אירופה קיבלה החלטה גורלית, ואלפי מכוניות סיניות צפויות להגיע לישראל

החלטת האיחוד האירופי בשבוע שעבר להיערך לקראת הטלת מכסים על כלי רכב חשמליים מסין, עשויה להצית מלחמת סחר חדשה מול המזרח • אולם ליבואנים בישראל זו עשויה דווקא להיות בשורה טובה, שתגביר את התחרותיות בשוק המקומי

כלי רכב סיניים מיוצאים משנגחאי לאירופה, בינואר / צילום: Reuters, VCG
כלי רכב סיניים מיוצאים משנגחאי לאירופה, בינואר / צילום: Reuters, VCG

בשבוע שעבר הודיעה נציבות האיחוד האירופית כי בכוונתה להורות למדינות החברות באיחוד להיערך מינהלית (באמצעות רישום דגמי רכב מיובאים), לקראת הטלת מכס על כלי רכב חשמליים שמיובאים מסין. זו הייתה יריית פתיחה במה שעשוי להפוך למלחמת סחר כוללת, שהשפעתה תטלטל את תעשיית הרכב, ואולי גם את הכלכלה העולמית. 

זינוק של 40% במסירת המכוניות החשמליות: זו המדינה המובילה בשוק
הסנקציות החדשות על כלי רכב מסין, וההשלכה על ישראל

נזכיר כי האיחוד האירופי מנהל מזה כמה חודשים חקירה בינלאומית בחשד שמחירי כלי הרכב החשמליים שמייצאת סין לאירופה נמוכים באופן חריג, זאת כתוצאה ממדיניות סבסוד של ממשלת סין. אולם, ממצאי החקירה היו אמורים להיות מוצגים רק בנובמבר 2024, כך שההחלטה לנקוט בצעדים מיידיים נגד היצוא תפסה רבים בהפתעה. יתר על כן, הנציבות רמזה כי היא עשויה להטיל על כלי הרכב מכס רטרואקטיבי מיום רישומם - צעד כמעט חסר תקדים בענף הסחר הבינלאומי.

"הוכחות לסובסידיות"

הודעת האיחוד מה־4 במרץ הייתה טכנית, אבל סיפקה נימוקים ברורים למהלך הבהול: "בידי הנציבות ראיות מספקות שמצביעות על כך שכלי הרכב החשמליים המיובאים מסין מקבלים סבסוד ממשלתי... כולל העברה ישירה של מימון או אשראי ממשלתי (ליצרני הרכב), ויתור על הכנסות ממשלתיות מכלי הרכב ואספקת שירותים ומוצרים על ידי הממשלה (ליצרני הרכב), במחירים נמוכים משוויים האמיתי".

הנציבות הסבירה גם כי החליטה לא לחכות לסיום החקירה מכיוון שזרם היצוא מסין לאירופה התגבר משמעותית. על פי נתוני האיחוד מאוקטובר 2023, מועד תחילת החקירה, ועד סוף ינואר 2024, חל זינוק של 14%% ביבוא של כלי רכב חשמליים מתוצרת סין למדינות האיחוד. לאור זאת, מציין האיחוד בהודעה כי "ייתכן שגל היצוא יגרום נזק שאינו בר־תיקון לתעשיית הרכב האירופית ולתעסוקה באירופה עוד לפני תום תקופת החקירה הרשמית".

כצפוי, דוברים מטעם ממשלת סין מיהרו למתוח ביקורת על המהלך. בשבוע שעבר הודיעה לשכת הסחר של סין, האחראית על הקשר עם האיחוד האירופי, כי היא "מאוכזבת" מההחלטה: "אנחנו מביעים תקווה שהצד האירופי ישמור על הזכויות הלגיטימיות ועל האינטרסים של החברות הסיניות, וייצור סביבה עסקית שאינה מפלה אותן לרעה, וזאת כדי שניתן יהיה לעמוד ביעדי הפחתות הפליטה הגלובליים".

בכתב עת סיני שמקורב לממשלה הטון היה הרבה יותר אגרסיבי: "על מעצבי המדיניות באיחוד לחשוב פעמיים לפני שינקטו בצעד כזה... הצעד מהווה מדיניות מפלה לטובת החברות המקומיות, והוא משבש את הסחר העולמי ומפר את החוק הבינלאומי ואת חוקי הכלכלה".

זו הייתה תזכורת לכך שליצרני רכב וחלפים באיחוד האירופי יש אינטרסים משמעותיים בתוך סין, שעלולים להיפגע בעקבות המהלך. תעשיית הרכב האירופית ושלוחותיה מייצרת בסין כלי רכב וחלקים בשווי של עשרות מיליארדי אירו בשנה - הן עבור השוק הסיני המקומי והן עבור שווקי היצוא. מותגי הפרימיום הגרמניים, פולקסווגן, מרצדס וב.מ.וו, מייצאים מסין כלי רכב חשמליים לאירופה, או מתכוונים לייצא ממנה כלי רכב בעתיד. ליצרני הרכב החשמלי באירופה גם יש תלות קריטית באספקת סוללות מסין. זו גם הסיבה שבאירופה, ובמיוחד בגרמניה, כבר נשמעים קולות שקוראים לנציבות האירופית לשקול את ההחלטה.

ההשלכות על ישראל

ישראל אומנם לא חברה באיחוד האירופי, אבל גם היא נמצאת בנקודה רגישה, ועלולה להיות מושפעת מהעימות בין אירופה לסין. נזכיר שמתחילת השנה כמעט כל מכונית רביעית שנמכרה בישראל הייתה סינית, ובכלי הרכב החשמליים שיעור החדירה של הסינים מתקרב ל־70%.

את ההשפעות האפשריות על שוק הרכב הישראלי אפשר לחלק למספר רבדים: ברובד הישיר, פגיעה בתחרותיות של כלי הרכב מתוצרת סין באירופה תקטין את המוטיבציה של יצרנים סינים, בעיקר הקטנים והצעירים, להשקיע עשרות מיליוני דולרים בהליך התקינה עבור דגמים חדשים. כתוצאה, מותגי רכב שכבר החלו את היבוא לישראל, או שהתכוונו לכך בקרוב ובינתיים אין להם תקינה אירופית מלאה, עשויים לשנות את התוכניות העסקיות שלהם. הדבר יעמיד בסימן שאלה את ההמשכיות של מותגים כאלה בישראל. ההשפעה תהיה קטנה יותר במותגים הסינים הגדולים והעשירים, שכבר יש להם אחיזה שיווקית ותעשייתית באירופה.

ברובד העקיף, המהלך האירופי עלול דווקא להוות יתרון ליבואנים בישראל. יצרנים סינים, שעד כה התייחסו לשוק הרכב הישראלי כמשני, עשויים להגביר משמעותית את היקף היצוא שלהם לישראל באמצעות שיפור זמינות המלאים והורדת מחירים. יתר על כן, הסינים גם עשויים לחפש "דלת צדדית" לשוק האירופי באמצעות שיתופי פעולה עם יצרנים מקומיים באירופה. דוגמה לכך כבר אפשר למצוא בשיתוף הפעולה בין פולקסווגן ל־XPENG ובין סטלנטיס ליצרנית הסינית LEAP.

מהלך הטלת המכסים האירופי, אם אכן יתממש, עשוי להקשות על חתימת הסכם הסחר בין ישראל לסין, שהעבודה עליו עדיין נמשכת. גם כך מופעל על ישראל לחץ אמריקני כבד שלא לחתום על ההסכם, ואם יצטרף לכך גם לחץ אירופי, סיכויי החתימה קלושים.

כך או כך, ההחלטה של האיחוד מוסיפה מרכיב של אי־ודאות לתוך המהומה השיווקית סביב מותגי הרכב החשמליים מתוצרת סין בישראל, שמספרם גדל כמעט מדי שבוע.