ישראל במלחמה | סיקור שוטף

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק • ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • שר החוץ האיראני נחת בניו יורק • עדכונים שוטפים 

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל
פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים 

22:11 - אזעקות הופעלו באשקלון

לראשונה אחרי שבועיים, אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד מהרצועה נפל בשטח פתוח.

21:42 - אזעקות הופעלו בקריית שמונה וביישובים בסביבתה

שני שיגורים התפוצצו ברכס רמים. לא ידוע על נפגעים. 

21:11 - צבע אדום בעוטף

צבע אדום הופעל במפלסים ובמטווח ניר עם שבעוטף. יורט שיגור אחד מרצועת עזה

20:30 רקטות נורו לבית הלל, שרפה פרצה - לא ידוע על נפגעים

3 רקטות שוגרו לעבר בית הלל שבגליל העליון. תושבים דיווחו על הפסקת חשמל ושרפה מטופלת במקום. לא התקבל דיווח על נפגעים כתוצאה מהירי.

19:03 - מחבל חמוש בסכין נעצר סמוך ליישוב ברוכין שבחטיבת אפרים

דובר צה"ל הודיע כי המחבל נעצר כשהוא מתכוון לבצע פיגוע. הוא הועבר להמשך חקירת כוחות הביטחון, לא היו נפגעים.

18:56 - פגיעה ללא התראה בקיבוץ יראון - וחשש מחדירת כלי טיס עוין בגליל המערבי

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון שבגליל העליון, יש נזק ואין נפגעים. במקביל, התקבלה התראה על חדירת כלי טיס עוין בשורת יישובים בגליל המערבי.

18:50 - כלי טיס של צה"ל נפל השבוע בשטח רצועת עזה
דובר צה"ל מעדכן כי כלי טיס צבאי שביצע השבוע פעילות בשטח רצועת עזה נפל במרכז הרצועה בעקבות תקלות טכניות. חלקי הכלי נאספו והושבו לארץ. האירוע תוחקר והלקחים הופקו.

18:05 - באו"ם דנים בהכרה בפלסטין, ארדן תקף: "מנותקים"

במועצת הביטחון התכנסו לדיון בבקשה להכרה שהגישו הפלסטינים מהאו"ם. שגריר ישראל באו"ם ארדן תקף: "כמה מנותקת הוועדה הזו יכולה להיות שהיא משקיעה בזמנה לדיון כל כך לא קשור למציאות? החלטה שתוביל לאף תוצאה חיובית".

במהלך הדיון מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש חזר על קריאתו להפסקת אש הומניטרית ושחרור חטופים, והזהיר מהסלמה מול איראן: "טעות אחת, צעד אחד לא נכון, יכול להוביל למלחמה. לקראת מקסימום הרס חייבים להפגין מקסימום סבלנות". ההצבעה על הבקשה הפלסטינית צפויה היום בחצות.

17:56 - אזעקות הופעלו בגליל המערבי בשל חדירת כלי טיס עוין

אזעקות הופעלו ביישובים גורנות הגליל, גורן, חניתה, אילון, יערה, אדמית וערב אל עראמשה.

17:42 - משרד הביטחון וצה"ל העבירו לבנק ישראל כספי טרור בסך כולל של כ-29 מיליון שקל

לבנק ישראל הועברו היום (ה') כ-12 מיליון שקלים במבצע מיוחד, בהובלת אגף הכספים במשרד הביטחון. תהליך ספירת הכסף התקיים ביחידה לתפיסת שלל בבסיס צריפין והוא ארך כחמש שעות. בסיומו הוכנס הכסף למעטפות ייעודיות ובשעות הצהריים הגיעה למקום משאית ברינקס שהעבירה את הכסף להפקדה בבנק ישראל.

סכום זה מתווסף לכ-17 מיליון שקלים שנתפסו ברצועה מתחילת המלחמה והופקדו באותו תהליך בשבוע האחרון בבנק ישראל. בנוסף, הועברו סכומים נוספים לאגף הכספים במשרד הביטחון ותהליך הפקדתם יושלם בהמשך. כספי הטרור אותרו, בין היתר, במעוזי חמאס ובבתים של מבוקשים, בהם הייתה פעילות של ארגון הטרור.

16:35 - ארה"ב מטילה עיצומים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל: "מחויבים לביטחון ישראל". גם בריטניה הודיעה על עיצומים

העיצומים יתמקדו בתוכנית הטילים והכטב"מים האיראנית, וכן בתעשיית הפלדה והרכב. בהודעת ביידן נאמר כי הטלת העיצומים נעשית בעקבות ההתקפה של איראן על ישראל לפני פחות משבוע, שהייתה "אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות ביותר שהעולם ראה אי פעם", לשון ההודעה. בהודעת הנשיא נכתב: "יחד עם בני בריתנו ועם שותפינו, ארצות הברית הגנה על ישראל. עזרנו להביס את ההתקפה הזו. היום אנחנו באים בחשבון עם איראן".

העיצומים הוטלו על 16 אישים ו-2 גופים המעורבים בייצור כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ובבדיקות שלהם, וכן בהפצתם לזרועות של משמרות המהפכה. בנוסף הוטלו עיצומים על 5 חברות המספקות רכיבים לייצור פלדה. העיצומים נוגעים גם ליצרנית הרכב האיראנית "בהמן גרופ", ול-3 חברות בת שלה, שלדברי הממשל בוושינגטון הוסיפו לתמוך בצורה משמעותית במשמרות המהפכה.

לצד זאת, ארה"ב הוציאה תקנות שנועדו להגביל את הגישה של איראן לטכנולוגיות שיסייעו לה בפיתוח אמצעי הלחימה המדוברים. העיצומים החדשים מתווספים לעיצומים שכבר הוטלו על איראן, בעקבות מעורבותה באספקת כטב"מים שסייעו לרוסיה במלחמתה באוקראינה.

בריטניה הצטרפה גם היא לעיצומים על איראן. ביידן ציין כי כבר למחרת ההתקפה, סיכם בשיתוף עם מנהיגי מדינות ה-G7 על פעולה משותפת שתגביר את הלחץ הכלכלי על איראן. הוא ציין כי בעלות הברית של ארצות הברית יטילו גם הן עיצומים בקרוב.

הודעת ביידן נחתמה במילים: "נעשה זאת ברור עבור כל אלו שאפשרו את ההתקפה האיראנית או תמכו בה: ארצות הברית מחויבת לביטחון ישראל. אנו מחויבים לביטחון של אנשינו ושל השותפים שלנו במרחב. ולא נהסס לבצע כל צעד שיידרש כדי לבוא אתכם חשבון".

16:00 - גלנט: לישראל יש חופש פעולה לעשות מה שהיא רוצה, המשימות לא הולכות להצטמצם

שר הביטחון יואב גלנט נועד עם טייסים שהשתתפו במשימת ההגנה מול המתקפה מאיראן. השר אמר כי "היכולת שלנו לקבל החלטות מורכבות על הקרקע נעוצה בידיעה שיש לנו על מי לסמוך באוויר. המשימות שלנו לא הולכות להצטמצם, מדינת ישראל צריכה לדעת שיש לה חופש פעולה לעשות מה שהיא רוצה, ויש ביטוח שמה שמוחלט גם מבוצע". 

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית
רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?
כבר לפני חודשיים: איראן תרגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים
ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני
דעה | הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

15:45 - קבינט המלחמה יתכנס הערב

קבינט המלחמה יתכנס הערבלדיון שיעסוק ברובו בנושא החטופים ובדרכים להגיע לעסקה. הדיון מגיע כשברקע אמירה של בכירים בחמאס שהם לא נטשו את המשא-ומתן והאיום של קטר שתחדל לתפקד כמתווכת.

14:57 - איראן מודיעה שתבחן מחדש את מדיניות הגרעין - ומאיימת: "אל תעזו לתקוף" 

13:35 - מחשש לתקיפה? ספינה איראנית עזבה את חופי תימן וחזרה לאיראן

הספינה האיראנית "בשהאד" עזבה ב-4 באפריל את המים הסמוכים לחופי תימן, וצפויה לעגון היום בנמל בנדר עבאס באיראן - כך דווח בבלומברג. הספינה, שנחשבת כחמ"ל המודיעין והמבצעים של החות'ים בסיוע לתקיפת ספינות בים, עזבה את מיקומה סמוך לתימן שלושה ימים לאחר התקיפה בקונסוליה האיראנית בדמשק. מאז היא כיבתה את משדרי המיקום שלה, והיום זוהתה סמוך למצר הורמוז.

הספינה נחשבת כיעד פוטנציאלי לתקיפה ישראלית, ומאז שעזבה את האזור חלה ירידה של ממש בתקיפות החות'ים בים סוף ובמפרץ עדן. 

12:46 - חשד לחדירת כלי טיס בגליל המערבי

התרעה על חדירת כלי טיס עוין הופעלה בשורת יישובים בגליל המערבי. האזעקה הופעלה ביישובים: יערה, גורנות הגליל, גורן, ערב אל-עראמשה, אדמית, אילון וחניתה. הפרטים בבדיקה.

8:00 - צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון; חוסלו שני מחבלי חיזבאללה במרחב כפר כילא

במהלך הלילה מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מטרות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב אל-חיאם. בין המטרות שהותקפו, מספר תשתיות טרור בשימוש הארגון לצד שני מבנים צבאיים נוספים. בנוסף, כוחות צה"ל ביצעו ירי להסרת איום במרחב. כלי טיס של חיל האוויר חיסלו שני מחבלים של ארגון הטרור חיזבאללה שזוהו במרחב כפר כילא.

07:40 - דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן

דיווח בעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטרי מפי מקורות מצרים: הכוחות בצפון סיני בכוננות מלאה לאורך הגבול, במסגרת התוכנית להתמודדות עם כניסה ישראלית לרפיח.

לדברי מקור מצרי, העלייה בכוננות מאז יום שני הגיעה לאחר מגעים שקשורים לתחילת ההיערכות של ממשלת ישראל למבצע הצבאי ברפיח. הוא ציין כי צה"ל פתח בתקיפות אוויריות בכמה אזורים הסמוכים לגבול בין רצועת עזה למצרים, כאשר הגורמים הרלוונטיים במצרים קיבלו הודעה לפני ביצוע חלק מאותן תקיפות.

לפי הדיווח, הממשל האמריקאי הסכים לתוכנית שהציגה ממשלת ישראל לגבי המבצע הצבאי ברפיח - בתמורה לאי-ביצוע תקיפה נרחבת באיראן. הוא ציין כי התוכנית הישראלית מסתמכת על חלוקת רפיח לריבועים ממוספרים, מה שמביא את העקורים בה להתפנות לכיוון ח'אן יונס ואל-מורסי.

הגורם ציין כי כחלק מההיערכות המצרית, הוגברה יכולך הקליטה במחנות העקורים בח'אן יונס המנוהלים בידי הסהר האדום המצרי, כולל בהיקף הסיוע שנכנס אליהם בתיאום עם ישראל.

07:00 - גורם אמריקאי ל-ABC: ישראל לא צפויה לתקוף את איראן עד אחרי פסח

הפקיד האמריקאי הדגיש כי "ישראל לא צפויה לבצע תקיפה עד אחרי פסח. לא סביר שישראל תבצע תקיפה, אם כי זה תמיד יכול להשתנות".

עוד הבהיר הבכיר כי "משמרות המהפכה האיראניים והנהגות אחרות עדיין נמצאות במצב כוננות גבוה".

04:30 - שר החוץ האיראני נחת בניו יורק: ישתתף בדיוני מועצת הביטחון של האו״ם ויקיים פגישות

במקביל לביקורו של שר החוץ האיראני, מנהיגי הארגון הכלכלי הבינלאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל והתחייבו להמשיך לעבוד "בכל הדרכים האפשריות" כדי לשמור על הנכסים הריבוניים. שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של ה-G7 אמרו כי "יפקחו בתיאום הדוק של כל צעד עתידי כדי להפחית את יכולתה של איראן לרכוש, לייצר או להעביר נשק".

01:43 - האיחוד האירופי ינקוט סנקציות נוספות נגד איראן

בעקבות המתקפה על ישראל: האיחוד האירופי הודיע כי ינקוט סנקציות נוספות נגד איראן - כך לפי רויטרס. מועצת מנהיגי הממשל הלאומי הדגישה כי הסנקציות יתמקדו בעיקר בכל הקשור לייצור מל"טים וטילים. 

00:25 - בצל המלחמה: נמשך הסיוע ההומניטרי לעזה | סיכום היום של מתאם פעולות הממשלה בשטחים

האלוף רסאן עליאן, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, עדכן כי במהלך היום נכנסו לשטח רצועת עזה 342 משאיות של סיוע הומניטרי, 225 מהן עברו בכרם שלום. עוד הוא ציין כי כ-100 משאיות עברו במעבר ניצנה, ו-17 נוספות חצו את המעבר הצפוני. בנוסף, הוצנחו 104 חבילות סיוע בעשרות נקודות בצפון הרצועה.

23:56 - אזעקות בגליל העליון

ההתרעות הופעלו במטולה, בכפר גלעדי ובכפר יובל. 

21:12 - "פוליטיקאים מנצלים אותנו": קטר הודיעה - שוקלים מחדש את תפקידנו כמתווכים

ראש הממשלה מוחמד אל-ת'אני הודיע כי מדינתו, אחת משתי המתווכות המשמעותיות ביותר במשא-ומתן עם חמאס, שוקלת מחדש את צעדיה. לטענתו, תפקידה של קטר מנוצל לרעה על-ידי פוליטיקאים מסוימים למטרותיהם הפרטיות.

ברקע הדברים, אכזבה בישראל מקטר ומארה"ב שלא הפעילו מספיק לחץ במסגרת השיחות האחרונות. לנוכח המאמצים הנוספים, מתקרב הרגע בו יצטרכו להחליט - החזרת חטופים או המשך לחימה. לידיעה המלאה ב-N12

20:00 - תרחישי התקפה והגנה: הושלם תרגיל רחב היקף בזירה הצפונית

צה"ל השלים תרגיל בהובלת אוגדה 91, עוצבת הגליל, ובשיתוף חיל האוויר, משטרת ישראל וכוחות החילוץ וההצלה. מדובר צה"ל נמסר כי התרגיל מהווה חלק משמעותי מתהליך ההכנה של האוגדה למגוון תרחישים בצפון, תוך התמודדות עם שטח מורכב, תנאי מזג אוויר מקשים ואירועי רב-נפגעים.

דובר צה"ל הוסיף: "כלל הכוחות בגזרה, ביניהם רבש"צים וחברי כיתות הכוננות ביישובים השונים, כוחות המשטרה וההצלה, כוחות שריון, הנדסה וחטיבות האוגדה, פועלים על-מנת לשמר מוכנות מלאה להגנה חזקה על הגליל העליון והתקפה בשטח לבנון".

19:10 - גלנט בזירת הפיגוע שבה נרצח בנימין אחימאיר ז"ל: "נגדע את הידיים האכזריות האלה בכל מקום שיהיו"

שר הביטחון יואב גלנט סייר בזירת הפיגוע שבה נרצח הנער בנימין אחימאיר ז"ל, ואמר כי "הטרור האיראני שמתחיל בטהרן מנסה להגיע עד ליהודה ושומרון כדי לפגוע באזרחי ישראל. את ידיהם המגואלות בדם נגדע בכל מקום - בבלימה ובמתקפה".

"אנחנו נגיע לרוצחים ונמצה איתם את הדין. נגדע את הידיים האכזריות האלה בכל מקום שיהיו, נגן על אזרחי ישראל, נבלום ונכה ככל שיידרש, בכל מקום. לא יהיה שום דבר שימנע בעדנו להביא לכך שאזרחי ישראל יהיו בטוחים", הוסיף שר הביטחון.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12