בחינות לשכת עוה"ד: 54.7% עברו; איזו אוניברסיטה מובילה עם 100% מעבר?

75% מבין 1,754 הנבחנים שניגשו לבחינות לשכת עוה"ד בפעם הראשונה, עברו אותה - עלייה קלה ביחס למחזור הנבחנים הקודם, אז עמד הנתון על 71% • לעומת זאת, מבין כלל הניגשים לבחינה, רק 54.7% עברו אותה • מהנתונים עולה פער דרמטי בין אחוזי ההצלחה של בוגרי האוניברסיטאות והמכללות

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר
בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

75% מבין 1,754 הנבחנים שניגשו לבחינות לשכת עורכי הדין בפעם הראשונה, עברו אותה - כך עולה מן הנתונים שפרסמה היום (ד') לשכת עורכי הדין. מדובר בעלייה קלה ביחס למחזור הנבחנים הקודם, אז עמד הנתון על 71%. 

ניתוח | פסק דין בעליון מצית מחדש ויכוח היסטורי על עיצוב דיני החוזים
"ניסיון פוליטי להשפיע על זהות מקבלי פרס ישראל": עתירה נגד שר החינוך

לעומת זאת, מבין כלל הניגשים לבחינה, לרבות מי ששבו עליה בפעם השנייה ויותר, רק 54.7% עברו אותה, כאשר גם כאן ישנה עלייה ביחס למועד הבחינה הקודם, אז עברו את הבחינה 49.5% מהנבחנים. אולם ביחס למועד הבחינה בינואר שעבר, מדובר דווקא בירידה: אז עברו את הבחינה 62% מהניגשים. 

100% הצלחה לבוגרי האוניברסיטה העברית

המוסד שמוביל את טבלת העוברים הוא האוניברסיטה העברית, כמו במועד הבחינה הקודם, שם נרשמו 100% הצלחה בבחינה ביחס לכלל הנבחנים - אלה שנבחנו בפעם הראשונה ואלה שנבחנו פעמים נוספות.

שנייה בטבלה היא אוניברסיטת תל אביב עם 95% מעבר מכלל הניגשים ו-97% מהניגשים בפעם הראשונה; שלישית אוניברסיטת בר-אילן עם 93% עוברים מכלל הניגשים ו-95% מהניגשים בפעם הראשונה; אחריהן אוניברסיטת חיפה עם 94% עוברים בקרב הניגשים בפעם הראשונה ו-91% מעבר מכלל הניגשים.

בקרב הניגשים בפעם הראשונה, הבאה בתור היא אוניברסיטת רייכמן עם 93% מעבר (לעומת 82% מכלל העוברים), המרכז האקדמי פרס עם 92% מעבר מהניגשים בפעם הראשונה (ו-85% מכלל העוברים) והמכללה למינהל עם 90% מעבר מבין הניגשים בפעם הראשונה ו-86% מכלל העוברים. 89% מהניגשים בפעם הראשונה במכללת ספיר שבשדרות עברו את הבחינה (לעומת 77% מכלל הניגשים מקרב המוסדר), ו-72% מקרב הניגשים בפעם הראשונה במכללת נתניה, אך 58% בלבד מכלל הניגשים.

לאחר מכן מדשדשות המכללה האקדמית צפת עם 66% עוברים מהניגשים בפעם הראשונה ו-57% מבין הכלל הניגשים, המרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן עם 60% עוברים מהניגשים בפעם הראשונה ו-40% בלבד מכלל הניגשים, ומכללת שערי משפט עם 63% עוברים מקרב הניגשים בפעם הראשונה ו-36% מעבר בלבד בקרב כלל הניגשים.

את הטבלה חותם המרכז האקדמי כרמל, שם 9% בלבד מבין כלל הניגשים עברו את הבחינה, לעומת 50% מהניגשים בפעם הראשונה. 

דקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, פרופ' תומר ברודי, מסר: "הפקולטה למשפטים גאה בהישג המרשים של בוגריה ובוגרותיה. זוהי עדות נוספת הן לאיכות הגבוהה של בוגרינו והן לאיכות הלימוד של הפקולטה למשפטים המובילה בישראל". 

פער דרמטי בין האוניברסיטאות למכללות 

השוואה בין האוניברסיטאות למכללות מלמדת גם הפעם על פער דרמטי: 93% מקרב הניגשים לבחינה שהם בוגרי אוניברסיטה עברו אותה, לעומת 49% בלבד מבין הניגשים שהם בוגרי מכללות. רק 22% מבין מי שלמדו במוסד אקדמי בחו"ל או שהם עולים חדשים צלחו את הבחינה, שנערכת בשפה העברית.

יצוין כי מרביתם של הניגשים לבחינה, 1,058, ניגשו אליה בפעם הראשונה, 220 בפעם השנייה ו-476 נבחנים ניגשו אליה בפעם השלישית ויותר. אחוזי המעבר בקבוצה זו הם הנמוכים ביותר ועומדים על 19% בלבד.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, מסר: "אני מברך את המצטרפות והמצטרפים החדשים למשפחת עורכי הדין בישראל ומאחל להם הצלחה רבה בדרכם המקצועית החדשה. נתוני ההצלחה בבחינה ההסמכה מעודדים ביותר".

עו"ד בכר הוסיף כי "מקצוע עריכת הדין מאפשר לחבריו וחברותיו להיות חלק מיצירת חברה טובה וצודקת, המכבדת את זכויות האדם והאזרח ושומרת מכל משמר על שלטון החוק, עצמאות בתי המשפט והדמוקרטיה הישראלית. דברים אלה מקבלים משנה תוקף מיום ה-7 באוקטובר, אז החלה מתקפת הפתע הפרועה שביצע ארגון הטרור חמאס נגד יעדים צבאיים ואזרחיים בישראל ובמיוחד באזור עוטף עזה. לשכת עורכי הדין תמשיך לסייע ולתמוך בכל אשר תוכל, ואנו מתפללים עבור חזרתם של החטופים בהקדם ועבור הצלחתם של חיילי צה"ל".