ישראל במלחמה | סיקור שוטף

הוארך משך הפינוי לתושבי הצפון והדרום עד יולי

דובר צה"ל: לא ירינו לעבר מבקשי הסיוע בעזה, אבטחנו את השיירה • גלנט: "רשת מנהרות המילוט של חמאס הפכה למלכודת מוות עבור המחבלים" • בני משפחות חטופים חסמו את דרך בגין בת"א: "הגיע הזמן שהמנותקים בקבינט יפנימו שלא יהיה ניצחון בלי החזרתם בחיים" • ביידן: כנראה שלא נשיג הפסקת אש עד ליום שני • עדכונים שוטפים 

ניר עוז, אחרי ה־7 באוקטובר / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
ניר עוז, אחרי ה־7 באוקטובר / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

עדכונים שוטפים

22:40 - הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים הערכת מצב בזירת הפיגוע בתחנת הדלק בעלי

21:42 - הוארך משך הפינוי לתושבי הצפון והדרום

הממשלה אישרה את הארכת משך הפינוי לתושבי הצפון והדרום עד ל- 7.7.24. לפי ההחלטה, החל מ- 7.3.24 מפונים מהדרום שיבחרו במענק לא יוכלו לשוב ולהתארח במלונות. עם זאת, משרד התיירות יקים ועדת חריגים בנושא.

21:27 - הנרצח השני בפיגוע ליד עלי: אוריה הרטום, בן 16 מדולב שבבנימין

אוריה הרטום ז"ל, בן 16 מדולב, הוא הנרצח השני בפגוע בתחנת הדלק בעלי. הוריו גדי ונעמה ספדו לו: "נער טהור וישר דרך. זכינו לגדל נער צדיק וקדוש".

20:40 -  דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי: " לא ירינו לעבר מבקשי הסיוע בעזה - אבטחנו את השיירה" 

תת-אלוף דניאל הגרי נשא הערב הצהרה ואמר כי "חיסלנו בעשרת הימים האחרונים יותר מ-450 מחבלים. מתחילת המלחמה - חוסלו יותר מ-13,000 מחבלים ברצועת עזה. כמו כן, השמדנו כ-1,000 מרחבים מהם שוגרו רקטות לעבר שטח ישראל".

באשר לתקרית בצפון הרצועה הוסיף הגרי: "המון פלסטיני התקהל ובזז את הציוד. עשרות נהרגו עקב דוחק, חלקם נדרס בידי המשאיות". הוא גם הבהיר: "לא ביצענו ירי לעבר השיירה ההומניטרית לא מהאוויר ולא מהיבשה אלא אבטחנו אותה כדי שתגיע ליעדה".

דובר צה"ל התייחס לחזית הצפונית ואמר כי "חיזבאללה מוסיף לירות לעבר צפון המדינה ואנחנו גובים על כך מחיר הולך וגובר. חיל האוויר הישראלי מוכיח שאין מקום שיידרש לתקוף בו ולא יעשה זאת. במקביל, אנו מתכוננים לכל התרחישים, וגם למלחמה - אם נידרש לה".

20:38 - הותר לפרסום: יצחק צייגר, בן 57 משבי שומרון, הוא נרצח בפיגוע בעלי

20:01 - ביידן שוחח הערב עם אמיר קטאר: "עסקה לשחרור חטופים תביא להפסקת אש בת שישה שבועות"  

19:36 - נתניהו במסיבת עיתונאים: "דורשים לדעת את שמות כל החטופים החיים שישוחררו בעסקה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא נאום ואמר: "החזרת כל חטופינו - מטרה קדושה. אני דורש לדעת את שמותיהם של כל החטופים החיים שישוחררו בעסקה. טרם קיבלנו תשובות. מוקדם מדי לדעת אם נצליח להביא לעסקה. לא נתקפל מול הדרישות ההזויות של חמאס. נחושים להחזיר את כולם - עם או בלי מתווה".

"אני מוקיר עמוקות את לימוד התורה של אחינו החרדים. מוקיר את התגייסותם לארגוני חירום והצלה. לצד זה, אי אפשר להתעלם מהתחושה בציבור על חלוקת הנטל בציבור", הוסיף ראש הממשלה. "נקבע יעדים לגיוס לצה"ל ואת הדרכים למימוש היעדים האלה. אפשר להשיג הסדר שיהיה לו רוב בכנסת. אי אפשר להשיג הסכמה מוחלטת. מי שדורש הסכמה מוחלטת לא ישיג שום הסכמה".

עוד הדגיש נתניהו כי "ניצחון מחייב את חיסול כל גדודי חמאס גם במרכז הרצועה וגם בדרומה". רה"מ התייחס גם ללחצים הבין-לאומיים על ישראל: "הם הולכים וגוברים. אנחנו הודפים אותם עד לסיום המלחמה".

ניתן לצפות במסיבת העיתונאים מטה:

19:24 - דיווח באל-ערביה: מקורות מסרו כי חמאס ישלח למתווכים את הטיוטה הסופית שלו לעסקה בשבוע הבא. בחמאס איימו שאם תקרית משאיות הסיוע תחזור על עצמה - המו"מ יופסק

19:17 - בני משפחות חטופים חסמו את דרך בגין בת"א: "עסקה עכשיו"

בני משפחות חטופים חסמו את דרך בגין בתל אביב וכתבו בגדול על הכביש את המילה "SOS". בין המפגינים:יפעת קלדרון, אילה מצגר ועינב צגוואקר.

מהמשפחות שמפגינות נמסר: "הגיע הזמן שהמנותקים בקבינט יפנימו שאין ולא יהיה ניצחון בלי החזרת החטופים בחיים. הזמן שלהם בשבי נגמר ואם לא תהיה עסקה עכשיו נקבל אותם בארונות, אם בכלל. אנחנו זועקים לעזרה, לממשלה שהפקירה אותם ובגלל שיקולים פוליטיים לא מחזירה אותם. אם נתניהו לא מסוגל לעמוד בחוזה הבסיסי בין המדינה לאזרחים ולהחזיר אותם הביתה, שיפנה את מקומו למי שכן".

19:12 - השיגורים שזוהו לעבר גורן שבצפון: אין נפגעים, כוחות צה"ל תקפו את מקור הירי

19:04- מטוסי קרב תקפו מבנה צבאי בלבנון שבו זוהה מחבל

19:00 - שר הביטחון גלנט: "רק שחרור חטופים יביא להפוגה זמנית בלחימה"

שר הביטחון יואב גלנט נכנס עם כוחות צה"ל לצפון רצועת עזה: "רשת מנהרות המילוט של חמאס הפכה למלכודת מוות עבור המחבלים. אנו מתכננים את פעילותנו ברפיח ובמחנות המרכז על בסיס המודיעין של ארגון הטרור הרצחני. רק שחרור חטופים יביא להפוגה זמנית בלחימה".

בתום הביקור ברצועת עזה, גלנט אמר כי "אנחנו משתמשים במידע שאנחנו מביאים מתוך מאגרי חמאס. ישנן כמויות מידע אדירות שהבאנו מתוך מקומות שהגענו אליהם. כל המידע הזה מפוענח, ומשמש את הכוחות בשטח בהשמדת המנהרות ומרכזי העצבים של חמאס".

18:46 - שר ההגנה האמריקני אוסטין: מאז 7 באוקטובר סיפקנו לישראל כ-21 אלף חימושים מדויקים

18:35 - בעל החומוסייה שחזר מעזה זיהה את המחבל בתחנת הדלק בעלי - ונטרל אותו: "הבנתי שזה פיגוע, הוא הסתער ויריתי בו". 

18:25 - המחבל שרצח נער בן 17 וגבר בן 30 בעלי הוא מחמד מנאצרה, מזוהה עם פת"ח והוא  קצין זוטר במשטרה הפלסטינית. המחבל ריצה שני מאסרים בעבר, בהם אחד על רקע עבירות אמל"ח

18:23 - אזעקות בגליל המערבי: שני שיגורים זוהו משטח לבנון, אין נפגעים

18:22 - אזעקה בשדרות, באיבים ובניר עם

שתי רקטות יורטו, רקטה נוספת נפלה מחוץ לעיר. לא ידוע על נפגעים או על נזק.

18:05 - אזעקות בגורן ובגורנות הגליל שבצפון

17:40 - ביידן: יודע שהדיווח על ירי של צה"ל בנקודת סיוע בעזה תסבך את שיחות המשא ומתן. הפסקת האש ככל הנראה לא תקרה ביום שני, אך אני נותר אופטימי

17:15 - שני נרצחים בפיגוע ירי בתחנת דלק בעלי

נער בן 17 וגבר בן 30 נרצחו בפיגוע ירי בתחנת דלק בעלי בעת שישבו ברכב. אזרח חמוש ואנשי כוחות הביטחון חיסלו את המחבל. הפרטים המלאים

17:00 - מפציצים מבנים ממולכדים, משמידים פירים: תיעוד מהפעילות בזייתון

לוחמי צוות הקרב של גדוד צבר ממשיכים את הפשיטה על שכונת זייתון בעיר עזה, שהחלה בשבועות האחרונים, ושבמסגרתה כבר חוסלו עשרות מחבלים. הכוחות ממשיכים לפעול במרחב, להשמיד תשתיות טרור, ובפרט מבנים ממולכדים ופירים שמובילים למערכת תת-קרקע. בצבא פרסמו תיעוד מהשמדת תשתיות הטרור הללו במרחב השכונה.

16:50 - מנהיג החות'ים בתימן מאיים: נציג "הפתעות" בפעולות שלנו בים סוף. האויבים שלנו לא יצפו להן

16:45 בעולם הערבי זועמים על התקרית בצפון הרצועה - ומאשימים את ישראל 

בעולם הערבי גינו בחריפות היום (ה') את התקרית שהתרחשה בצפון רצועת עזה. ירדן היו הראשונים לגנות את האירוע החריג, והאשימו את ישראל: "הפגיעה האכזרית של כוחות הכיבוש הישראליים בשטח כינוס של אזרחים עזה שהמתינו לקבלת סיוע הומניטרי ברצועת עזה - מה שגרם למותם של עשרות ולפציעתם של מאות".

משרד החוץ של מצרים פרסם הודעת גינוי גם הוא: "אנו מגנים את הפגיעה הישראלית הבלתי אנושית בכינוס של אזרחים פלסטינים לא חמושים שהמתינו למשאיות סיוע הומניטרי בצפון רצועת עזה. הפגיעה באזרחים שרצו להשיג את חלקם סיוע ההומניטרי - הוא פשע מביש והפרה בוטה של ​​המשפט הבין-לאומי ההומניטרי".

בנוסף, ממשרד החוץ של סעודיה נמסר: "הממלכה מגנה בחריפות את הפגיעה באזרחים חסרי הגנה בצפון רצועת עזה. אנו קוראים לקהילה הבין-לאומית לנקוט עמדה נחרצת כדי לחייב את ישראל לכבד את החוק הבין-לאומי".

לא רק בעולם הערבי התייחסו למקרה, גם בארצות הברית. גורם בממשל ביידן ששוחח עם חדשות 12 אמר כי "מדובר באירוע חמור" ושהם בודקים את הדיווחים מהאירוע. "אנו אבלים על אובדן חיי חפים מפשע ומכירים במצב ההומניטרי הקשה בעזה, שבו פלסטינים חפים מפשע רק מנסים להאכיל את משפחותיהם. זה מדגיש את החשיבות של הרחבת ושימור זרימת סיוע הומניטרי לעזה, כולל באמצעות הפסקת אש זמנית אפשרית. אנו ממשיכים לעבוד יום וליל כדי להשיג את התוצאה הזו", נמסר.

בישראל מיהרו להגיב להאשמות, והובהר כי מדובר בטרגדיה. "האנדיקציות הראשוניות מראות שמקרי המוות נגרמו בידי נהגי המשאיות שנכנסו לתוך ההמון. בשלב מסוים הנהגים, שהיו אזרחים עזתים, חרשו לתוך המוני האנשים - והרגו עשרות אשים. ברור שזו טרגדיה, אבל אנחנו עדיין לא בטוחים בפרטים הספציפיים של המקרה". לקריאת הידיעה המלאה.

16:32 - משטרת ישראל: עשרות הפגינו במעבר כרם שלום נגד הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועה. ארבעה מהם עוכבו בחשד שפרצו את המחסום וסירבו להתפנות

14:00: אזעקות נשמעו בגליל המערבי , דיווחים על 5 נפילות בקיבוץ אילון

התרעות הופעלו באילון ובאדמית, דיווחים על לפחות חמש נפילות בקיבוץ אילון.

13:55: המון פלסטיני התקהל סביב משאיות סיוע, חיילים פתחו באש. הפלסטינים: יותר מ-100 נהרגו 

דובר צה"ל הודיע היום (חמישי) כי במהלך הכנסת סיוע הומניטרי לעיר עזה, התפתחה התקהלות אלימה של עזתים סביב המשאיות, שניסו לבזוז את הסיוע. במקום נוצר דוחק, וכמה תושבים נדרסו. בנוסף, כוחות צה"ל ירו על חלק מהתושבים שהתקרבו אליהם מחשש שסיכנו את ביטחונם. הפלסטינים מדווחים: 104 נהרגו בתקרית.

לפי תחקיר ראשוני של צה"ל, פחות מ-10 נפגעו כתוצאה מאש כוחותינו. בצה"ל הסבירו כי מדובר בעזתים שהתקרבו לטנק של צה"ל במרחק של עשרות מטרים מהכוח. התבצע נוהל מעצר חשוד מסודר - קודם כול ירי אזהרה לאוויר, ובהמשך ירי לעבר פלג גוף תחתון. אין נפגעים לכוחותינו באירוע.

עוד הסבירו בצבא כי ⁠רובם המוחלט של הנפגעים באירוע הוא כתוצאה מדוחק ודריסה של המשאיות. אלפי אזרחים בזזו את המשאיות והשחיתו אותן, כשהו עושות את דרכן למחסות ההומניטריים בעיר עזה. התחקיר הצה"לי נמשך. לידיעה המלאה בN12

12:15: אזעקות באזור מפרץ חיפה

 התרעות נשמעו באיבטין ובכפר חסידים. דיווחים על שני יירוטים מעל שמי קריית אתא ומעל יגור. לפי שעה לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים במוקד מד"א. 

11:30: דיווחים על רכב שהותקף על ירי כטב"ם בגבול סוריה-לבנון

בסוריה מדווחים על הדי פיצוצים. לפי שעה עדיין לא ברור אם יש קשר לתקיפת הרכב בגבול עם לבנון.

11:30: יותר מ-8,000 אזרחים ישראלים, כולל קורבנות מתקפת הטרור האכזרית של חמאס ב-7 באוקטובר, הגישו תביעה לבית המשפט המחוזי של ארה"ב במחוז קולומביה, והאשימו את מחלקת המדינה בהפרת חוק המאבק בטרור ( ATA ) על ידי מתן מיליוני דולרים מכספי משלמי המסים האמריקנים לסוכנות אונר"א שהואשמה בשיתוף פעולה עם ארגון הטרור חמאס. התובעים דורשים הוצאת צו מניעה האוסר לצמיתות על מחלקת המדינה לספק כל מימון עתידי לאונר"א.

המידע שהציפו בתביעה מציין עדות לכך שיותר מ־1,000 עובדי אונר"א הם למעשה אנשי חמאס ויותר מ־6,000 אחרים הם בני משפחה של עובדי אונר"א. נוסף על כך, נחשף כי עובדי אונר"א השתתפו בטבח בפועל ובחטיפת ישראלים, שחלקם אף הוחזקו על ידי אנשי אונר"א בבתיהם בעזה.

8,000 התובעים, שמיוצגים על ידי עורכי הדין רוברט ג'יי טולצ'ין מניו יורק וניצנה דרשן־לייטנר מישראל, באים בטענות על כך שארה"ב היא התורמת העיקרית של אונר"א, עם יותר מ־4 מיליארד דולר מכספי משלמי המסים שכבר ניתנו לאונר"א במהלך השנים. בשנת 2023 לבדה, התמיכה של ארה"ב באונר"א הגיעה לשיא של 422 מיליון דולר. נזכיר כי מאז שנחשף המידע לגבי השתתפותם של עובדי אונר"א במתקפת ה־7 באוקטובר, ארה"ב "השעתה זמנית" את מימון אונר"א "בהמתנה לחקירה של האו"ם".

10:56: אזעקות בגליל המערבי

התרעות נשמעו בקיבוץ אדמית שבגליל המערבי.

10:16: דיווח: סינוואר רגוע מהתנהלות הלחימה - "צה"ל בדיוק איפה שרצינו שיהיה"

סינוואר מרוצה מקצב התנהלות הלחימה עד עתה, כך לפי דיווח שפורסם הבוקר (חמישי) בוול סטריט ג'ורנל. שליח מטעמו של מנהיג חמאס בעזה העביר מסרים לקטר: הדברים עומדים היכן שרצינו, מוכנים לכניסת צה"ל למבצע ברפיח. בחמאס בטוחים: מספר גבוה של אזרחים הרוגים יגביר את הלחץ הבין-לאומי על ישראל לסיים את המלחמה. במצרים טוענים: סינוואר "איבד קשר עם המציאות". לידיעה המלאה ב-N12

08:27: המחבלים ניסו להטמין אמל"ח, אותרו - וחוסלו באמצעות כלי טיס

לוחמי אוגדה 162 ממשיכים בלחימה בשכונת זייתון, תוך איתור אמל"ח וחיסול מחבלים. במקביל, כוחות אוגדה 98 ממשיכים בלחימה במרחב ח'אן יונס. בשכונת זייתון שבצפון הרצועה, לוחמי צוות הקרב של חטיבה 401 חיסלו מחבלים, השמידו פירי מנהרות ואיתרו אמצעי לחימה רבים. בדרום הרצועה, כוחות מצוות הקרב החטיבתי זיהו חמישה מחבלים ובתקיפה מדויקת של חיל האוויר בשיתוף פעולה עם מכלול האש החטיבתי - המחבלים חוסלו.

08:20: 10 פצמ"רים שוגרו למוצב במרחב ראש הנקרה

בשעה 08:00 הופעלו אזעקות באזור שלומי. בצה"ל אישרו מאוחר יותר כי זוהו כעשרה שיגורים של פצמ"רים למוצב צה"ל שבמרחב. אין דיווחים על נפגעים. כוחות צה"ל תוקפים את מקורות הירי. 

08:15: בארה"ב חוששים שישראל תפלוש ללבנון באביב

גורמי מודיעין וממשל בארה"ב הביעו לאחרונה חשש שישראל מתכננת פלישה נרחבת ללבנון בסוף האביב או בתחילת הקיץ אם המאמצים הדיפלומטיים לפתרון בצפון לא יניבו פרי.

לפי הגורמים בממשל ביידן שצוטטו ב-CNN, הם מבינים שתמרון בלבנון לא יקרה בשבועות הקרובים, אבל חוששים שזה יקרה תוך חודשים ספורים. 

08:10: אזעקות הופעלו בשלומי, תושבים דיווחו על יירוטים

תושבים בשלומי דיווחו על כמה יירוטים לאחר שיגורים לאזור ואזעקות שהופעלו במקום.

05:36 - ניו זילנד מגדירה את חמאס בשלמותו כארגון טרור, ומטילה איסורי נסיעה על מתנחלים "קיצונים"

ניו זילנד הגדירה את ארגון חמאס בשלמותו כישות טרור והטילה איסורי נסיעה על מתנחלים ישראלים "קיצונים", שלדבריה ביצעו התקפות אלימות נגד פלסטינים ביהודה ושומרון. ראש ממשלת ניו זילנד כריסטופר לקסון אמר בהצהרה: "ההתקפות של חמאס על ישראל באוקטובר היו אכזריות וגינינו אותן באופן חד משמעי". עוד הוסיף לקסון כי "ניו זילנד רוצה להיות ברורה - הייעוד של חמאס עוסק בפעולות טרור ואינו משקף את העם הפלסטיני בעזה וברחבי העולם".

 ניו זילנד אמנם מגדירה את הזרוע הצבאית של חמאס כארגון טרור מאז 2010, אך כעת עם הצהרת ראש הממשלה בשיתוף שר החוץ ווינסטון פיטרס, לפיה כלל הארגון נושא באחריות לטבח 7 באוקטובר - ישנו קושי להבחינה עם הזרוע המדינית. 

04:30 - שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה לויד אוסטין שוחחו

לפי הודעת הפנטגון, שר הביטחון יואב גלנט ערך שיחה עם מקבילו האמריקני לויד אוסטין. השניים דנו בצורך לסיוע הומניטרי נוסף שיגיע לאזרחים ברצועה, ובנחיצות להקל על נתיבי סיוע חדשים לצפונה. אוסטין אף ביקש את הערכתו של גלנט לגבי המו"מ לשחרור החטופים שבידי חמאס, והשניים הסכימו ביניהם על הצורך להעביר את חבילת הסיוע של הנשיא ביידן.

02:35 - דיווחים פלסטיניים: צה"ל פועל בשעה זו באיו"ש

הפלסטינים מדווחים כי כוחות צה"ל פועלים בשעה זו ברחבי יהודה ושומרון, כשבכפר בית פוריכ הסמוך לעיר שכם התפתחו עימותים עם מקומיים. על פי הדיווחים, פלסטיני אחד נורה. עוד דווח כי צה"ל פועל גם באזורי ג'נין, טולכרם, קלקיליה וחברון.

01:33 - רון פרושאור, שגריר ישראל בגרמניה: "הדמוקרטיה הגרמנית מנוצלת כדי לעורר אלימות ושנאה"

שגריר ישראל בגרמניה, רון פרושאור, הגיב ב-X להיתקלות שלו עם מפגינים פרו-פלסטינים אחרי שאלה האשימו אותו ברצח עם: "ההפגנות ביום שני הראו בבירור שקבוצות בודדות מנצלות לרעה את הדמוקרטיה - היינו עדים לבורות הבלתי מוגבלת שלהם. כדי להבהיר ללא ספק: למעשים האלה אין מקום בברלין, לא ברחובות ולא בבתי הקולנוע של העיר. הדמוקרטיה הגרמנית מנוצלת כדי לעורר אלימות ושנאה. פעולות אלו רק יחזקו את נחישותנו - תתביישו לכם"

00:01 - דיווח ב-AXIOS: ארה"ב שוקלת להטיל סיוע מהאוויר לתוך עזה בעקבות אספקתו הקרקעית ה"איטית"

22:54: בלבנון מדווחים על תקיפה ישראלית, בתים נהרסו

בלבנון מדווחים שצה"ל תקף בשעה האחרונה מטרות חיזבאללה בכפר כפרא, במרחב בינת ג'בל בדרום לבנון. תיעודים מהמקום מראים בתים חרבים, הרס ואש שהתפשטה לנקודות רבות באחת מזירות הפיצוץ. בצה"ל אישרו את התקיפה. דובר צה"ל מסר כי הותקפו תשתיות חיזבאללה.

21:45 - משרד ההגנה הסורי: "ישראל תקפה אווירית סמוך לדמשק"

לפי הודעה רשמית שפרסם משרד ההגנה הסורי, ישראל "תקפה אווירית כמה מטרות באזור הכפרי של הבירה דמשק". עוד נמסר, כי מערכות ההגנה האוויריות של הצבא הסורי, הצליחו ליירט את רוב הטילים ונגרם נזק רק לרכוש "ולא מהותי".

20:50 - סוריה מאשימה: ישראל תקפה בדמשק, מערכות ההגנה הופעלו

בתקשורת הסורית מדווחים כי מערכות ההגנה האוויריות הופעלו במרחב דמשק - ומפנים אמצע מאשימה כלפי ישראל.

הכתבה פורסמה לראשונה בN12