אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם • בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ
ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

עוד חברה מגל ההנפקות של השנים 2020-2021 מסיימת את דרכה בבורסה בהפסד צורב של עשרות אחוזים למשקיעים. הפעם מדובר בגלאסבוקס , שפועלת בתחום ניתוח ומיקסום חוויית משתמשים באתרי אינטרנט ואפליקציות מובייל.

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון 
״השוק מתפוצץ״: 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה 
משתיים תצא אחת: איזו קבוצה תרכוש את דואר ישראל 

החברה מדווחת כי תימכר תמורת כחצי מיליארד שקל לקרן ההשקעות Alicorn Venture Partners, של אלכסנדר אסים, קרן הון סיכון שהוקמה בשנת 2017 ומשקיעה לדבריה "בחברות בשלבי צמיחה במגוון נושאים טכנולוגיים", בעיקר בישראל ובריטניה. הרכישה ע"י הקרן, משקיעה מוקדמת בגלאסבוקס, צפויה להיות מושלמת ברבעון השלישי של שנת 2024. על פי הדיווח, הנהלת החברה הנוכחית תמשיך בתפקידה גם תחת בעלי הבית החדשים.

גלאסבוקס הוקמה ב-2010 ולאחר שפיטרה בשנה שעברה כ-21% מכוח-האדם שלה במטרה לצמצם הפסדים, היא מעסיקה נכון לחודש מרץ האחרון כ-241 עובדים.

התפתחות מרגשת או כישלון עסקי?

עם הודעת הרכישה, מנכ"ל החברה ירון מורגנשטרן אמנם מדבר על עסקה חגיגית ואקזיט ש"מסמן תקופה מרגשת ומרכזית בהתפתחות החברה", ומוסיף כי הרכישה היא "הבעת אמון חזקה" בחברה - אך המשקיעים בת"א רואים את הדברים בצורה הפוכה לחלוטין. מבחינתם מדובר בכישלון עסקי, שכן החברה תימכר בהפסד של 57% על המחיר בהנפקה. על פי הסכם הרכישה הנוכחי, גלאסבוקס תימכר ל-Alicorn במחיר של 41.3 שקל למניה, כאשר החברה הונפקה בת"א ביוני 2021 במחיר של 95.04 שקל למניה לפי שווי חברה של יותר מ-1.1 מיליארד שקל (אחרי הכסף).

למעשה, השמדת הערך במניה הגיעה גם לנפילה במניה של יותר מ-80%, אלא שבשנה האחרונה המניה עלתה ביותר מ-100% בעקבות תוכנית התייעלות בחברה וכן סיום המאבק בתוך הנהלת החברה.

הכל החל כאשר מחזיקת מניות גדולה בחברה, קרן IBEX, שמחזיקה נכון להיום בכ-32.2% ממניות החברה, תבעה מהחברה להוסיף מועמד מטעמה לדירקטוריון. בסופו של דבר, התביעה בוטלה בתחילת חודש נובמבר לאחר ניצחון של IBEX וצירוף שלושה דירקטורים מטעמה ומטעם בעלי עניין אחרים לדירקטוריון.

גלאסבוקס השיקה בשנה האחרונה שני כלים בתחום ה-AI ומסמנת את התחום כגורם הכנסה משמעותי עבורה בהמשך הדרך. לדבריה, יש לה יותר מ-300 לקוחות שהם "תאגידים מהגדולים והמתוחכמים בעולם הדיגיטלי, בתחומי הבנקאות, הביטוח, הקמעונאות, המסחר האלקטרוני, הנסיעות והאירוח".

דחייה חוזרת ונשנית של היעדים

בדוחות לשנת 2023 דיווחה גלאסבוקס על עלייה של 17% בהכנסות החוזרות השנתיות (ARR), לסכום של כ-57.3 מיליון דולר. מתוכן ההכנסות מלקוחות ענן הסתכמו בכ-50.5 מיליון דולר, זינוק של 54% ביחס לתקופה המקבילה. זו תוצאה יפה, אלא שבתשקיף שפרסמה החברה בתחילת 2021 היא צפתה כי בתוך 2-4 שנים ממועד התשקיף היא כבר תגיע ל-ARR של 100 מיליון דולר. בינתיים היא דחתה את המועד הזה ולפני כחצי שנה, צפתה שתגיע ליעד הזה ברבעון השני של 2026. בדוחות האחרונים היא כבר דיברה על "במהלך 2026".

החברה כאמור, הצליחה לצמצם את ההפסדים בשנת 2023, במקביל לשיפור במדדים התפעוליים. כך רשמה גידול בהכנסות של 6% שהסתכמו בכ-48.6 מיליון דולר, כאשר ההכנסות ממנויי ענן זינקו ב-35% והסתכמו בכ-35.2 מיליון דולר. גלאסבוקס גם צמצמה את ההפסד התפעולי שלה ב-55% כך שזה עמד על 10.5 מיליון דולר בשנה כולה לעומת 15.5 מיליון דולר בשנה שלפניה. ההפסד הנקי עמד על כ-16.6 מיליון דולר (לעומת יותר מ-33 מיליון בשנת 2022).

במקביל גלאסבוקס הצליחה לצמצם בשנה האחרונה את קצב שריפת המזומנים שלה ל-4 מיליון דולר בשנה, לעומת 16.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה כשבקופת המזומנים של החברה יש יותר מ-20 מיליון דולר.

כאמור, בגלאסבוקס מנסים לשוות לרכישה חגיגיות. לדברי ירון מורגנשטרן: "מהלך זה של Alicorn Venture Partners, המשקיעה שנים רבות בחברה, מהווה הבעת אמון חזקה המוכיחה את מחויבותה לגלאסבוקס ולחזון העסקי שלנו לעתיד. הסכם הרכישה יאפשר השקעה משמעותית במוצרי ה-AI החדשניים שלנו ובמוצרים פורצי הדרך שפיתחנו, ויחזק את היכולת שלנו לתת מענה בזמן אמת לצרכים המתפתחים של קהל הלקוחות הגלובלי שלנו, והחשוב מכל, ישמש כמכפיל כוח לתוכניות החברה להאצת קצב הצמיחה והמשך הובלת תחום החדשנות במרחב החוויה הדיגיטלית".

"הצוות של גלאסבוקס הינו פורץ דרך בשימוש ב-AI בכל הקשור לתחום חוויית המשתמש האוטונומית", אמר אלכסנדר אסים, שותף מנהל של Alicorn Venture Partners. "אנו חולקים חזון זהה של פיתוח טכנולוגיות חדשניות לביקוש הגובר מצד גופים גדולים המחפשים ליישם שיפורים משמעותיים בחוויה הדיגיטלית של לקוחותיהם. ולכן אנו השותף האידאלי במסע ההתרחבות והצמיחה של גלאסבוקס. אנו נרגשים לקחת חלק בתהליך הצמיחה המתמשך של גלאסבוקס, הנחשבת למובילה בתעשייה זו, ויחד עם המומחיות התפעולית שלנו אני בטוח שנוביל את החברה לפסגות חדשות".