המועמדת היהודייה נבחרה לנשיאה הראשונה בהיסטוריה של מקסיקו

הנשיאה הנבחרת של מקסיקו היא ד"ר להנדסת אנרגיה, שעומדת בראש מפלגת שמאל • לפני מלחמת העולם השנייה סבה וסבתה היגרו למקסיקו בעקבות רדיפות אנטישמיות • היא התחייבה להמשיך במידה רבה במדיניות של הנשיא היוצא וקיבלה את תמיכת מפלגת השלטון

קלאודיה שיינבאום. נבחרה לנשיאה החדשה של מקסיקו / צילום: ap, Eduardo Verdugo
קלאודיה שיינבאום. נבחרה לנשיאה החדשה של מקסיקו / צילום: ap, Eduardo Verdugo

קלאודיה שיינבאום, ראשת העיר לשעבר של מקסיקו סיטי, צפויה להפוך לאישה הראשונה שתכהן כנשיאת מקסיקו. לאחר שלפי מדגמים, שיינבאום היהודייה ניצחה בבחירות הכלליות במדינה.

מאות מיליונים בסכנה: אוניברסיטאות העילית בארה"ב ידונו בחרם השקעות על ישראל
הבכיר האמריקאי שחושף: "אני מזועזע, כמעט חולה, ממידת ההתפשטות של האנטישמיות"

שיינבאום בת ה-61 היא ד"ר להנדסת אנרגיה ומומחית אקלים, שרצה כמועמדת מפלגת השמאל, "תנועת השלטון להתחדשות לאומית" וזכתה בבחירות עם רוב של כ-58.3% מהקולות, כך על פי מדגם שפרסמה סוכנות הבחירות של מקסיקו. 

בנאום הניצחון שלה היא ציינה כי למקסיקו יש יחסים ידידותיים ומכבדים עם ארה"ב, "אנחנו תמיד נגן על המקסיקנים שנמצאים מעברו השני של הגבול", אמרה שיינבאום לקהל המריע במרכז מקסיקו סיטי, והוסיפה כי היא תשמור על החלוקה הנדרשת בין הכוח הכלכלי לכוח הפוליטי. "נפעל למען האינטרס האולטימטיבי של תושבי מקסיקו ושל האומה", אמרה.

משפחה יהודית ותמיכה צמודה של הנשיא היוצא

סבה וסבתה של שיינבאום הם יהודים, אשר היגרו למקסיקו לאחר שברחו מליטא ובולגריה לפני מלחמת העולם השנייה בעקבות רדיפות אנטישמיות. שיינבאום כיהנה כאחראית איכות הסביבה של הנשיא הקודם, כאשר לופז אוברדור היה עדיין ראש עיריית מקסיקו סיטי. במהלך ההתמודדות שלה לנשיאות, נהנתה שיינבאום מתמיכה צמודה של הנשיא היוצא לופז אוברדור ומההסכמות ביניהם בתחומי שוק העבודה והרחבת רשת הביטחון החברתית, כך לדברי הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס באמריקה הלטינית, אלברטו ראמוס.

שיינבאום, שנבחרה לראשות עיריית מקסיקו סיטי ב-2018 וכונתה לעתים על ידי יריביה הפוליטיים "גברת הקרח", התחייבה להמשיך במידה רבה במדיניות של לופז אוברדור וקיבלה את תמיכת מפלגת השלטון שהיא עומדת בראשה.