הפעם לא בגלל המלחמה והמגעים לעסקה: השקל מתחזק בחדות מול הדולר, ואלו הסיבות

הודעת הריבית של הפד הובילה להתחזקות של יותר מ-2% של השקל מול הדולר • גם מול האירו המטבע המקומי מתחזק בחדות • עם זאת, הכלכלנים הבכירים מסבירים כי המגמה העתידית תלויה בהתפתחויות המקומיות

השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)
השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

המטבע המקומי מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים. בשעה זו הדולר צולל בכ-2% מול השקל ונסחר מתחת לרמה של 3.6 שקלים. גם מול האירו השקל מתחזק בחדות בעיקר בשל הקשר בשער החליפין של האירו עם זה של הדולר. שער האירו-שקל עומד בשעה זו על 3.92 שקלים.

תסתכלו על מחיר הנפט ותבינו למה ארה"ב תזיע כדי למנוע מלחמה בצפון 
הכלכלן הפסימי שבטוח: זו הבעיה הכי גדולה של ישראל 

אחת הסיבות המרכזיות לתיסוף המטבע המקומי היא החלטת הבנק המרכזי בארה"ב אמש (ד') להותיר את הריבית על כנה בשיעור של 5.5%.

חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO, הסביר כי לפני החלטת הפד, החשש בשווקים היה לכך שלאור נתוני האינפלציה הגבוהים, תחזיות הפד למתווה הריבית בארה"ב עלולות להשתנות. התבדות השווקים, מסביר הרצוג, גרמה לכך שהדולר נחלש אל מול השקל.

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיות שווקים בלאומי, מסביר כי בתגובה להחלטה, שוק המניות רשם ראלי ומדד S&P 500 שבר רמה של 5,200 נקודות, כמו כן, "הדולר רשם פיחות בערכו מול כל מטבעות עשרת הכלכלות הגדולות, בעיקר מול האירו". הפיחות בערכו של הדולר מול המטבע הישראלי, מסביר לוי, ניכר ביותר כששער הדולר-שקל נסחר סביב 3.61 לעומת שער ממוצע של 3.66 בשני ימי המסחר הקודמים.

"שיא הפיחות בערכו של הדולר הגיע לאחר שיו"ר הפד ג'רום פאוול אמר בנאומו לאחר ההחלטה להותיר את הריבית על כנה, שצמצום מאזן הפד יתרחש בשלב מסוים בקרוב, והריבית הגיעה לשיא ותרד מכאן והלאה בשלב מסויים בשנה הקרובה".

לוי מסביר כי המסחר בשוק המט"ח מאוד תנודתי, וכי להערכתו התגובה של המטבעות הזרים מול הדולר הייתה מוגזמת כשהיום אנו רואים תיקון במגמה ותיסוף של הדולר מול האירו והשטרלינג. הציפיות להפחתת הריבית בחודש יוני, עלו חזק בבוקר להסתברות של כ-80% אך בשעה זו ירדו בחזרה לרמה של כ-65%. עם זאת, לוי מדגיש, "מול השקל המהלך לא התהפך. יתכן והמגמה קשורה לחשיפות המט"ח של המוסדיים, שהתייצבו בחודשים דצמבר וינואר בשיעור של כ-22% מסך הנכסים. באירוע דומה במהלך הרביע השלישי של שנת 2023, בו חשיפת המוסדיים למט"ח התייצבה, ראינו התחזקות של הקשר בין תזוזות שער השקל לבין ביצועי המניות הזרות".

מעבר לכך, לוי מציין כי הנזילות בשוק המט"ח הישראלי נמוכה, חוסר הוודאות גורם לכך שיש פחות קונים ומוכרים בשוק, וכל ביקוש או היצע של סכום מט"ח גבוה מול השקל, גורר שינוי חד ומהיר בשער החליפין כפי שרואים היום, וראינו בחודשים האחרונים. למרות זאת, חשוב לראות כי חרף התנודתיות התוך יומית הרבה, בטווחי זמן רחבים יותר, של החודשים האחרונים, שערו של השקל מול הדולר שומר על רמה יציבה למדי.

המגמה העתידית תלויה בהתפתחויות המקומיות

התנודות החדות בשקל מגיעות היום מגורמים בינלאומיים בניגוד לתקופה האחרונה בה נרשמה תנודתיות בשל גורמים מקומיים ואי ודאות שהביאה לכך ששער החליפין נע בחדות סביב שער 3.65 שקלים לדולר. חוסר היציבות של השקל יכול לערער את היציבות הפיננסית, אלמנט שבנק ישראל שם לב אליו במיוחד, והדגיש את חשיבותו לא פעם במיוחד מתחילת המלחמה. תנודות רבות בשוק עלולות להטות את הכף בהחלטות בנק ישראל, ולמתן את מתווה צמצום הריסון המוניטרי.

ואכן במבט לעתיד הרצוג מסביר כי ההשפעות על השקל ימשיכו להגיע דווקא מהשוק המקומי כאשר "ההתפתחויות עתידיות בשער החליפין תלויות בהתפתחויות הגיאו-פוליטית, היכולת לקידום הסכם חטופים, והאחריות הפיסקלית של הממשלה". הרצוג הדגיש כי חריגה מיעד הגירעון בתקציב, כפי שנראה שקורה בהתאם לנתוני האוצר האחרונים, עלול להביא לסיכוני הפחתת דירוג, הגדלת פרמיית הסיכון והחלשות המטבע.

לפי לוי. הגורמים העיקריים שהולכים להשפיע על השקל הם בעיקר מגמות המסחר בשווקי המניות בארה"ב ותמונת המצב הגיאופוליטית המקומית: "המתיחות הגיאו פוליטית תמשיך להשפיע על השוק וכמובן גם אמירות בנק ישראל לגבי המדיניות המוניטרית העתידית בישראל, שהשפיעו מאד על המסחר, לטווח זמן קצר ובאופן בר חלוף בחודשים האחרונים". עוד לוי מדגיש, שלמרות תנודות חדות בשווקים, התמונה המאקרו כלכלית של ישראל נותרת יציבה, ובתרחיש המרכזי, של מלחמה בעזה שתמשך בחודשים הקרובים, ללא התפתחות מלחמה עזה בגבול הצפון, הדבר צפוי לתמוך בייסוף הדרגתי של השקל בטווח הארוך.