פורסם תזכיר "חוק חבל התקומה": יוצר "מסגרת נורמטיבית" – ומציע מעט מאוד צעדים אופרטיביים

תזכיר החוק מופץ להערות הציבור כחודשיים לאחר המועד שנקבע בהחלטת הממשלה – והוא כולל בעיקר הצהרות כלליות • הצעדים שכן נכללו בו: הקמת ועדת תכנון אזורית ותאגיד הנצחה ומורשת

ההריסות בקיבוץ בארי שבמועצה האזורית אשכול / צילום: ap, Baz Ratner
ההריסות בקיבוץ בארי שבמועצה האזורית אשכול / צילום: ap, Baz Ratner

בחודשיים איחור הופץ אתמול (ג') בערב תזכיר "חוק חבל התקומה", אשר מיועד לעגן את ייחודיות החבל, שנפגע קשות במתקפת הטרור של החמאס מ־7 באוקטובר. התזכיר, כך על פי החלטת הממשלה 1127 שהתקבלה ב־10 בדצמבר 2023, אמור היה להתפרסם להערות הציבור בתוך 60 יום, קרי ב־8 בפברואר האחרון, אך פורסם בסופו של דבר רק אתמול, ויהיה פתוח להערות הציבור עד סוף החודש. 

בלעדי| השקעה של עשרת אלפים שקל לילד: הפרטים של תוכנית מינהלת תקומה נחשפים 
שתי השכונות סמוכות לפארק הירקון אבל במחירי הדירות אין מה להשוות
בזמן שהבאת פועלי הבניין מקרטעת, שני גופים מרכזיים במהלך מתקוטטים

כפי שנכתב בדברי ההסבר לחוק, הוא "נועד לייצר מסגרת נורמטיבית לנושאים בעלי חשיבות לאומית־ציבורית", וכך אכן מתגלה בקריאת המסמך: מרביתו הצהרות כלליות הנוגעות לחבל התקומה (עוטף עזה), לשיקומו ולחיזוקו, והוא כולל החלטות מעשיות ספורות בלבד. 

החוק מגדיר את תפקידה של מינהלת תקומה אשר הוקמה למען שיקום העוטף, ובין היתר קובע כי זו תפעל לחמש שנים - עם אפשרות להארכת פעילותה בעוד חמש שנים, בכפוף להחלטת ראש הממשלה. הוא גם קובע כי הפעילות שתתבצע בהתאם לחוק תמומן בחלקה מתקציב מינהלת תקומה ובחלקה מתקציבי משרדי הממשלה, ומדגיש: "החוק אינו מהווה רשימה סגורה המכילה את כלל ההטבות והמנגנונים הדרושים לחבל לצורך חידושו, פיתוחו והצמחתו". 

ועדה מיוחדת ותאגיד להנצחה ולמורשת

תזכיר החוק מגדיר במטרותיו, בין היתר, חידוש ופיתוח מהירים של הרשויות, הקהילות והיישובים בחבל התקומה עבור תושבי החבל, "תוך בניית חוסן ועידוד צמיחה כלכלית, חברתית ודמוגרפית ופיתוח בר קיימא - מטרה שלאורה פועלת מינהלת תקומה מאז הקמתה"; מסגרת להנצחה וזיכרון לאומית של אירועי 7 באוקטובר; קביעת ייחודיות החבל כאזור מיקוד לאומי "שיאפשר מתן הטבות, בין היתר, לתושבים, לרשויות וליישובים"; עיגון הסמכויות הנדרשות לפעולת המינהלת ותיקוני חקיקה ראשית במקומות בהם הדבר נדרש לצורך יישום מטרות החוק ליצירת מנגנונים ייחודיים לחבל ושחרור חסמים אסדרתיים. 

עוד קובע התזכיר כי יקודמו חידוש, פיתוח ושדרוג הבנייה, הדיור, והתשתיות בחבל התקומה; ביסוס, חיזוק ופיתוח כלכלי ועסקי ובכלל זה, יצירת תשתיות למקומות עבודה חדשים וביסוס תעסוקה איכותית; קידום ופיתוח חקלאות מתקדמת ומקיימת בחבל התקומה; חיזוק, הגדלה והרחבה של תשתיות להשכלה גבוהה בחבל התקומה. 

במסגרת הצעדים האופרטיביים הנכללים בחוק אפשר למצוא את הקמתה של ועדה אזורית לתכנון ולבנייה, לחידוש ופיתוח, אשר "יהיו נתונות לה כל הסמכויות והתפקידים אשר לוועדה מחוזית". הוועדה תכלול גם ועדת משנה לעניין חבל התקומה, ותוכל להקים ועדות משנה נוספות. המטרה, לפי התזכיר, היא ש"לוועדה שתקום יוקנו מרב הסמכויות, על מנת שברוב המכריע של המקרים, היא תוסמך לאשר תכנית בסמכותה, ללא צורך באישור של מוסד תכנון נוסף". 

נושא נוסף המוזכר בתזכיר הוא אסדרת נושא ההנצחה והזיכרון של אירועי 7 באוקטובר באמצעות קביעת יום זיכרון ממלכתי, והקמת תאגיד שיפעיל מרכז הנצחה לנופלים ולנרצחים במתקפת הטרור, וליישובים ולקהילות שספגו פגיעה מאירועי המתקפה. "במרכז יתקיימו פעילויות חינוכיות, תיירותיות ותרבותיות במגוון רחב של נושאים", נכתב בתזכיר, "ובדגש על מורשת, הנחלה והנצחת זיכרון הנופלים והנרצחים, הגבורה וכוחה של הקהילה והתקומה". עוד נקבע כי לתאגיד תהיה מועצה בת 12 חברים. מקום הקמת מרכז ההנצחה טרם נקבע. 

עוד קובע התזכיר כי כל אדם שהיה תושב חבל התקומה במועד מתקפת הטרור ב־7 באוקטובר ייחשב כמי ששייך לקטגוריה של אנשים שזכאים לטיפול סוציאלי מכוח חוק שירותי הסעד. בתזכיר מצוין כי על פי נתוני מרכזי החוסן בחבל, ברבעון הרביעי של 2023 היקף דורשי הטיפולים במרכזים אלו עמד על 300% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שקדמה לו. 

גיבוש חוק חבל התקומה הוא אחת מהמשימות שקבעה הממשלה לעצמה במסגרת הטיפול בשיקום ובפיתוח חבל עוטף עזה. משימה מרכזית נוספת היא גיבוש התוכנית האסטרטגית לפעילות מינהלת תקומה, תוכנית החומש למינהלת, שאת פרטיה חשפנו כאן לפני ימים אחדים. תוכנית זו צפויה לעלות לאישור הממשלה בימים הקרובים.