זה שוק המניות של אנבידיה. אתם בוחרים איך לחיות בו

אם אתה מתכוון להלקות את עצמך על כך שלא קנית את מניית השבבים הלוהטת לפני שטיפסה, תזכור גם לטפוח לעצמך על השכם על הטעויות שלא עשית

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב". הטור יצא להפסקה של מספר חודשים לצורך כתיבת ספר, וכעת הוא חוזר במתכונת שבועית

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

אם השקעת אלף דולר במניות אנבידיה בתחילת השנה, ההחזקה שלך שווה עכשיו 75 מיליון דולר.

אני צוחק כמובן, אבל זה עשוי להרגיש כך אם לא השקעת במניה. כמעט 28% מרווחי S&P 500 עד כה ב־2024 הגיעו מהעלייה המטורפת במניה האחת הזו שמסמלת יותר מכל את בום הבינה המלאכותית, AI. המניה עצמה עלתה 59% ב־9 שבועות אחרי טיפוס של כ־240% בשנה שעברה.

ניתוח גלובס | מדדי המניות היכו בחודשיים תחזיות של שנה; מומחים: זו רק ההתחלה
ניתוח גלובס | בשיא של 9 חודשים למרות המלחמה: תעלומת השקל המזנק
המניה הדואלית שהשלימה ירידה של 98% מהשיא

במצב הזה שאפשר לקרוא לו "השוק של אנבידיה" קל מאוד להרגיש שנשארתם מאחור, מחוץ לחגיגה. לכן כל כך חשוב לשים דברים בפרופורציה: התנאים היום בשוק לא באמת חסרי תקדים, אין בועה במניות, ולהלקות את עצמך או לחלופין ליטול סיכונים מוגזמים על מנת להדביק את השוק הדוהר - אף פעם לא נגמר בטוב.

בשבוע החולף 10 המניות הגדולות במדד היוו שליש משווי השוק של כל ה-S&P 500. שלוש המובילות - מיקרוסופט, אפל ואנבידיה היו אחראיות לכ־18% מכך. ומתוכן, אנבידיה לבדה מהווה 4.6% משווי המדד.

זו לא הפעם הראשונה ששוק המניות האמריקאי ממוקד בכמה מניות ענק. ב'בום' של שנות ה־50 של המאה הקודמת, 10 הגדולות שכללו את AT&T, דופונט ו־GM היוו 30% משווי השוק כולו.

ביולי 1955, ג'נרל מוטורס לבדה, אחרי שעלתה 78% ב־12 החודשים האחרונים, קיבלה משקל של 6.8% מהשוק כולו, לפי מרכז המחקר באוניברסיטת שיקגו.

כפי שציינו עמיתיי דן גלאגר וג'ון סינדריו, רווחי אנבידיה עלו עוד יותר ממחיר מנייתה, בשעה שמניות הטק וכלל המניות האמריקאיות לא קרובות בכלל להערכות השווי המנופחות שלהן בסוף 1999-תחילת 2000 (שנות בועת הדוט.קום).

בהכללת הדיבידנדים - תשואת ה־S&P 500 עלתה רק ב־10.8% במצטבר מסוף 2021.

כך שהתמחורים לא משוגעים, אבל גם לא זולים. טסלה במכפיל 46 על הרווחים שנה אחורה, או S&P 500 במכפיל 24.7 על רווחי השנה החולפת - גבוהים יחסית לממוצעים ההיסטוריים.

הסטייק היה טעים יותר מהסלמון שהזמנת?

כשמה שבידכם מרגיש יקר, רדיפה אחרי מה שאין לכם לא מרגישה כל כך מסוכנת. ואם בדומה למיליוני משקיעים יש לכם קרן סל על מדד S&P 500, כמעט והכפלתם את כספכם ב־5 השנים האחרונות.

זה עשוי להרגיש כמו הימור בטוח - כמו בהימורי ספורט או בקזינו אחרי זכייה גדולה, אולי תחושו נינוחים יותר לקחת סיכון, בידיעה שגם לאחר הפסד, עוד נשאר בידכם יותר כסף מהנקודה שבה התחלתם.

וישנו הלחץ החברתי - ממילא יש לך נתח של 4.6% באנבידיה אם השקעת בקרן מחקה על S&P, אבל כשנדמה שכולם חוץ ממך 'עשו מכה' מקניית המניה עצמה, אתה עלול להרגיש כאילו אין לך כל החזקה בה.

ה־FOMO (פחד מלפספס) הזה גורם לך להתחרט על כך שלא לקחת חלק בחוויה המתגמלת הזו שאחרים חוו.

ככל שאנבידיה תעלה ומחירה יתפח, תחושת הפומו תתגבר. בוודאי אם אתה מבלה שעות ברשתות החברתיות.

ברוב המקרים לא תוכל לדעת מה עשוי היה לקרות בדרך שלא הלכת בה - אם מנת הסטייק הייתה טעימה יותר מהסלמון שהזמנת, או אם היית פוגש או מתחתן עם אדם אחר מזה שבחרת לבסוף.

בשוק המניות לעומת זאת, תוך דקות תגלה את ההשלכות של הבחירה שלא עשית, ואלו עוד יכולות לגדול במשך הזמן.

המפתח הוא לשקול ולהעריך במודע תוצאות או תרחישים חלופיים שונים - בבחינת מה יכול היה להיות, אלטרנטיבה דמיונית למה שהתרחש בפועל בעבר, וכמה יכולת עכשיו להיות במצב טוב יותר, או רע יותר, אילו קיבלת החלטה אחרת באותה עת.

לא הפסדתם? השאר זה בונוס

מירוסלב סטויאנוב, מפתח תוכנה בן 33 מציריך, שוויץ, מנסה שלא לחבוט בעצמו על כך שמכר מניות אנבידיה בנובמבר 2022, כשמחירה היה 167 דולר בלבד. המימוש הזה הניב לו 27% תשואה/ רווח בחודשיים.

בשבוע שעבר אנבידיה נסחרה במעל 790 דולר למניה. "כשאתה מבין שיכולת לעשות פי 10 רווח, זה לא מרגיש מדהים", אומר סויטאנוב. "יש לא מעט ימים כאלה". הוא מספר שמכר את מניות אנבידיה כי חשב שהן מתומחרות גבוה מדי. "כשמכרתי הייתי שמח, כי תמיד עדיף סימן פלוס", סיפר. כשהוא מסתכל על מה שעושה אנבידיה כיום, סטויאנוב שולט באנטי עובדתיות שלו ומזכיר לעצמו - 'למה אני משקיע? כדי לעשות כסף. עשיתי כסף, לא הפסדתי'".

חשוב גם לדבוק באינטואיציות שלך.

ברור שהייתה לך התחושה הזו שהיית צריך לקנות אנבידיה כשהצ'אט GPT הפך את תחום ה־AI לטרנדי בסוף 2022. ואולי בשלהי 2021 התפתית לקנות מניות טסלה כי אילון מאסק היה כל כך נלהב מ־AI. ואמנם מאותה נקודת שיא בנובמבר אותה שנה, המניה נפלה בכ־50%.

אם אתה מתכוון להלקות עצמך על זה שלא קנית אנבידיה לפני שטיפסה, תוודא שאתה גם טופח לעצמך על השכם על זה שלא קנית נכסים שבהמשך איבדו מערכם. היצמדות לתחושות הבטן שלנו תלמד אותנו שלפעמים לא כדאי להאמין להן.

המשורר ג'ון גרינליף וויטייר כתב: "מבין כל המילים העצובות שנאמרו או נכתבו, אלו הכי עצובות - 'זה היה יכול להיות'". כמה עצוב המילים האלה גורמות לך להרגיש - זו כבר החלטה שלך.