בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע עתק לישראל. מה תכלול החבילה?

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל • חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin
בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים העלו לאישור סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל.

היישר מרוסיה: איראן תקבל השבוע נשק חדש 
פרשנות | להגיע לים התיכון, זה מה שהם תמיד רצו

חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן. כעת תעבור החבילה לאישור הסנאט ומשם לחתימתו של הנשיא ביידן, שדרש לזרז את אישור הסנאט ונימק זאת ב"מתקפות חסרות תקדים של איראן והפצצות מתמשכות על אוקראינה של רוסיה".

האישור הוא צעד משמעותי, גם אם לא סופי, משום שבבית הנבחרים ישנו רוב רפובליקני (218 מול 213), בניגוד לסנאט, שבו מבין 100 חברים - "רק" 49 רפובליקנים. אולם, בכל זאת, צפויות לנשיא ג'ו ביידן אתגרים גם מבית.

לאחר שיו"ר בית הנבחרים הרפובליקני מייק ג'ונסון הוביל את המהלך לטובת אוקראינה, ישראל וטיוואן, יהיה מעניין לראות כיצד מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, יוביל את ההצבעה. האם בשם הלחצים הפנים־מפלגתיים מהצידים הניציים של הדמוקרטים שמבקרים את ישראל יהיו עיכובים, או לא?

עם זאת, מה שעובד לטובת ישראל הוא שמדובר בחבילה כוללת שעומדת על 95 מיליארד דולר. כפי שלארה"ב יש אינטרסים ולחצים שקשורים לביקורת נגד ישראל, יש אינטרסים שקשורים לאוקראינה שהאמל"ח שלה אוזל מול הרוסים, ולגבי טייוואן - בה החשש מסין רק מתגבר.

לכן, שלב חשוב במהלך שמועיל לישראל מאוד עבר בהצלחה. נציין כי היקף הסיוע השנתי של ארה"ב לישראל לפי מזכר ההבנות הנוכחי עומד על 3.3 מיליארד דולר ועוד חצי מיליארד דולר עבור מיזמים משותפים בתחום ההגנה האווירית. כלומר, בשורה התחתונה מדובר בבשורה נפלאה למדינת ישראל.