ארה"ב דוחה את שליחתו של נשק מדויק לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל
פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ממשל ביידן מעכב מכירת אלפי כלי נשק מדויקים לישראל, מה שמעלה תהיות האם ארה"ב מתכוונת להאט את אספקת הנשק לבת בריתה העיקרית במזרח התיכון על רקע הלחץ הפוליטי הפנימי הגובר.

בלעדי | קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע
בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

ההחלטה האמריקנית מגיעה בשעה שהממשל דוחה את התוכנית המוצהרת של ישראל לתקוף את העיר רפיח בדרום רצועת עזה. הבית הלבן התנגד בפומבי לקריאות להגביל את מכירות הנשק לישראל, למרות הביקורת הגוברת על מניין ההרוגים ועל ההרס בתוך עזה שנגרם באמצעות נשק שסופק על ידי ארה"ב.

על הפרק עומדת מכירה של עד 6,500 מערכות תחמושת JDAM - ערכות המאפשרות לנווט פצצות לא-מונחות אל מטרה - לדברי גורמים המכירים את העסקה המוצעת. לקונגרס נודע לראשונה בינואר על המכירה המוצעת, ששוויה מגיע ל-260 מיליון דולר, אך ממשל ביידן לא התקדם עם העסקה מאז.

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, סירב ביום שני להגיב אם הושהתה מכירת נשק כלשהי לישראל. "ההתחייבויות הביטחוניות שלנו לישראל הן יצוקות ברזל", אמר במהלך תדרוך של הבית הלבן.

מחלקת המדינה נדרשת להודיע לקונגרס כאשר ארה"ב מתכננת למכור נשק למדינות אחרות, כאשר העסקה היא בסכום גבוה מרף ספציפי בדולרים. מחלקת המדינה מספקת בדרך כלל מידע לוועדות לענייני חוץ של בית הנבחרים ולוועדות יחסי החוץ של הסנאט לפני מכירות נשק פוטנציאליות, ולאחר מכן מודיעה על כך לקונגרס באופן רשמי.

עם זאת, במקרה של מערכות ה-JDAM, הממשל מעולם לא העביר את ההודעה הרשמית על המכירה, וכך הביא למעשה להפסקה בעסקה, לדברי גורמים אמריקנים בהווה ובעבר.

"זה יוצא דופן, במיוחד במקרה של ישראל, במיוחד בזמן מלחמה", אומר גורם רשמי בקונגרס שמכיר את תהליך מכירת הנשק.

הגורם אומר, עם זאת, שהם לא יודעים את הסיבה לעיכוב.

מקרה ראשון מתחילת המלחמה

אם העיכוב של ה-JDAMs הוא מכוון, זה "יהיה המקרה הראשון מאז החלה המלחמה הזו שבו הממשל נקט פעולה כזו בנוגע לכלי נשק שאנחנו יודעים שנעשה בהם שימוש בעזה", אומר סת' בינדר, מומחה למכירת נשק של ארה"ב במרכז לדמוקרטיה במזרח התיכון, הממוקם בוושינגטון.

מאז מרץ לא קידם ממשל ביידן גם את תהליך ההודעה לקונגרס על מיליארד דולר נוספים בעסקאות נשק לישראל הכוללות תחמושת טנקים, כלי רכב צבאיים ופצצות מרגמה, אמרו גורמים אמריקנים.

העסקאות הפוטנציאליות הללו כללו העברה של 700 מיליון דולר בתחמושת טנקים בקוטר 120 מ"מ, 500 מיליון דולר בכלי רכב טקטיים ופחות מ-100 מיליון דולר בפצצות מרגמה של 120 מ"מ, אמרו גורמים רשמיים בארה"ב. יידרשו חודשים או שנים עד שהמכירות יסופקו.

הממשל נתון ללחץ של מספר הולך וגדל של דמוקרטים בקונגרס לצמצם את אספקת הנשק, כדי ללחוץ על ישראל לעשות יותר כדי למנוע הרג של אזרחים בעזה, שם מתו יותר מ-34 אלף בני אדם, רובם אזרחים, לפי גורמים במשרד הבריאות הפלסטיני. הנתון אינו מציין כמה מהם היו לוחמים.

ארה"ב: ירידה בתמיכה בישראל

העיכוב של מערכות ה-JDAM מגיע גם על רקע הפגנות בקמפוסים של מכללות ברחבי ארצות הברית על תמיכת ממשל ביידן במלחמה של ישראל בעזה, לרבות מכירת נשק. לפי סקר ABC News/Ipsos שפורסם בתחילת החודש, 38% מהאמריקנים אמרו שארה"ב עושה יותר מדי כדי לתמוך בישראל, לעומת 32% בינואר.

מחלקת המדינה, המפקחת על מכירת נשק אמריקני למדינות אחרות, סירבה להגיב והפנתה את השאלות לבית הלבן. "אנחנו לא מתייחסים למקרים בודדים", אמר דובר מחלקת המדינה.

"ארה"ב הוסיפה מיליארדי דולרים לסיוע ביטחוני לישראל מאז פיגועי ה-7 באוקטובר, והעבירה את ההקצאה המשלימה הגדולה ביותר אי פעם לסיוע חירום לישראל", אמר הדובר.

דוברת משרד הביטחון הישראלי סירבה להגיב.

רוב רכישות הנשק של ישראל מארה"ב נעשות תוך שימוש במיליארדי דולרים במימון ממשלתי אמריקני שוושינגטון נותנת כדי לסייע לישראל לחזק את הצבא שלה מדי שנה. ישראל היא בין מקבלות הסיוע הצבאי האמריקני הגדול ביותר בעולם.

לאחר חודשים של קיפאון בחקיקה, שנבע מהתנגדויות רפובליקניות לסיוע לאוקראינה, העביר הקונגרס בחודש שעבר הצעת חוק למתן סיוע נוסף של 26 מיליארד דולר לישראל, לרבות יותר מ-5 מיליארד דולר לחידוש מלאי ההגנה האווירית של ישראל. הנשיא ביידן חתם על הצעת החוק, יחד עם צעדים נפרדים לשליחת נשק לאוקראינה ולטייוואן, בסוף אפריל.

ארה"ב שלחה לישראל עשרות אלפי פצצות, פגזי ארטילריה ואמצעי לחימה אחרים בחודשים הראשונים של המלחמה שפרצה בעקבות התקפת חמאס ב-7 באוקטובר. הזרמת הנשק קטנה בחודשים האחרונים משום שלפנטגון חסרו אמצעי לחימה שהוא יכול לספק לישראל במהירות, כאשר בה בעת עליו לתת מענה לצורכי אוקראינה ולשמור על המלאי של ארה"ב.