זה אולי הדוח הכי חשוב שקיבלתם בשנה האחרונה. כל מה שכדאי לדעת עליו

בימים אלו שולחות קרנות הפנסיה והחברות המציעות ביטוחי מנהלים את הדוח השנתי לעמיתים • תשומת־לב לפרטים וטיפול בדמי ניהול, מסלולי החיסכון והוצאות הביטוח יכולים להיות שווים לכם הרבה כסף • גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

כמו בכל שנה, בימים אלו מקבלים עמיתי קרנות הפנסיה והמבוטחים בביטוחי המנהלים את הדוח השנתי מהחברה שמנהלת עבורם את החיסכון. בעוד רבים רגילים לזרוק את הדוח הצידה ולא לייחס לו חשיבות רבה, נכון דווקא להסתכל היטב על הנתונים שבו - שכן שינויים בתוך החיסכון עשויים להניב עבורכם עשרות ואף מאות אלפי שקלים. נדגיש כי אין בכתבה זו קריאה לעבור חברה מנהלת, כשלכל אחד צרכים אינדיבידואליים משלו, אך בהחלט מומלץ לבחון היטב את הסעיפים השונים בדוח. אלו הדברים שכדאי לשים אליהם לב.

שלטון חדש הגיע לוול סטריט והוא משנה את כל מה שידענו על השוק
צומחת עם המלחמות: המניה שזינקה ב-800% מאז ההנפקה  

1 הקצבה הצפויה בפרישה

בסופו של דבר, זו השורה התחתונה של הדוח - הסכום אותו תקבלו מדי חודש לאחר הפרישה. אולם, הסכום שמופיע בדוח אינו מדויק, שכן הוא לא מביא בחשבון את ההפקדות העתידיות שלכם - אלא הוא מחשב את הקצבה שתקבלו אם הכסף שחסכתם עד היום ימשיך לצמוח בשיעור שנתי מסוים, של כ־4%. אם בכל זאת תרצו לקבל אומדן מדויק יותר, יועצים פנסיוניים וסוכני ביטוח יוכלו לערוך עבורכם חישוב מפורט יותר. גם ברשת ישנם מחשבונים אינטרנטיים, אם כי הם מדויקים פחות.

2 קצבה חודשית לאלמן/ה

הכסף שאתם צוברים במהלך שנות העבודה הוא כמובן שלכם, אך במקרה של מוות תשלם קרן הפנסיה לבן או בת הזוג שלכם קצבה, ואם ישנם ילדים עד גיל 21 היא תשלם גם להם קצבה.

בגין תשלומים אלו אתם משלמים מדי חודש לקרן הפנסיה פרמיה הקרויה ביטוח מוות, או ביטוח "שאירים". אתם יכולים לקבוע את גובה הקצבה מתוך השכר או ההכנסה הנוכחיים. וכאן מגיע הטיפ הכי חשוב: אם אין לכם בן או בת זוג או ילדים, ודאו שאתם לא משלמים על "ביטוח שאירים" שלא לצורך. מנגד, אם אתם נשואים, "אתם צריכים לבדוק שגובה קצבת השאירים זהה לשכר המבוטח שלכם", אומר נדב טסלר, סמנכ"ל מקצועי בקוואליטי ובעל הבלוג "להבין את הפנסיה".

 

3 קצבה בנכות מלאה

אם חס וחלילה תהפכו לנכים ולא תוכלו לעבוד יותר כלל (לקרן הפנסיה יש ועדה שקובעת את אחוזי הנכות), תקבלו קצבה של עד 75% מהשכר המבוטח הנוכחי שלכם. בנכות חלקית, הפיצוי החודשי יקטן בהתאם. טסלר מציין כי לצד הקצבה החודשית שתקבלו מקרן הפנסיה, יבוצע גם שחרור מהפקדות - כלומר הקרן תפקיד עבורכם מדי חודש את אותה ההפקדה כפי שהפקדתם אתם והמעסיק שלכם.

4 הוצאות לניהול השקעות

סעיף הוצאות לניהול השקעות, או בשמו המוכר יותר דמי ניהול כפולים, מתייחס למשל לעמלות קנייה ומכירה ודמי משמרת שהגופים שמנהלים את הפנסיה שלכם משלמים לגופים אחרים (למשל, לברוקראז'ים בבתי השקעות) עבור ביצוע השקעות, כמו רכישת מניות או נדל"ן בישראל ובחו"ל. הם נגבים בנוסף לדמי הניהול הרגילים שאתם משלמים ועומדים בשנה על בין 0.06%־0.16% מהחיסכון.

חשוב לדעת כי כאשר משווים בין תשואות המסלולים והקרנות השונות, התשואות מוצגות בניכוי ההוצאות האלה. כלומר כבר מגולמות בגובה התשואה השנתית שמוצגת לכם בדוח. אולם, כדאי שתכירו בקיומם של דמי ניהול אלו וכדאי להבין כמה הם נגסו מהתשואה שקיבלתם על כספכם.

5 איזון אקטוארי

קרן פנסיה מבוססת על ערבות הדדית, כלומר - החוסכים מבטחים זה את זה. זה אומר שאם אחד מהם נעשה נכה, הרי שהכסף למימון הקצבה שלו מגיע מהסכומים שמפקידים שאר העמיתים בקרן מדי חודש, לטובת הביטוח שלהם. אם בקרן מסוימת יש הרבה אנשים מבוגרים וחלקם נפטר או נעשה נכה, ייתכן מצב שבו התשלומים לאותם אנשים הם בהיקף גבוה יותר מהכנסות הקרן (הכסף ששולם עבור ביטוחי הנכות והשאירים), והתוצאה היא גירעון אקטוארי.

הסוגיה אינה רלוונטית לבעלי ביטוח מנהלים, שכן זה מבוסס על חוזה בין המבוטח לחברת הביטוח ולא על ערבות הדדית.

6 גובה דמי הניהול

תמיד כדאי להתמקח על דמי הניהול מול קרן הפנסיה או ביטוח המנהלים. זאת במיוחד כאשר בדוח מוצגים לכם לצד דמי הניהול שאתם משלמים, גם את אלו שמשלמים ה"שותפים" שלכם בקרן, וכן כמה דמי הניהול "אכלו" מהחיסכון שלכם במהלך השנה האחרונה.

זכרו כי דמי הניהול מחולקים לשניים - דמי ניהול מההפקדה החודשית (בקרן הפנסיה המקסימום הוא 6% ובביטוחי מנהלים 4%), ודמי הניהול מהחיסכון שצברתם עד עתה (בקרן הפנסיה המקסימום הוא 0.5% ובביטוחי מנהלים 1.05%). ככל שהחיסכון גדול יותר, כך לדמי הניהול מהחיסכון (צבירה) יש חשיבות גדולה יותר, וכדאי למקד מאמצים בהורדת דמי ניהול אלה.

"בשנים האחרונות פועלות קרנות ברירת המחדל - קרנות פנסיה שנבחרו על ידי רשות שוק ההון ומציעות דמי ניהול מוזלים לכלל החוסכים, כך שבמידה ואתם מפקידים סכום קטן מדי חודש לקרן הפנסיה ואתם לא מצליחים להוריד עוד את דמי הניהול, אתם יכולים להעביר את כספכם לאחת מארבעת הקרנות", מסביר טסלר.

7 מסלול ההשקעה

זהו ככל הנראה הפרמטר החשוב ביותר בדוח שלכם וכדאי שתוודאו שהוא מתאים לגילכם, לשנים שעוד נותרו לכם לעבוד ולתאבון הסיכון שלכם. חוסכים שלא בוחרים מסלול באופן עצמאי יצורפו למסלול מותאם גיל שברוב הקרנות מתחלק לשלושה: עד גיל 50; בין 50 ל־60 ומגיל 60 ומעלה.

לצד המסלולים תלויי הגיל, הגופים המוסדיים מציעים מסלולים נוספים החל מכאלו המתמחים במניות (בניהול אקטיבי או פסיבי, כלומר שעוקבים אחרי מדד אחד או תמהיל מדדים), מסלולים מתמחי אג"ח, מסלולים המתבססים על השקעות כשרות או השקעות לפי חוקי השריעה המוסלמיים ועוד.

הכלל הלא רשמי הוא שככל שהחוסך צעיר יותר כדאי לו להגדיל חשיפה למניות כיוון ששוקי ההון ירשמו תשואה גבוהה יותר לאורך שנים ארוכות יותר. עם זאת, לא לכל חוסך מתאימה החשיפה הגבוהה למניות, שכן מדי פעם היא גם עשויה להניב תשואה שלילית חדה יותר מהמסלולים האחרים.

בחירת המסלול, לצד בחירה בגוף המנהל, תשפיע על התשואה שתקבלו על כספכם. פערים של אחוזים בודדים בתשואה השנתית יכולים להיתרגם לאלפי שקלים בקצבת הפנסיה בגיל פרישה. כשבוחרים גוף מנהל כדאי להשוות בין התשואות בפרקי זמן ארוכים - שלוש ואף חמש שנים לאחור, ולא לקבל החלטה על בסיס תשואה שהושגה בחודש בודד.

8 פירוט ההפקדות

כאן תוכלו לראות כמה הפקדתם אתם וכמה הפקיד לכם המעסיק בכל חודש. כל שכיר מחויב להפקיד לפחות 6% משכרו לפנסיה מדי חודש (ניתן להגדיל עד 7%), והמעסיק מפריש עוד 16% לכל היותר, מתוכם 8.3% במקסימום המיועדים לפיצויי פיטורים, שהם חלק מהחיסכון. כשאתם בין עבודות אתם רשאים למשוך מהפיצויים (עד כ־12 אלף שקל מהפיצויים בכל שנה בלי לשלם מס), אך זכרו שצעד כזה עלול לגרוע בין שליש ל־40% מהחיסכון הפנסיוני.