החרם הערבי מאחורי ההחלטה הדרמטית של מקדונלד'ס בישראל

בכתבה ב-CNBC נחשפו פרטים חדשים על ההחלטה שהובילה את הרשת העולמית להודיע בימים האחרונים על רכישת הזכיין המקומי עמרי פדן • במוקד - חרם ערבי וירידה דרמטית במכירות של מקדונלד'ס במספר מדינות, בעיקר בעקבות ההחלטה של פדן לחלק ארוחות לחיילים

סניף מקומי של רשת מקדונלד'ס / צילום: תמר מצפי
סניף מקומי של רשת מקדונלד'ס / צילום: תמר מצפי

פרטים חדשים על ההחלטה של מקדונלד'ס העולמית לרכוש את הזכיין המקומי בישראל נחשפו הלילה בכתבה שפורסמה ב-CNBC.

על-פי הכתבה, מה שקדם לרכישה הם חודשים של ירידה דרמטית במכירות של הרשת בעקבות חרם צרכנים ברחבי העולם, ובמיוחד במדינות בעלות רוב ערבי ומוסלמי, שהחרימו את המותג על רקע מה שהם תופסים כתמיכה במלחמה בישראל, מה שהרשת מכחישה.

אחרי 30 שנה: עמרי פדן מוכר את זכיינות מקדונלד'ס לרשת העולמית
בעולם פתחו בחרם - ומקדונלד'ס החמיצה את יעדי המכירות שלה 
מדוע הפכו סטארבקס ומקדונלד'ס ליעד של ההפגנות הפרו-פלסטיניות?

במוקד המחלוקת עמדה החלטה של עמרי פדן, הזכיין של הרשת בישראל, לחלק ארוחות לחיילים אחרי הטבח של ה-7 באוקטובר, כך נכתב.

"מבוהלים מהדיסאינפורמציה"

בחודש ינואר תיאר מנכ"ל מקדונלד'ס, כריס קמפצ'ינסקי, "השפעה עסקית משמעותית" על שוק המזרח התיכון של הרשת ובכמה מדינות מעבר לאזור, כמו מלזיה ואינדונזיה, בעלות רוב מוסלמי, כתוצאה מהמלחמה ומה שהוא כינה "מידע מוטעה" שנקשר לחברה.

"אנו מבוהלים מהדיסאינפורמציה ומהדיווחים הלא מדויקים לגבי עמדתנו בתגובה לסכסוך במזרח התיכון", נמסר בהודעת מקדונלד'ס בנובמבר. "תאגיד מקדונלד'ס אינו מממן או תומך בממשלות כלשהן המעורבות בסכסוך הזה, וכל הפעולות של השותפים העסקיים המקומיים של בעלי רישיון הפיתוח נעשו באופן עצמאי ללא אישור של מקדונלדס".

ההתנערות לא עזרה, ולפי CNBC, המכירות של זיכיונות מקדונלד'ס במספר מדינות ערב צנחו בין 50% ל-90% מחודש לאחר החרם.

בנוסף, בלבנון, מפגינים תקפו והשחיתו מסעדות מקומיות של מקדונלד'ס, והמוני מפגינים פרו-פלסטינים בלונדון הקיפו כמה מסניפי הרשת בצעקות "תתביישו לכם".

מניית מקדונלד'ס  ירדה ב-10% מתחילת השנה וב-5.5% ב-12 החודשים האחרונים.

ואיך תפתור העסקה את הבעיות של מקדונלד'ס? הרכישה ״תעניק לה יותר שליטה על המותג שלה, לאחר הפסדים הקשורים לפעולות של הזכיין הישראלי שלה", כתבה מוניקה מרקס, פרופסור לפוליטיקה במזרח התיכון באוניברסיטת ניו יורק באבו דאבי, בפוסט ב-X.

עמרי פדן החזיק בזיכיון של מקדונלד'ס בישראל במשך כשלושה עשורים והפעיל 225 סניפים המעסיקים כ-5,000 עובדים.