למרות התנגדות שרי הממשלה: הוות"ל אישרה שתי תחנות כוח במרכז

הוועדה אישרה את הקמתה של תחנת הכוח ריינדיר במועצה האזורית דרום השרון וכן את הרחבתה של תחנת הכוח OPC חדרה • הממשלה לא אישרה את שתי התוכניות הללו במאי האחרון, ואם חבריה יתנגדו שוב, הצעד יסתום עליהן את הגולל

תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה
תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

בתום ימים סוערים מאוד, החליטה הוות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) לאשר היום (ב') את הקמתה של תחנות הכוח ריינדיר ואת הרחבת תחנת הכוח OPC חדרה. 

מפעילים לחצים אדירים: שרי הליכוד מתנגדים להקמת תחנת כוח חדשה
בלעדי | קבוצת וואטסאפ ועד מכתב לרה"מ: האם זויפו חתימות ראש עיריית ראש העין?
קו סולר וזיהום אוויר: המחלוקות לקראת דיון הוות"ל בנושא ריינדיר ו-OPC חדרה

עם זאת, אין זה סוף פסוק. כעת, נפתח חלון זמנים של שלושה שבועות לחברי הממשלה כדי להגיש התנגדויות לתוכנית, משום שהם לא אישרו את שתי התחנות בחודש מאי. אם אכן שרי הממשלה המתנגדים, כמו שר האנרגיה אלי כהן או שרת התחבורה מירי רגב, יגישו התנגדויות - הם ישיבו את הנושא לפתחה של הממשלה. במקרה שבו הממשלה תחליט לא לאשר את התחנות פעם נוספת - צעד שכזה יסתום את הגולל על התוכניות.

ריינדיר היא תחנת כוח בהספק של כ־1,300 מגה־וואט, שמיועדת לקום בין הכבישים 6, 444 ו-55 שבמועצה האזורית דרום השרון. במרחק של כ־4 ק"מ בלבד ממנה, אושרה במאי הקמת תחנת הכוח קסם בהספק של כ־780 מגה־וואט. לפי הערכה מ-2021, ריינדיר וקסם תוכננו לספק ביחד רק 20% משיאי הביקוש ב־2030.

מדינת ישראל אומנם מפגרת אחרי יעדי האנרגיות המתחדשות של עצמה, כולל 20% המיועדים לשנה הבאה, אבל גם גורמים בכירים בחברות האנרגיות המתחדשות מכירים בעובדה כי צמיחת הביקושים לחשמל ידרשו גם תחנות כוח חדשות. אותה צמיחה "מתודלקת" בקצב הטמעת עמדות הטעינה בישראל, שרק צפוי להתגבר.

בה בעת, אושרה, כאמור, הרחבת תחנת OPC חדרה, שפועלת מאז יולי 2020 בטכנולוגיית קוגנרציה, המייצרת חשמל וקיטור, ובעלת הספק של 144 מגה־וואט. באפריל 2021, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה החליטה כי התוכנית להרחבת OPC חדרה, שעסקה אז בהרחבה לכ־800 מגה-וואט, תהיה בסוף סדר העדיפויות בשל ריבוי תחנות הכוח באזור. אולם מנגד, ישנה גם החלטה של המדינה להעדיף הרחבת תחנות כוח קיימות על פני הקמת חדשות.