איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה של איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock
איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

איראן מתכוננת למתקפת תגמול ישראלית על שטחה או על שלוחיה. ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל לבחור בתגובה שתמנע הסלמה במתיחות, שנגרמה ממתקפת הטילים והכטב"מים של טהראן בסוף השבוע.

האם זה מה שיעצור את הנשק האיראני? 
חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל
ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

איראן הודיעה ביום רביעי כי היא מכינה את חיל האוויר שלה לתקיפות, וכי חיל הים שלה יחל ללוות ספינות איראניות מסחריות בים האדום. טהראן גם החלה בפינוי צוותים מאתרים בסוריה שלחיל משמרות המהפכה האסלאמית יש נוכחות גדולה בהם, אמרו גורמים רשמיים ויועצים סורים ואיראנים.

משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחותם של הקצינים הבכירים שלהם בסוריה, בעוד שקצינים בדרג הביניים משנים את מיקומם במדינה, אמרו גורמי ביטחון סורים.

ישראל הודיעה כי בכוונתה להגיב, אך גורמים רשמיים אומרים כי יגיבו במועד שיבחרו ובצורה אחראית.

ממשל ביידן דוחק בישראל שלא להגיב ובמקום זאת להסתפק בכך שברית בתיווך ארה"ב, הכוללת את ישראל ומדינות ערב, הדפה בהצלחה את המתקפה של איראן בשבת. מתקפה זו כללה יותר מ-300 כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים.

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour
 שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

שר החוץ של בריטניה, דיוויד קמרון, ושרת החוץ הגרמנית אנאלנה בארבוק ביקרו בישראל ביום רביעי כדי לפגוש את ראש הממשלה בנימין נתניהו ולחזק את המסר של מניעת ההסלמה.

בנאום לממשלה לאחר מכן, אמר נתניהו כי תשובתו לדיפלומטים הייתה כי "נקבל את ההחלטות שלנו, ומדינת ישראל תעשה כל מה שנדרש כדי להגן על עצמה".

ישראל תגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

לאופן שבו ישראל תגיב יש פוטנציאל להרחיב את העימות של ישראל בעזה עם חמאס, הנתמך על ידי טהראן, למלחמה אזורית רחבה יותר. זאת תוצאה שנראה שרוב הצדדים משתוקקים להימנע ממנה, אם כי גובר החשש שישראל ואיראן עלולות לפרש לא נכון זו את כוונותיה של זו.

כדי לעודד את ישראל להגביל את תגובתה, אמר הבית הלבן ביום שלישי כי יטיל שורה של סנקציות כלכליות על איראן, לרבות על ארגון משמרות המהפכה ותוכניות הטילים והכטב"מים שלו. סנקציות אחרות עשויות להיות מופנות אל תעשיית הנפט של איראן וליכולתה להגדיל את הכנסות הממשלה.

כדי לאותת על כך שישראל שוקלת את המסר של ארה"ב ובעלות בריתה, הבטיחו גורמים ישראלים ביום שני למדינות המפרץ ולמדינות ערב אחרות, שתגובת ישראל למתקפה של איראן לא תסכן את ביטחונן וככל הנראה תהיה מוגבלת בהיקפה, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל. ישראל תזהיר ככל הנראה את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ועשויה להגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן, כך לפי גורמים ערבים אזוריים.

משמרות המהפכה של איראן נקטו מבעוד מועד אמצעי חירום עבור מתקניהם ברחבי סוריה. חלק מחברי משמרות המהפכה פינו את הבסיסים שלהם בסוריה ואחרים עושים זאת בלילות, כאשר יש סבירות גבוהה יותר לתקיפות ישראליות. רק חיילים בודדים נשארים מאחור כדי להגן על מאגרי הנשק.

מתקנים בסוריה המקושרים לאיראן נתפסים על ידי מומחים צבאיים כאופציה שתאפשר לישראל להגיב, אך להימנע מסחרור חילופי מהלומות, שיובילו להתלקחות רחבה יותר.

זירת החיסול של הגנרל האיראני חסן מהדווי בדמשק / צילום: Reuters, Firas Makdesi
 זירת החיסול של הגנרל האיראני חסן מהדווי בדמשק / צילום: Reuters, Firas Makdesi

חיזבאללה הגדיל את מספר לוחמיו בגבול הסורי עם ישראל

טהרן, במקביל, אמרה שהיא תגיב לכל פעולה ישראלית, ואותתה על כך שאינה מעוניינת להמשיך במלחמת הצללים שלה עם ישראל - שנלחמה בעיקר עם שלוחיה - וכעת היא תתערב ישירות.

"הפעולה הקטנה ביותר נגד האינטרסים של איראן תיענה בהחלט בתגובה חמורה, נרחבת וכואבת נגד כל מבצעיה", אמר נשיא איראן, אבראהים ראיסי.

ישראל כבר מעורבת בחילופי אש כמעט יומיומיים עם הנציג החזק ביותר של איראן, הארגון הצבאי הלבנוני חיזבאללה. הצבא הישראלי אמר ביום שלישי כי פתח בתקיפות אוויריות והרג שני מפקדים בכירים בחיזבאללה ופעיל בדרג נמוך יותר שהיו מעורבים בשיגור רקטות וטילים נגד טנקים לעבר שטח ישראל. חיזבאללה אישר את כל שלושת ההרוגים.

בתגובה, פתח חיזבאללה ביום רביעי במתקפה על עיר בצפון ישראל עם כטב"מים וארטילריה, ולפי צה"ל פצע 12 חיילים. צה"ל הגיב בתקיפות אוויריות בדרום לבנון.

נראה כי חילופי האש האחרונים עם חיזבאללה בגבולה הצפוני של ישראל הם במסגרת כללי ההתקשרות ששני הצדדים קבעו באופן לא רשמי בתחילת המלחמה בעזה, כאשר חיזבאללה החל לירות על שטח ישראל, אך נמנע מלעורר מלחמה גדולה יותר. אך גם שני הצדדים האלה מסתכנים בחישוב שגוי.

חיזבאללה היה בכוננות גבוהה יותר במהלך המתקפה האיראנית בסוף השבוע, מתוך ציפייה לפעולת תגמול ישראלית בו-זמנית שעלולה לכוון לעמדות חיזבאללה, לדברי אדם המכיר את פעולות חיזבאללה. אך הארגון הוריד כעת את רמת הכוננות שלו, משום שחיזבאללה צופה שישראל לא תפגע בו בלבנון בתגובה למתקפה של איראן, אמר אותו אדם.

במקום זאת, קיבל חיזבאללה את עצתה של איראן לנקוט אמצעי זהירות בסוריה, משום שישראל עלולה לפגוע בבסיסי משמרות המהפכה, במחסנים ובעמדות חיזבאללה שם, הוסיף אותו אדם.

גורמי ביטחון סורים אמרו ביום רביעי כי חיזבאללה הגדיל בימים האחרונים את מספר לוחמיו בגבול הסורי עם ישראל, כדי לאסוף מידע מודיעיני על התקפות ישראליות אפשריות על לוחמיו ועל מתקניו.

התקיפה של איראן בשבת הייתה פעולת תגמול על מה שלדבריה היה תקיפה ישראלית על בניין דיפלומטי בדמשק, שהרגה קצינים בכירים בצבא האיראני. ישראל לא לקחה אחריות על התקיפה בדמשק, ואמרה שהבניין שימש למטרות צבאיות.

תוכנית הגרעין של איראן 

איראן פעלה גם להגן על תוכנית הגרעין שלה בסוף השבוע. ראש סוכנות האטום של האו"ם, רפאל גרוסי, אמר ביום שני לכתבים כי המתקנים האיראניים היו סגורים בסוף השבוע. הם נפתחו מחדש ביום שני. בעוד שבשנים האחרונות הגבילה איראן את המעקב של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית אחר מיקומים הקשורים לתוכנית הגרעין שלה, לפקחים יש כעת גישה קבועה למתקני ההעשרה העיקריים של המדינה.

אנשים המכירים את תוכנית הגרעין של איראן אומרים כי איראן שומרת את החומר הבקיע המועשר ל- 60%, בדרגת כמעט-נשק, במכלים הניתנים להעברה בקלות, כדי שיוכלו לשנע אותו במידת הצורך. עם זאת, פעולה כזאת תתגלה כנראה על ידי אנשי סבא"א או על ידי המצלמות, ועלולה לגרום משבר. איראן התחייבה להתנהל בשקיפות בנוגע לתוכנית הגרעין שלה.

שרי החוץ של האיחוד האירופי דנו בשיחת וידאו ביום שלישי בסנקציות חדשות נגד איראן. ראש מדיניות החוץ של הגוש האירופי, ג'וזפ בורל, אמר כי בריסל תתחיל לעבוד על צעדים חדשים. עשויים להידרש כמה שבועות כדי לאשר אותם, אמרו דיפלומטים.

צעדים אלה יכללו סנקציות על איראן בגין מסירת טילים וכטב"מים למיליציות פרו-איראניות במזרח התיכון, סנקציות שצרפת וגרמניה דחפו לנקוט לפני התקפת סוף השבוע של איראן. הן גם יכינו את הקרקע לסנקציות על אנשים וישויות איראניות, אם יוכח שטהרן שלחה טילים לרוסיה עבור מלחמתה נגד אוקראינה.

חלק מן המדינות החברות באיחוד האירופי גם דוחפות להציב שוב את חיל משמרות המהפכה של איראן ברשימת ארגוני הטרור של הגוש, כפי שעשתה ארה"ב, צעד שנדחק בעבר על ידי מכשולים משפטיים ודיפלומטיים. האיחוד האירופי כבר מטיל סנקציות על משמרות המהפכה בשל עבודת הארגון לפיתוח נשק להשמדה המונית.

צה"ל המשיך לפעול גם נגד חמאס בעזה בימים האחרונים, ואמר שפתח במתקפות נגד 40 מטרות ברחבי הרצועה.

הפעילות בעזה הואטה בשבועות האחרונים, בהשוואה לתחילת המלחמה, משום שישראל שקלה האם לצאת למבצע מכריע בעיר רפיח שבדרום הרצועה - שיותר ממיליון פלסטינים הגיעו אליה כדי למצוא מחסה - ומשום שבכירים ישראלים התמקדו באיראן בימים האחרונים.

ישראל אמרה ביום רביעי כי הנמל הדרומי שלה באשדוד שימש לראשונה להעברת סיוע שנכנס לעזה. זהו נתיב שממשלת ישראל אמרה מוקדם יותר החודש שייפתח כדי להקל על המשבר ההומניטרי, בעקבות לחץ של ארה"ב.

הנשיא ביידן אמר בפוסט ב- X ביום רביעי כי 3,000 משאיות נכנסו לעזה ב-12 הימים מאז שלחץ על נתניהו בשיחת טלפון להגביר את הסיוע. "זה עדיין לא מספיק", כתב ביידן. "אנחנו ממשיכים להאיץ בישראל להגביר את המשלוחים היבשתיים, האוויריים והימיים".

חמאס, בהצהרה ביום רביעי, הודה לאיראן על המתקפה על ישראל בסוף השבוע וביקר את מדינות המערב על כך שעזרו לישראל להדוף את הטילים והכטב"מים.

בנואה פאוקון ואדם חמסדין תרמו למאמר זה.