העיתון הגדול בארה"ב: האסטרטגיה של חמאס לא עובדת, ישראל מנצחת בעזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוול סטריט ג'ורנל בטוחים שישראל מובילה במלחמה, וושינגטון לא יכולה להציל את המזרח התיכון, והפגנה פרו-פלסטינית נגד השקעה באג"ח ישראל • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים. 

המלכודת שחמאס מכין לישראל, והלבנת הענק של איראן בבריטניה 
13 מיליון דולר ליחידה: הטנק החדש שצבא ארה"ב ישיק בעוד כשנה  

1בוול סטריט ג'ורנל בטוחים: ישראל מנצחת במלחמה

"אולי פספסתם את זה בתוך התבוסתנות התקשורתית, אבל ישראל מנצחת את המלחמה שלה בעזה", נכתב במאמר מערכת של וול סטריט ג'ורנל, שכותרתו "ההתקדמות הבלתי מדוברת של ישראל בעזה". "אבדותיו של חמאס גוברות, והתמיכה במאמץ המלחמתי הישראלי נמשכה ברחבי העולם זמן רב מכפי שציפה חמאס. המלחמה רחוקה מסיום, אבל המעוז הדרומי של חמאס, חאן יונס, קורס. אזרחים זרמו החוצה ושאר הכוחות של חמאס במערב העיר מוקפים. הם עומדים בפני התקדמות ישראלית מכל הצדדים, וכוחות צה"ל נלחמים כעת מתחת לפני הקרקע".

עוד נכתב כי "האסטרטגיה של שימוש במגנים אנושיים כדי להשיג אהדה תקשורתית עבדה בכל פעם לטובת חמאס. נראה שלא הפעם. 7 באוקטובר היה אכזרי מדי. המלחמה הזו כבר עברה את ה-120 יום, וארה"ב ואירופה מסרבות לקרוא להפסקת אש". עוד נכתב כי "המשימה של ישראל לשנת 2024 היא לסיים את העבודה, אבל האם התמיכה הפוליטית של ארה"ב תחזיק מעמד?", צוין כי "סקר CAPS-Haris האחרון של הרווארד מגלה שרוב גדול של אמריקאים תומכים בישראל ובמטרות המלחמה שלה. גם המנהיגים הנבחרים באירופה מחזיקים בקו, ואף מדינה ערבית לא פרשה מהסכם אברהם. אפילו בית הדין הבינלאומי של האו"ם נרתע מלהורות על הפסקת אש".

מאמר מערכת מתוך הוול סטריט ג'ורנל. לקריאת הכתבה המלאה. 

2רק המזרח התיכון יכול להציל את המזרח התיכון

"בשבועות הראשונים של 2024, כשהמלחמה הקטסטרופלית ברצועת עזה החלה ללבות את האזור הרחב יותר, נראה היה כי יציבות המזרח התיכון עומדת שוב במרכז סדר היום של מדיניות החוץ של ארה"ב", נכתב במגזין פורן אפרס בכתבה שכותרתה "רק המזרח התיכון יכול לתקן את המזרח התיכון". אך "הרבה לפני התקפות חמאס ב-7 באוקטובר, ממשלים אמריקאיים רצופים סימנו את כוונתם להתרחק מהאזור ולהקדיש יותר תשומת לב לסין העולה".

למרות הפעילות של ארה"ב בגיבוי ישראל מאז תחילת המלחמה, "המלחמה בעזה לא הובילה לשינויים משמעותיים באוריינטציה המדיניות הבסיסית של וושינגטון", נכתב. "אם כבר, הדינמיקה ההולכת ומורכבת של המלחמה עלולה לגרום לתיאבון של ארה"ב לעיסוק באזור להחלש עוד יותר". עוד צוין כי "כמובן שארה"ב תמשיך להיות מעורבת במזרח התיכון", אבל "לחכות שארה"ב תיקח את ההובלה בניהול אפקטיבי של עזה ובמתן שלום בר קיימא במזרח התיכון יהיה לחכות לשווא: הדינמיקה האזורית והעולמית הנוכחית פשוט מקשה מדי על וושינגטון למלא את התפקיד הדומיננטי הזה".

בנוסף, נכתב כי "זה לא אומר שמעצמות עולמיות אחרות יחליפו את ארצות הברית. לא מנהיגים אירופיים ולא סיניים הפגינו עניין רב או יכולת לקחת על עצמם את התפקיד, גם כשההשפעה של ארה"ב דועכת. בהתחשב במציאות המתהווה זו, מעצמות אזוריות - במיוחד השכנות הערביות המיידיות של ישראל, מצרים וירדן, יחד עם קטאר, ערב הסעודית, טורקיה ואיחוד האמירויות הערביות, המתואמות מאז שהחלה המלחמה - צריכות להגביר בדחיפות להגדיר דרך משותפת קדימה".

מתוך פורן אפרס, מאת דליה דאסה קייה, סנאם ואקיל. לקריאת הכתבה המלאה.

3חמאס: הפסקת אש היא הטעיה בלבד

"אם המלחמה בעזה לא תיפסק, כל המזרח התיכון יישאר נפיץ, מדרום לבנון ועד סוריה, עיראק ותימן", נכתב הבוקר באל ג'מהורייה הלבנוני. עוד נכתב כי "כל צד מבין שהשני רוצה הפסקת אש זמנית כדי לחזק את מעמדו הצבאי והפוליטי. לפני כשבוע היה צפוי שיוסכם על הפסקת אש בין ישראל לחמאס, אבל אפשרות זו התפוגגה במהירות. היום נראה ששני הצדדים כמעט חזרו לנקודת האפס".

בנוסף, צוין כי "בהתבסס על הכוונות של נתניהו, חמאס השתכנע כי הפסקת האש, באופן שנתניהו דורש, אינה אינטרס של המשא ומתן הפלסטיני, אלא הטעיה בלבד, מפני שהישראלים יפיקו תועלת מהפסקות הזמן האלה, ויוכלו להמשיך את המלחמה, וללא שום התחייבות פוליטית מצידם".

תוך אל ג'מהורייה, מאת טוני איסה. לקריאת הכתבה המלאה. 

4הפגנה פרו-פלסטינית נגד השקעה אמריקאית באג"ח ישראליות

"מאות מפגינים פרו-פלסטינים ירדו ביום שני לבניין הקפיטול של מדינת פנסילבניה כדי למחות על השקעתם של כספי משלמי המסים באג"ח ישראליות, הפעולה הראשונה מתוך מה שהמארגנים אמרו שיהיה מבצע מתמשך ללחוץ על המחוקקים להתנתק מישראל על רקע המלחמה המתמשכת בעזה", נתב אמש בפילדלפיה אינקווירר.

נכתב כי "כמו מדינות אחרות, ישראל מוכרת אג"ח ממשלתיות כדי לתמוך בהוצאות הממשלה. בעוד שניתן להחזיר הלוואות אלו בריבית עם הפירעון, רכישת אג"ח ישראליות נתפסת גם כהשקעה פיננסית סימבולית שכבר מזמן משוייכת להפגנת תמיכה פוליטית בישראל". עוד צוין כי "לפנסילבניה יש היסטוריה של שימוש בסמכויות ההשקעה שלה כדי להשמיע הצהרות פוליטיות, החל ממכירת נכסים רוסיים בתגובה לפלישה לאוקראינה או מכירת נכסים סיניים כמחאה על ממשלתם הקומוניסטית". צוין כי "מפגינים ביקרו ביום שני את גזברית פנסילבניה סטייסי גאריטי על כך שהגבירה את רכישות האג"ח והביא את סך ההשקעה של המדינה באג"ח ישראל לכ-56.4 מיליון דולר - חלק קטן אך בעל משמעות פוליטית ממאגר ההשקעות של 27.6 מיליארד דולר שעליהם פיקחה גאריטי".

מתוך פילדלפיה אינקווירר, מאת גיליאן מקגולדריק, מקס מרין. לקריאת הכתבה המלאה.