"קטסטרופה": 3 מדינות התאגדו נגד המהלך הבא של ישראל בעזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: תוכנית הבית הלבן להקמת מדינה פלסטינית, האנטישמיות בבריטניה מזנקת, ואוסטרליה, ניו זילנד וקנדה קוראות נגד כניסה קרקעית  לרפיח • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

דרום אפריקה בפנייה חדשה נגד ישראל בהאג וההימור של ביידן עם סעודיה
WSJ | האיש שמונע שליטה של הרשות הפלסטינית בעזה  

1הבית הלבן ומדינות ערביות עובדים על תוכנית שלום

ממשל ביידן וכמה מדינות ערביות עובדים בימים אלו בזריזות כדי להשלים תוכנית מקיפה להשגת שלום בר-קיימא בין ישראל לפלסטינים, הכוללת לוח זמנים מפורט להקמת מדינה פלסטינית, ועשויים לפרסם אותה בשבועות הקרובים; כך מדווח היום הוושינגטון פוסט מפי מקורות בבירה האמריקאית ובבירות מדינות ערב. הכוונה היא לפרסם את התוכנית במהלך שישה השבועות של הפסקת האש הראשונית עליה דנים בימים אלה במצרים, שתהיה כרוכה בשחרור חלק מהחטופים. הפסקת אש זו עשויה להתחיל לפני הרמדאן (10 במרץ).

בין המדינות המעורבות: מצרים, ירדן, קטר, סעודיה ואיחוד האמירויות. "המפתח להכל הוא עסקת החטופים", אמר מקור לעיתון על הסיכויים ליישום התוכנית. לפי הדיווח, התוכנית כוללת נסיגה מסיבית מהתנחלויות, ולכן "הפיל בחדר הוא כיצד ישראל תגיב". הנושא אמור לעלות לדיונים בין האמריקאים ונציגי מדינות ערב לגורמים אירופיים בוועידת מינכן לביטחון, שנפתחת מחר (ו').

מאת קארן דה-יונג, סוזנה ג'ורג ולאבדיי מוריס. מתוך הוושינגטון פוסט. לקריאת הכתבה המלאה.

2 הכרזה משותפת לאוסטרליה, ניו זילנד וקנדה נגד כניסה קרקעית  לרפיח

כניסה ישראלית לרפיח, אליה התנקזו כ-1.5 מיליון עקורים עזתים, תהיה "קטסטרופה" ועל ישראל להימנע ממנה בכל מחיר; כך מדווח הגלוב אנד מייל הקנדי על עמדת המדינה בנוגע לנעשה בדרום הרצועה, ומצטט את ראש הממשלה הקנדי ג'סטין טרודו שפירסם הצהרה משותפת בעניין עם מקבילו האוסטרלי אנתוני אלבנז והניו-זילנדי כריסטופר לוקסון. "ישראל חייבת להקשיב לידידיה ולהקשיב לקהילה הבינלאומית", אמר טרודו. ארה"ב, לעומת זאת, דורשת מישראל להציג תוכנית הומניטרית קבילה לאי-פגיעה בעקורים במקרה שכוחות צבא ייכנסו למרחב רפיח. שלוש המדינות קוראות ל"הפסקת אש מיידית". "אסור שאזרחים פלסטינים ישלמו את המחיר של הבסת חמאס", נאמר בהצהרה.

מתוך הגלוב אנד מייל. לקריאת הכתבה המלאה.

3בבריטניה מדווחים על גל האנטישמיות "החמור ביותר זה 40 שנה"

דוח מקצועי של עמותה בריטית מעריך כי גל האנטישמיות הנוכחי בבריטניה, בעקבות המלחמה בעזה הוא "החמור ביותר זה 40 שנה", בעוד משרד הפנים הבריטי מבטיח להיאבק בתופעה. כך מדווחת הבוקר הכותרת הראשית של הטיימס הלונדוני.

מספר התקריות האנטישמיות המתועדות זינק ב-150% בשנה שעברה, ליותר מ-4,000. שר הפנים ג'יימס קלוורלי הבטיח להגן על הקהילה היהודית מפני "התפוצצות השנאה" המתרחשת בממלכה המאוחדת. את הדוח פירסם ארגון Community Security Trust האחראי לחלק מאבטחת המוסדות היהודיים, כולל גנים ובתי כנסת, בבריטניה. הוא מצא שהתרחשה תקרית בכל אזור בבריטניה, והמספר הכולל הוא הגבוה ביותר מאז שהתחיל לתעד את התקיפות, ב-1984.

מאת ג'יימס ביל ואוליבר רייט. מתוך הטיימס. לקריאת הכתבה המלאה.

4שר המשפטים הגרמני: "גם מלחמה צודקת חייבת להסתיים יום אחד"

כשלושים שרים, פוליטיקאים, חוקרים מגרמניה ומישראל וכן נציגים של משפחות החטופים השתתפו בכנס מיוחד שהתקיים בברלין ברביעי האחרון תחת הכותרת "פרספקטיבה משותפת". האירוע, שעסק בשאלת האנטישמיות בעולם ובעתיד ההומניטארי של הפלסטינים והישראלים, נערך במשרדי הוצאת אקסל שפרינגר הפרו-ישראלית ובשיתוף העיתון הישראלי ג'רוזלם פוסט וסיפק כמה כותרות מעניינות.

"אנטישמים אינם מוזמנים לגרמניה והם בוודאות לא יזכו לקבל דרכון גרמני", אמר שר המשפטים המקומי מרקו בושמן, אשר התייחס לתקרית שבה הותקף באחרונה סטודנט יהודי באוניברסיטה החופשית של ברלין. השר, שפתח את האירוע בנאומו, הסביר כי "גרמניה עומדת לצדה של ישראל לא רק בשל מחויבותה ההיסטורית". הוא אמר כי "ישראל נלחמת תוך ציות לחוק הבינלאומי", אבל ביקש להזהיר כי "גם מלחמה צודקת חייבת להסתיים יום אחד". בושמן לא היה השר הגרמני היחיד שנשא דברים באירוע, שבו השתתפו גם פוליטיקאים ישראלים בראשות השר גדעון סער. טוביאס לינדנר, שר במשרד החוץ הגרמני, נשאל על הבמה האם ישראל עושה הכל כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע, ואמר: "אנו שואלים את חברינו הישראלים שאלות קשות. האנשים בדרום רצועת עזה וברפיח אינם יודעים לאן ללכת. זהו אינטרס ישראלי להראות כי ישראל מגנה על אזרחים אם היא רוצה להמשיך בלחימה".

מאת קרולינה טורצר ופיליפ פולקמן-שלוק. מתוך "די-ולט". לקריאת הכתבה המלאה.