מערכת הבחירות בארה"ב מלווה בלא מעט פייקים ודיסאינפורמציה

מערכת הבחירות בארה"ב הולכת ומתחממת, וגם הפייקים שוב איתנו כאן • המשרוקית של גלובס

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ

הבחירות לנשיאות בארה"ב הולכות וצבורות תאוצה, כשהשבוע נקבע סופית שדונלד טראמפ יהיה המועמד הרפובליקני שיתמודד מול הנשיא ג'ו ביידן. טראמפ השיג זאת לא רק באמצעות פרישתה הרשמית של יריבתו חסרת הסיכוי, ניקי היילי, אלא גם על ידי פסיקה חשובה עבורו שניתנה בבית המשפט העליון. זה ביטל את פסיקת בית המשפט של מדינת קולורדו, וקבע כי הנשיא לשעבר יוכל להציג את מועמדותו שם, על אף הקשר שלו ל"אירועי ה־6 בינואר". האירועים הדרמטיים הללו, לוו כמובן באינספור ידיעות כזב או דיסאינפורמציה, והנה כמה דוגמאות בולטות.

המשרוקית | כולם טוענים שהם ניצחו בבחירות המקומיות. מה מלמדות העובדות?
המשרוקית | בתקופה שבה לפיד כיהן בממשלה מחזורי הגיוס של החרדים ירדו?
המשרוקית | העמותה שאיתה ביטל בן גביר את השת"פ לקחה כסף לכיס? בדקנו

עבר את הגבול. נפתח באקורד הסיום של הקרב בין טראמפ להיילי. לפני שהנשיא הקודם גבר על המתמודדת נגדו בשורה של מדינות, במהלך ה"סופר טיוזדיי", טראמפ הזכיר את אחד הנושאים החמים כעת במערכת הבחירות. בנאום ששודר בתקשורת והועלה גם לרשת החברתית שלו, Truth, הוא טען שלדעתו, בכל הנוגע להיקף המהגרים הבלתי חוקיים שניסו לחצות את הגבול ממקסיקו במהלך כהונת ביידן, "המספר האמיתי כרגע ככל הנראה קרוב ל־15 מיליון".

איך זה עומד מול המספרים המוכרים? ב־Newsweek ציינו כי אין כל ראיה שתומכת במספר הזה, או נתון מוכר שקרוב אליו. על פי הנתונים הרשמיים, מאז ינואר 2021 היו כ־7.3 מיליון מקרים של היתקלויות בין הרשויות לבין מהגרים בלתי חוקיים, והספירה הזו עלולה לעתים לכלול את אותו אדם פעמיים, אם הוא עשה כמה ניסיונות הסתננות. נכון שלכך צריך להוסיף גם את המקרים שבהם המהגרים הצליחו לחצות בלי להיתפס, אבל כמו שמראים בודקי העובדות על בסיס הערכות שונות, אין יסוד להניח שאם נצרף את המספרים הללו נתקרב לנתון שהוזכר על ידו.

מנגד, גם היילי הספיקה עוד להפיץ פייק לפני שפרשה, כששיתפה סרטון בו נאמר שטראמפ מתכנן "העלאת מסים כללית של 10%". ב־USA Today הסבירו שמה שטראמפ הציע בריאיון היה הטלת מכס של 10% כדי לטפל בחוב הלאומי, אבל לא העלאת מסים כללית.

אדוני השופט. גם הסוגיה המשפטית שהעסיקה את טראמפ עוררה לא מעט גלים בביצת הפייק ניוז. עוד לפני שבית המשפט העליון הפדרלי ביטל כאמור את פסיקת השופטים בקולורדו, התפרסם פוסט ויראלי בפייסבוק, בו נטען כי "הפרקליטות הצבאית עצרה את שופט העליון העבריין של קולורדו". לפוסט צורף צילום מסך של כותרת שהדהדה את אותו המסר, ובהמשך סופר בו גם כי "הפרקליטות מחזיקה כעת במעצר שלושה מתוך ארבעת שופטי העליון של קולורדו שניסו להוריד את השם של טראמפ מטופס ההצבעה בפריימריז במדינה". טוב, זה לא קרה. אבל מה מקור הכותרת שהוסיפה אמינות לפוסט? בודקי העובדות של האתרים Lead Stories ,Logically ו־Check Your Fact הראו כי לא מדובר בתמונה ערוכה, אלא בכותרת שנלקחה מאתר בשם Real Raw News, שכדי לא להסתבך משפטית מגדיר את עצמו כסאטירי.

גברתי השופטת. גם במדינות אילינוי התקבלה החלטה דומה לזו שהתקבלה בקולורדו. שם הפיצו בתגובה תומכי טראמפ ידיעות על כך שמי שאחראית לפסיקה - שלפיה שמו של טראמפ יוסר מטופסי ההצבעה - היא שופטת תעבורה. "אי־אפשר להמציא את זה", נכתב בפוסט ברשת איקס ששיתף את הגילוי המרעיש. להמציא אולי אי־אפשר, אבל תמיד אפשר לנסות להטעות. כפי שהראו ב־USA Today, השופטת המדוברת, טרייסי פורטר, אכן הייתה בעבר שופטת תעבורה, אבל כבר למעלה משנה שהיא מכהנת בבית משפט מדינתי, שלו סמכות לדון גם בחוקי הבחירות.

תחקיר: אוריה בר־מאיר