מור בולט בראש, ומי בתחתית? בדקו מה עשו קרנות ההשתלמות והפנסיה שלכם בינואר

בית ההשקעות מור הוביל במסלול הכללי בינואר עם תשואה של 0.43% • בקרנות הפנסיה במסלול עד גיל 50 נרשמה תשואה ממוצעת של 0.22% • מסלולים עוקבי S&P 500 המשיכו להניב תשואות יפות • וגם: התחזית של ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות במור גמל ופנסיה, להמשך השנה

ינואר חיובי בקרנות ההשתלמות ובפנסיה / אילוסטרציה: Shutterstock
ינואר חיובי בקרנות ההשתלמות ובפנסיה / אילוסטרציה: Shutterstock

קרנות הפנסיה וההשתלמות פתחו את שנת 2024 ברגל ימין. חודש ינואר הסתיים במגמה חיובית בבורסות האמריקניות, אך בבורסה בתל אביב נחתם החודש בירידה של מדד ת"א 35 (1.4%-), גם באפיקים הסולידיים נרשמו ירידות במדדים. עם זאת, מנהלי ההשקעות באפיקי החיסכון לטווח הבינוני והארוך כן הצליחו לרשום ממוצע תשואות חיובי כאמור, בסיכום החודש.

השנה נפתחה ברגל ימין: מה עשו קופות הגמל והפנסיה בינואר?
מיליון הורים מפסידים כסף בחיסכון לכל ילד. איך זה קורה?

התשואה הממוצעת בקרנות ההשתלמות הגדולות במסלול הכללי עמדה על 0.26%, ובמסלול המנייתי הסתכמה ב-0.3%. בין קרנות ההשתלמות, בית ההשקעות מור נמצא במקום הראשון במסלול הכללי, עם תשואה של 0.43%.

בין קרנות ההשתלמות הקטנות בלטה התשואה של בית ההשקעות אינפיניטי, שעמדה על 0.66% בינואר. במקום האחרון בינואר במסלול זה נמצאת קרן ההשתלמות של כלל ביטוח עם תשואה של 0.11%-.

במסלול המנייתי הצטיינה קרן ההשתלמות של בית ההשקעות אנליסט שרשמה תשואה של 0.89% בסיכום ינואר, במקום השני הגיעה קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם שרשמה תשואה של 0.61% ובשלישי נמצא ילין לפידות עם תשואה של 0.58%. במקום האחרון נמצאת קרן ההשתלמות של הראל שרשמה תשואה שלילית של 0.3%- בינואר.

בקרנות הפנסיה במסלול עד גיל 50 נרשמה גם כן תשואה חיובית ממוצעת נאה בינואר של 0.22%. בית ההשקעות מור מצטיין גם כאן, והקרן שלו רשמה תשואה של 0.56% החודש. במקום האחרון במסלול נמצאת קרן הפנסיה של הראל עם תשואה של 0.01%.

בשלוש השנים האחרונות המצטיינת היא הפניקס עם תשואה של 23.62%, ואחריה במקום השניה נמצאת מנורה עם תשואה של 22.84%. הממוצע לקרנות הפנסיה בשלוש השנים עומד על 19.1%. במקום האחרון נמצאת קרן הפנסיה של אלטשולר שחם שרשמה תשואה של 13.46% בפרק זמן זה. 

במור אופטימים לגבי המשך השנה

ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות במור גמל ופנסיה אומר לגלובס כי "חודש ינואר היה חודש שבו השווקים בחו"ל תפקדו הרבה יותר טוב מהשוק הישראלי. למרות שהגדלנו חשיפה לשוק המקומי בחודשים האחרונים, עדיין החשיפה שלנו היא משמעותית יותר גדולה לשווקים הזרים. בינואר המניות בתיק שלנו בישראל - תפקדו יותר טוב ממדדי הייחוס. מה שתרם לנו היו תיק החוב והתיק הלא סחיר".

בהמשך השנה מעריך קלינסקי, יצטברו השיערוכים מהתיק הלא סחיר שעשויים להשפיע לחיוב על הביצועים בקרנות ההשתלמות ובפנסיה. לדבריו "השיערוכים בחלק מההשקעות הלא סחירות מגיעים בעיכוב, אנחנו מאוד אופטימיים וצופים שהנתונים שיתקבלו בהמשך יתרמו לביצועי האפיק הלא סחיר".

S&P 500 ממשיך לספק את הסחורה

הציבור התאהב בשנה החולפת במדד S&P 500 ששבר שיאים וחתם את 2023 בעליה דו-ספרתית. כיום ישנן קרנות השתלמות עם אפיקים שמוצמדים למדד זה. בינואר הן המשיכו לספק את הסחורה ובגדול. התשואה הממוצעת של קרנות ההשתלמות שעוקבות אחרי המדד בחודש זה עמדה על 2.44%. הקרן המצטיינת של הראל הגיעה לתשואה של 3.09%, והגרועה של הפניקס - 1.98%. בכל מקרה מדובר בתשואה גדולה לפחות פי 10 מהאפיק הכללי. אך איתה מגיע מן הסתם גם סיכון מוגבר.

קלינסקי אומר בהקשר זה כי "במבט קדימה, אחרי העליות החדות מאוד בשווקים, בדגש על מדד הנאסד"ק שעלה ביותר מ-40% ב-2023, ו-S&P 500 שטיפס במעל ל-20% באותה שנה, המכפילים במדדים אלה כיום גבוהים מאוד. העליות נבעו על רקע הסיפור של מהפיכת ה-AI. יכול להיות שמחירי המניות של החברות ידביקו את הציפיות של המשקיעים בשנים הקרובות. כלומר שנבוא ונגיד עוד כמה שנים שהמחירים הנוכחיים הצדיקו את עצמם. אבל ברמה ההיסטורית - השוק האמריקאי לא זול".

מה כן נכון למשקיעים לעשות? לדברי קלינסקי כדאי לאזן את התיק עם רכיבי אג"ח שנותנים כיום תשואות נאות. "הורדות הריבית כל הזמן נדחות, כך שאנחנו בהחלט בתרחיש של ריביות 'גבוהות יותר לזמן ארוך יותר' (Higher for Longer). צריך לפעול לשילוב בריא ומאוזן בין המניות לאפיקי החוב השונים - הם נותנים איזון בריא לתיק. אני לא אומר שמהפיכת ה- AI לא אמיתית, אבל כן צריכים להיות זהירים. כלומר גם לבצע פיזור גאוגרפי וגם בין אפיקי החוב למניות".

מה באשר לשוק הישראלי? "ברמת המיקרו החברות כאן יותר זולות מחברות בשווקים הבינלאומיים. השוק כאן יותר זול מארה"ב. אני חושב שבסופו של דבר, ככל שהמלחמה תסתיים ואולי גם תהיה אפשרות לנורמליזציה עם סעודיה, יכול להיות מצב שהשוק הישראלי יעלה בצורה מאוד חזקה וידביק את הפערים שנפתחו בשנה החולפת".