דרמה בארה"ב: טראמפ הורשע בפרשת דמי השתיקה לסטורמי דניאלס

טראמפ הואשם בקשירת קשר להפר את חוקי הבחירות בעקבות זיוף מסמכים והעלמת עובדות על תשלום דמי השתיקה לכוכבת הפורנו • גזר הדין יינתן באמצע חודש יולי, והעונש על עבירה כזו כרוך בדרך-כלל במאסר, אך הוא לא מונע מטראמפ להתמודד בבחירות לנשיאות

דונלד טראמפ / צילום: ap
דונלד טראמפ / צילום: ap

דרמה בארה"ב: דונלד טראמפ הורשע הערב בכל 34 הסעיפים בכתב האישום נגדו. הוא הואשם בקשירת קשר להפר את חוקי הבחירות בעקבות זיוף מסמכים והעלמת עובדות על תשלום "דמי שתיקה" לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס, שאיתה קיים יחסי מין.

ב-2016, כחודש לפני הבחירות הכלליות בארה"ב, דניאלס יצרה קשר עם חברת עיתונות אמריקאית והציעה למכור לה הוכחות לרומן שהתרחש בינה לבין הנשיא לשעבר טראמפ ב-2006. לפני שהסיפור פורסם, מייקל כהן, עורך דינו דאז של טראמפ, שילם לדניאלס 130 אלף דולר "דמי שתיקה". בעוד שהתשלום עצמו אינו עבירה פלילית, טראמפ החזיר לעורך הדין את הסכום ששולם, ורשם את התשלום כ"הוצאות משפטיות" במסגרת רישום המס. 

פרשנות | האם הרשעת טראמפ תציל את מסע הבחירות המקרטע של הנשיא ביידן?

טראמפ: המשפט "מחפיר ומזויף"

חבר המושבעים ישב על המדוכה במשך תשע שעות וחצי, זמן המתואר כ"קצר מאוד" בקני-מידה משפטיים מקובלים. פירושו של דבר שהמושבעים לא התקשו להגיע להחלטה. 12 המושבעים נדרשו להגיע להחלטותיהם פה-אחד. התנגדות של מושבע אחד ויחיד הייתה מונעת הרשעה ומביאה לביטול המשפט.

ארה"ב עצרה את נשימתה בהמתנה לפסק הדין הזה. זו הפעם הראשונה בתולדות הרפובליקה שנשיא לשעבר מועמד למשפט על עבירה פלילית ונמצא חייב. גזר הדין יינתן רק באמצע חודש יולי, אבל העונש על עבירה כזאת כרוך בדרך-כלל במאסר.

כצפוי, טראמפ מיהר לגנות את הרשעתו מיד עם יציאתו מבית המשפט במנהטן. הוא חזר על טענתו שהמשפט היה "מחפיר ומזויף", מעשה ידיו של ממשל ביידן כדי להכשיל יריב פוליטי; וקשר את המשפט ב"שקיעתה של ארצנו שמיליוני מהגרים זורמים מעבר לגבולותיה". הוא הטעים שהמשפט האמיתי היחיד הוא זה שעומד להיערך ב-5 בנובמבר, יום ההצבעה בבחירות לנשיאות, ואז תינתן לעם האמריקאי ההזדמנות להכריע בעצמו.

עורכי דינו של טראמפ יתחילו מיד תהליך מורכב של ערעור עוד לפני גזר הדין. הם יעלו טענות על עצם הלגיטימיות של המשפט, וידרשו את ביטולו. אם הניסיון הזה ייכשל, הדרך פתוחה בפניהם לערער בערכאות גבוהות יותר של מדינת ניו יורק.

כל זמן שגזר הדין לא ניתן, טראמפ עדיין אינו נחשב ל"עבריין מורשע", אולם יש סבירות ניכרת שהוא יישא את התואר הזה כאשר ועידת מפלגתו תתכנס במילווקי, ב-15 ביולי, כדי למנותו רשמית למועמדה לנשיאות.

יכול להתמודד גם מהכלא

עצם ההרשעה אינה מונעת ממועמד מלהוסיף ולהתמודד. מבחינת החוק, טראמפ יכול להתמודד מבית הכלא, להישבע אמונים מאחורי סורג ובריח ולנהל את אמריקה בחסות סוהריו. קשה להעלות נסיבות כאלה על הדעת, ואפשר שמצביעים שהיו מוכנים לתמוך בו יחליטו כי מוטב שלא להעמיד את המערכת במבחן כה קיצוני. מאחר שהמשפט הזה התנהל בבית משפט של מדינת ניו יורק, ולא בבית משפט פדרלי, לנשיא אין סמכות לחון את עצמו.

איש אינו יודע מה יהיו התוצאות הפוליטיות של ההרשעה. בתוך מפלגתו הרפובליקאית, טראמפ הצליח לצבור כוח ותמיכה מאז נפתחו נגדו הליכים משפטיים בחמישה משפטים נפרדים. רק המשפט הזה הגיע עד הרשעה.

סקרים הראו במהלך החודשים האחרונים כי עיקר התמיכה בטראמפ תעמוד בעינה, והוא יטען למעמד של "קדוש מעונה"; אבל עריקה של מצביעים מתונים או "עצמאים" עשויה להטות את הכף נגדו, בהתחשב בהפרש הקטן בינו לנשיא ביידן. מנהיגי הרפובליקאים כבר התחילו להגיב בגינויים סוחפים של התהליך ושל ההכרעה.