפשרות לשרת את מדינתי וכעת אעזוב לטובת נוכחות לצד משפחתי".

מיהי ארקאן ואיך הגיעה לתפקיד?

ארקאן בת ה־44 היא נגידה צעירה יחסית. מקבילה האמריקאי למשל, ג'רום פאוול, בן 71. היא גדלה במשפחה מבוססת באיסטנבול. אביה, ארול, מהנדס ואימה מורה למתמטיקה ולפיזיקה. שניהם דאגו שארקאן תלמד במיטב מוסדות ההשכלה: החל מתיכון איסטנבול המכובד, אותו סיימה שנייה בכיתתה, דרך לימודי הנדסת מכונות באוניברסיטת בואזיצ'י היוקרתית, ועד לדוקטורט בחקר ביצועים והנדסה פיננסית מאוניברסיטת פרינסטון בארה"ב - כל זה עד גיל 27.

ארקאן החלה את דרכה המקצועית בגולדמן זאקס, כשאל בנק ההשקעות נכנס בתור דוקטורנטית צעירה. כעבור שש שנים, היא קיבלה את התפקיד הניהולי הראשון שלה. נראה שמאז ומעולם ארקאן סומנה בתור צעירה מבטיחה: היא השתתפה בתוכניות לימוד מינהל עסקים באוניברסיטאות היוקרתיות הרווארד וסטנפורד וזכתה להוקרה ממגזינים שונים על התקדמותה לתפקידים בכירים בגיל צעיר מאוד. את הצמיחה המשמעותית ביותר שלה ארקאן עשתה בבנק פירסט ריפבליק, שעלה לכותרות לאחר קריסתו המהדהדת והפיקדונות בו נמכרו לג'יי פי מורגן. ארקאן מילאה שורה של תפקידים בבנק, ממנהלת סיכונים, דרך מנהלת פיקדונות והשקעות ועד למינוייה למנכ"לית משותפת ביוני 2021, כשהייתה בת 42 בלבד.

התלונות על הטעייה בבנק האמריקאי שקרס

ואז הגיע סימן השאלה הגדול שמלווה את ארקאן עד היום. היא התפטרה מתפקידה בדצמבר 2021, חצי שנה בלבד לאחר מינויה. מאז קריסת פירסט ריפבליק, מעל ראשה מרחפת תלונה שהוגשה נגדה על ידי לקוחות הבנק, בגין הפרה לכאורה של חוקי הבנקים ומתן הצהרות כוזבות ומטעות. במסגרת התלונה מצוינת התבטאות של ארקאן בסמוך להתפטרותה, אז הביעה את "הבטיחות והיציבות של פירסט ריפבליק".

תפקידה המשמעותי האחרון של ארקאן היה מנכ"לית חברת ההשקעות האמריקאית גרייסטון, אליו מונתה ביוני 2022 - חודש לאחר שהחברה נפסלה מהמכרז לרכישת נמל חיפה. גם כאן, ארקאן סיימה את תפקידה בתוך חצי שנה בלבד. בהודעת החברה נמסר כי העזיבה "ידידותית", וכן נובעת מרצונה של ארקאן להתמקד בחיפוש הזדמנויות חדשות בסקטור הפיננסי. "אני מביטה קדימה לשלב הבא שבו אני מעוניינת להרכיב צוותים חדשים ולהוביל צמיחה בחברה מובילה נוספת", מסרה ארקאן. שישה חודשים אחר כך התגלה שהיא עוזבת את המגזר העסקי לטובת תפקיד הנגידה.

אבל איך נשיא טורקיה, ארדואן, שמיוחסת לו נסיגת הדמורקטיה הטורקית ושלטון שנוי במחלוקת בחר בדוקטורית מהאוניברסיטאות הפרוגרסיביות בארה"ב? ככל הנראה הייחוס המשפחתי שלה, בדמות טורגוט אוזל, ראש הממשלה והנשיא לשעבר של טורקיה עזר. את השם "חפיזה" היא קיבלה בתור אות כבוד לאמו של אוזל, חפיזה. זו הייתה חסידה אדוקה של זאהיד קוטקו, השייח' הגדול של המסדר הנקשיבנדי - המסדר הסוני בו חבר ארדואן.

מהחלטת הריבית הראשונה של ארקאן ניתן להתרשם בראש ובראשונה כי מה שהיה - הוא לא מה שיהיה. מדיניות ארדואן של "אינפלציה נמוכה, ריבית נמוכה" נותרה בגדר רטוריקה של הנשיא וללא היאחזות ממשית בניהול המוניטרי של טורקיה.

לאורך חודשי כהונתה, היא הביאה לתפנית משמעותית במדיניות הריבית, שבשמונה פעימות רצופות עלתה מ־8.5% ל־45%. סוגיה מעניינת היא שכשקיבלה את התפקיד, קצב האינפלציה השנתי עמד על כ־38.2%. אולם, מאז הקצב השנתי עלה ל־64.77% בדצמבר. לא מן הנמנע כי עדכון האינפלציה שצפוי להתרחש בימים הקרובים יצביע על עלייה נוספת.