זו יצרנית האוטובוסים החשמליים שמגיעה בקרוב לישראל

אלקטרה מוטורס תתחיל לייבא לישראל את האוטובוסים החשמליים של חברת יוטונג הסינית • תהליך המעבר לחשמל בכלי רכב בישראל מתפתח בשנים האחרונות וצפוי להמשיך לצמוח משמעותית, וזאת בהתאם להחלטת משרדי התחבורה ואיכות הסביבה

אוטובוס חשמלי של יוטונג / צילום: באדיבות החברה
אוטובוס חשמלי של יוטונג / צילום: באדיבות החברה

עוד שחקנית נכנסת לתחום יבוא כלי הרכב והתחבורה מסין. קבוצת אלקטרה  בע״מ דיווחה היום על מהלך אסטרטגי להעמקת פעילותה בתחום התחבורה. הקבוצה חתמה, באמצעות חברת הבת, אלקטרה מוטורס (מוחזקת בשיעור של 51%) על הסכם ליבוא ושיווק של האוטובוסים החשמליים של יוטונג (Yutong) הסינית, אחת מיצרניות האוטובוסים הגדולות בעולם. אלקטרה מוטורס תשמש כיבואן הישיר של האוטובוסים החשמליים של החברה בישראל.

אירופה קיבלה החלטה גורלית, ואלפי מכוניות סיניות צפויות להגיע לישראל
זינוק של 40% במסירת המכוניות החשמליות: זו המדינה המובילה בשוק

במסגרת שיתוף הפעולה האסטרטגי בין החברות, תשווק אלקטרה מוטורס בישראל מגוון רחב של אוטובוסים חשמליים כולל עירוניים, בין-עירוניים, תיירותיים, פרבריים ומפרקיים במגוון גדלים. בחברה מציינים כי תהליך המעבר לחשמל בכלי רכב בישראל מתפתח בשנים האחרונות וצפוי להמשיך לצמוח משמעותית לאור החלטת משרדי התחבורה ואיכות הסביבה הקובעת כי החל משנת 2026 ייאסר יבוא של אוטובוסים עירוניים מונעי דיזל, וכי עד שנת 2035 יוחלפו כלל האוטובוסים העירוניים מונעי הדיזל בישראל באלו המונעים בחשמל. 

לקבוצת אלקטרה פעילות ענפה בתחום התחבורה הציבורית. קבוצת "אלקטרה אפיקים", שמוחזקת על ידי הקבוצה ב-51%, היא אחת מחברות התחבורה הציבוריות הגדולות בישראל עם מאות אוטובוסים בעשרות קווים ברחבי הארץ. 

תקים את הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת

בנוסף דיווחה אלקטרה לאחרונה כי זכתה עם שותפותיה במכרז למימון, תכנון, הקמה תפעול ותחזוקה של הרכבת הקלה "נופית" בין חיפה לנצרת, כאשר חלקה של אלקטרה בקבוצה הזוכה עומד על 40.05%. אלקטרה ושותפותיה יממנו, יתכננו, יקימו, יפעילו ויתחזקו את קו הרכבת הקלה המתוכנן, שאורכו 41 ק"מ, ושיתפרס על מסלול, שייסלל מנמל חיפה במערב ועד לנצרת במזרח, ויכלול 20 תחנות. תקופת הזיכיון של הפרויקט נקבעה ל-25 שנה, הכוללת תקופת הקמה של כ-4 שנים ותקופת תפעול ותחזוקה של כ-21 שנים. סך התמורה הצפויה לקבוצה הזוכה לאורך תקופת הזיכיון נאמדת בכ-13 מיליארד שקל. 

יצוין כי האוטובוסים של חברת יוטונג הסינית, עם מנועי דיזל, יוצגו ושווק בישראל מאז תחילת העשור הקודם על ידי קבוצת "צ'יינה מוטורס" ואף היו בשיאם מותג האוטובוסים הנמכר בישראל. ככל הידוע אלקטרה מוטורס לא מתכוונת לשווק את דגמי הדיזל. בענף הרכב מעריכים כי קבוצת אלקטרה תשאף בעתיד לפתח את פלטפורמת יבוא ושיווק הרכב של "אלקטרה מוטורס" ולייבא מותגי רכב ומשאיות נוספים. החברה צפויה להתחיל את שיווק האוטובוסים החשמליים של יוטונג לקראת סוף השנה.