יובל דיסקין במשפט נתניהו: "לא מכיר מעורבות אישית שלו לטובת סייען כלשהו של מערכת הביטחון"

יובל דיסקין ועוזי ארד מעידים היום במסגרת תיק 1000 בעניין סיוע לוויזה לארה"ב • בעת שדיסקין היה ראש השב"כ, הוא סייע - לבקשת נתניהו - לשכנע את האמריקאים להתיר את כניסתו של ארד שהתמנה לראש המל"ל • ההגנה טוענת כי הסיוע לארנון מילצ'ן לא היה חריג נוכח הסיוע הביטחוני שלו

יובל דיסקין / צילום: איל יצהר
יובל דיסקין / צילום: איל יצהר

משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמשך הבוקר (ג') בבית המשפט המחוזי בירושלים, עם עדותם של ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, וראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר, עוזי ארד. שניהם הפכו למבקריו של נתניהו בשנים האחרונות. 

ציפי לבני במשפט נתניהו: "ישראל היום הודפס כדי לשכפל דפי מסרים של ראש הממשלה"
צחי הנגבי מעיד במשפט נתניהו: לא חשבתי שפילבר פעל ממניעים זרים
היועמ"ש לשעבר וינשטיין: נתניהו מעולם לא פנה אליי בעניין המתנות

השניים מעידים במסגרת תיק 1000 - תיק המתנות, בנוגע להארכת הוויזה למיליארדר ארנון מילצ'ן. נתניהו מואשם בתיק זה בעבירה של הפרת אמונים, בכך שפעל בניגוד עניינים - בין היתר בכך שפעל לסייע לחברו מילצ'ן להאריך את הוויזה שלו לארה"ב, ובמקביל קיבל ממנו שמפניות וסיגרים בכמויות גדולות ובאופן קבוע. על-פי האישום, נתניהו פנה לשגריר ארה"ב דן שפירו ולמזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי כדי לסייע למילצ'ן.

ההגנה טוענת כי הסיוע למילצ'ן לא היה חריג, וכי פנייתו של נתניהו הייתה לגיטימית נוכח סיועו הביטחוני של מילצ'ן בעבר למדינה. הפרקליטות מעידה את דיסקין וארד כדי לנסות ולהתמודד עם טענת ההגנה דרך מקרה אחר בו נתניהו ביקש עזרה בנוגע לכניסה לארה"ב. השניים לא מעידים על הבקשה לסיוע בעניינו של מילצ'ן עצמו. 

"הבקשה נראתה לי לגיטימית" 

בשנת 2007 הודיעה ארה"ב כי היא מסרבת לתת לארד אשרת כניסה, בטענה כי הוא מהווה "סיכון ביטחוני". כשנתניהו מינה את ארד לתפקיד ראש המל"ל בשנת 2009, ארד נדרש להיכנס לארה"ב במסגרת תפקידו, ונתניהו הנחה את ראש שב"כ דאז, יובל דיסקין, לסייע בעניין.

דיסקין פרש מהשב"כ בשנת 2011 לאחר קריירה ארוכה, וכיום יש לו חברה העוסקת בהגנת סייבר. בחקירתו הראשית על-ידי עו"ד אלון גילדין מפרקליטות מיסוי וכלכלה, העיד דיסקין כי היו לו קשרים טובים עם ראש ה-FBI, בוב מולר.

כאשר נשאל מה קורה אם יש סייען שישראל רוצה לסייע לו, השיב דיסקין: "מערכת הביטחון פונה לאמריקאים ומבקשת את עזרתם. אני לא מכיר מעורבות אישית של ראש הממשלה לטובת סייען כלשהו של מערכת הביטחון. כשאני הייתי בתפקיד, לא נתקלתי בזה".

דיסקין העיד כי כאשר ארד מונה על-ידי נתניהו בשנת 2009 לראש המל"ל, נתניהו ביקש ממנו לסייע לו, מאחר שארה"ב מנעה את כניסתו של ארד. לדברי דיסקין, הסיבה למניעה, על-פי שמועות, הייתה שארד "נפגש עם אנשים מהפנטגון או סוכנות אחרת, וכנראה שהם שתו קפה. האמריקאים מאוד רגישים. הוא החליט לשאול שאלות רגישות, והאמריקאים החליטו כנראה שהוא לא יכול להיכנס לארה"ב.

"הסברתי לו (לראש ה-FBI - נ.ש.) את הסיטואציה, שארד מתמנה לראש המל"ל של נתניהו. ביקשתי ממנו שימצא פיתרון. מולר אמר שארד יוכל להיכנס לארה"ב רק במסגרת תפקידו ולא למטרות פרטיות. עדכנתי את נתניהו, והוא שמח מהפתרון".

עוד הוסיף דיסקין: "עשיתי את זה כי ארד הוצג לי כמי שהופך להיות ראש המל"ל. הבקשה של נתניהו נראתה לי לגיטימית, ולא נראה לי שום דבר חריג".

באשר לכניסה לארה"ב למטרות פרטיות, השיב דיסקין: "זה לא התפקיד שלי. שייקח עורך דין לטפל מול הרשויות האמריקאיות, זה לא התפקיד שלי להתעסק בעניינים של אנשים פרטיים בארה"ב". 

המקרה של איציק מרדכי

בנוסף העיד דיסקין כי בשנת 2010 איציק מרדכי (שר הביטחון לשעבר- נ.ש.) יצר איתו קשר, כשהוא כבר לא בתפקיד רשמי. לדבריו, מרדכי אמר לו: "'האמריקאים לא נותנים לי ויזה כי יש לי רישום פלילי'. אמרתי לו לא, כי אני לא מטפל בעניינים כאלה".

כאשר נשאל על-ידי התובע, עו"ד גילדין, מה ההבדל בין המקרה של מרדכי לארד, השיב דיסקין: "מרדכי לא היה בתפקיד הרבה שנים, בעוד שמר ארד הולך להיות ראש המועצה לביטחון לאומי". 

לדיסקין עצמו הייתה בעיה, על-פי עדותו, עם הוויזה שלו, לאחר שסיים את תפקידו כראש השב"כ. "הוזמנתי לכנס לארה"ב, החלטתי שאני לא לוקח דרכון דיפלומטי, והגשתי בקשה לוויזה. קיבלתי הודעה שאני אוכל להיכנס לארה"ב לשלושה חודשים בלבד. לא הבנתי למה. כל אזרח ישראלי יכול לקבל ויזה לעשר שנים. לאחר שהבעתי זעם, הם החליטו לתת לשנה. נפגשתי עם שגריר ארה"ב דן שפירו באירוע, והוא סייע לטפל להאריך לעשר שנים". דיסקין השיב לשאלת גילדין כי לא פנה לנתניהו בעניין. "אין סיבה. זה לא תפקידו לטפל בעניינים האלה", אמר. 

הסיוע למאיר דגן 

בחקירה הנגדית שערך עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, נשאל דיסקין אם ידע שנתניהו עזר למאיר דגן, ראש המוסד לשעבר, בנושא בריאותי, למרות שהוא היה אז אדם פרטי. דיסקין השיב בחיוב. "אבל סייעו לו בגלל העבר הביטחוני שלו?", שאל חדד, ודיסקין השיב: "כנראה". חדד הוסיף: "ראש הממשלה עזר לדגן - אני מניח שזה בגלל העבר הביטחוני", ודיסקין השיב: "זה תשאל את ראש הממשלה".

כאשר חדד ביקש לשאול על רכישה של מערכת הביטחון מארה"ב, נציג המלמ"ב (הממונה על הביטחון במערכת הביטחון) שנכח באולם ביקש לעצור את החקירה בשל תעודת חיסיון שהוצאה בעניין. החקירה לא נמשכה בנקודה זו. 

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.