הריבית בארה"ב נותרה ללא שינוי - בהתאם לציפיות בשווקים

הבנק המרכזי בארה"ב החליט להותיר את הריבית על כנה ברמה של 5.5% • תחזיות חברי הפד לריבית לשנת 2024 נותרו ללא שינוי • פאוול הדגיש במסיבת העיתונאים כי העלייה בשיעורי האינפלציה בחודשים ינואר ופברואר נובעת מגורמים עונתיים • המדדים המרכזיים בוול סטריט הגיבו בחיוב לתחזיות הפד ולנאומו של פאוול

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

הבנק המרכזי בארה"ב הותיר את הריבית על כנה בשיעור של 5.5% בהתאם לתחזיות המוקדמות שציפו כי הריבית תיוותר ללא שינוי ב-98%. רמת הריבית בארה"ב עדיין נמצאת בשיא של 22 שנים. 

רשות שוק ההון מקדמת: החשיפה של החוסכים לנאסד"ק תצומצם דרמטית 
קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות 

במקביל להחלטת הריבית, בפד פרסמו את התחזיות לתוצר ל-2024 שגדלו ל-2.1% מ-1.4% בתחזית הקודמת שפורסמה בחודש דצמבר. תחזית האינפלציה לשנת 2024 נשארה על שיעור של 2.4% על פי חברי הפד אך התחזית לאינפלציית הליבה עלתה ל-2.6%, מ-2.4% בתחזית הקודמת.

תחזיות הריבית ל-2024 גם נותרו ללא שינוי כאשר הפד צופה שהריבית תעמוד בסוף השנה ברמה של 4.6% ותופחת כ-3 פעמים. עם זאת, התחזית לשנת 2025 לרמת הריבית עלתה ל-3.9% מ-3.6% בתחזית הקודמת.

פאוול: העלייה באינפלציה נובעת מגורמים עונתיים

במסיבת העיתונאים שהתקיימה זמן קצר לאחר החלטת הריבית אמר יו"ר הפד, ג'רום פאוול כי בצד החיובי, האינפלציה הצליחה להתמתן בזמן ששוק העבודה נותר הדוק, אך רמת המחירים עדיין גבוהה. במקביל, פאוול הדגיש כי העלייה בשיעורי האינפלציה בחודשים ינואר ופברואר נובעת מגורמים עונתיים. 

לצד זאת, פאוול ציין כי הפעילות הכלכלית נותרה חזקה ומתרחבת באופן מתון, וציין כי הגידול בתחזיות הצמיחה נובע מכך שנתוני הפעילות הכלכלית ברבעון הנוכחי היו חזקים יותר ממה שחשבו הכלכלנים בתחזית הקודמת.

בנוסף, פאוול נשאל האם התהדקות שוק התעסוקה תגרום לפד לדחות עוד את תחילתו של מתווה הורדות הריבית. פאוול השיב בשלילה והסביר כי בפד לא חוששים כי חוזקו של שוק העבודה ילבה את האינפלציה על פי ניסיון העבר.

נראה כי המשקיעים קיבלו בחיוב את דבריו של פאוול כאשר המדדים המרכזיים בוול סטריט קפצו לאחר החלטת הריבית ונאומו של פאוול. מדד S&P 500 נסחר בשיא כל הזמנים סביב רמה של 5,210 נקודות.

ההחלטה של הפד לא הפתיעה את המשקיעים 

ההערכות לגבי החלטת הפד היום ידעו לא מעט טלטלות. בתחילת השנה המשקיעים עוד העריכו כי הפד יפחית את הריבית בהחלטה היום, לראשונה מאז החל את צעדי הצמצום המוניטארי שלו. עם זאת, ככל שחלף הזמן, חברי הפד חזרו והדגישו כי הפחתת הריבית הראשונה לא תקרה כל כך מהר ותמחור השווקים להפחתה ראשונה נדחה לחודש יולי. במקביל, השוק מתמחר כי עד סוף השנה ירשמו במצטבר שלוש הפחתות ריבית לרמה של 4.75%, לעומת צפי לכארבע הפחתות ריבית השנה לפני שבוע.

היו"ר ג'רום פאוול וחברי הפד הדגישו לא פעם כי עדיין לא בשלו התנאים להפחתת ריבית וכי הם ממתינים לראות את האינפלציה בארה"ב מתכנסת אל עבר יעד יציבות המחירים של הבנק המרכזי - 2%. בוועידה הדו-שנתית שהתקיימה מוקדם יותר החודש הדגיש פאוול כי הגעת האינפלציה ליעדה ללא הידוק מוניטרי נוסף, עדיין מוטלת בספק. הוא ציין כי גל שני של עליות מחירים עדיין מאיים על המשק והקלה מוניטרית איננה נמצאת על הפרק בהחלטה הקרובה. 

בחודש פברואר, האינפלציה בארה"ב הפתיעה כלפי מעלה בפעם השנייה ברציפות ועלתה ל-3.2% בקצב שנתי. כך, כמעט 3 שנים שהאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים לא ירדה מתחת ל-3%. בבית ההשקעות מיטב מסבירים כי הסיבה העיקרית לבלימה של הירידה באינפלציה בארה"ב כעת קשורה למחירי השירותים שהקצב השנתי שלהם חזר לעלות בחודשים האחרונים.

גם מדד המחירים ליצרן שפורסם בשבוע שעבר היה גבוה מההערכות המוקדמות. במקביל, אינפלציית הליבה התמתנה ל-3.8% אך הפתיעה לרעה לעומת התחזיות המוקדמות וכיום רמתה כמעט כפולה מיעד הבנק המרכזי. 

האינפלציה דביקה אך הנתונים הכלכליים חלשים

במבט על האינדיקטורים הכלכליים בארה"ב, קשה לפספס את היחלשות הכלכלה האמריקאית. במיטב מציינים את הקצב השנתי של המכירות הקמעונאיות בארה"ב שפורסמו בשבוע שעבר, שירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז המשבר הפיננסי, למעט שיא הקורונה. עם זאת, גם הנתונים החודשיים הקודמים התעדכנו כלפי מטה. 

לצד זאת, במיטב ציינו את סקר העסקים הקטנים, שהצביע על כך שהתוכניות לגייס עובדים ירדו בפברואר לרמה הנמוכה מאז 2017, למעט הקורונה. במקביל, מסקר ציפיות הצרכנים של שלוחת הפד בניו יורק עולה שבעלי שכר נמוך מעריכים שהסיכוי שלהם לאבד עבודה הנו הגבוה ביותר מאז הקורונה, כאשר הסיכוי למצוא עבודה אחרת אצל עובדים אלה הוא הנמוך ביותר בעשור, למעט תקופת הקורונה. 

מכאן עולה השאלה האם הפד יוריד את הריבית גם בתרחיש שבו האינפלציה לא תתכנס אל עבר יעד יציבות המחירים. במיטב מסבירים שהסיכויים לכך גבוהים לאור העובדה שב-5 מתוך 6 פעמים האחרונות בהם הפד הוריד את הריבית, זה לא קרה בגלל האינפלציה, אלא בגלל היחלשות בכלכלה.