מדענית אקלים, שמאלנית ויהודייה: זו הנשיאה הראשונה בתולדות מקסיקו

קלאודיה שיינבאום גרפה 58% מהקולות בבחירות • כעת השאלה האם תלך בעקבות הנשיא היוצא שעזר בבניית הקריירה שלה, או שתצא בדרך עצמאית • האתגר הגדול: האלימות וקרטלי הסמים

קלאודיה שיינבאום, הנשיאה הראשונה בתולדות מקסיקו / צילום: ap, Eduardo Verdugo
קלאודיה שיינבאום, הנשיאה הראשונה בתולדות מקסיקו / צילום: ap, Eduardo Verdugo

ביום ראשון מקסיקו ציינה את הבחירות הגדולות ביותר שראתה אי פעם, עם 20 אלף משרות מקומיות, מדינתיות ופדרליות שעליהן התחרו כ־70 אלף בני אדם. אבל ההישג ההיסטורי יותר נרשם בזכות הפיכתה של קלאודיה שיינבאום פרדו באופן רשמי לאישה הראשונה, והיהודיה הראשונה שנבחרה לתפקיד הבכיר במדינה הקתולית, על פני יותר מ־200 שנות עצמאותה. מי האישה ששברה את תקרת הזכוכית הפוליטית וכבשה את נשיאות מקסיקו?

יואב קרני, פרשנות | שלוש בחירות בשלוש יבשות מראות: גואה הגל הפופוליסטי הגלובלי
אסף אוני, דעה | רשת המזון שביטלה הגעתה לישראל והעניקה ניצחון לאנטישמים
באוקראינה מדווחים: כוחותינו פועלים נגד רוסיה בגולן הסורי

בבחירות ביום ראשון, שיינבאום, בת ה־61, שרצה כמועמדת מפלגת השמאל "תנועת השלטון להתחדשות לאומית", כבשה לפחות 58% מהקולות שעליהם התמודדו מול אישה נוספת - התמודדות פורצת דרך במדינה הידועה בתרבות מצ'ואיסטית ואלימות משתוללת נגד נשים.

שיינבאום היא פיזיקאית בהכשרתה ובעלת תואר דוקטורט בהנדסת אנרגיה, והיתה חלק מפאנל של מדעני אקלים של האומות המאוחדות שקיבלו פרס נובל לשלום. בשש השנים האחרונות כיהנה כמושלת מקסיקו סיטי, בעלת 15 מיליון התושבים. מכריה מציינים את אופיה הצנוע. "וכמו שאמרתי בהזדמנויות אחרות, לא הגעתי לכאן לבד. כולנו הגענו יחד, עם הגיבורות שלנו שנתנו לנו את מולדתנו, עם אבותינו, אמהותינו, בנותינו ונכדותינו", אמרה לאחרונה.

קלאודיה שיינבאום

אישי: בת 61, סביה היגרו מאירופה בשל רדיפות אנטישמיות

מקצועי: כיהנה כראש עיריית מקסיקו סיטי. בעלת דוקטורט בהנדסת אנרגיה, והיתה חלק מפאנל מדעני אקלים שקיבל פרס נובל לשלום

עוד משהו: למדה בלט

פגישה אחת בשנת 2000

שיינבאום נולדה וגדלה במקסיקו סיטי, בבית שמאלני מהמעמד הבינוני־גבוה. סבה וסבתה היו מהגרים יהודים מליטא ובולגריה שנמלטו מרדיפות אנטישמיות באירופה שלפני מלחמת העולם השנייה. שיינבאום סיפרה שכילדה, היא נהגה לחגוג חגים יהודיים בבתי סבה וסבתה, אבל בבית הוריה אורח החיים היה חילוני. היא ממעטת לדון ביהדותה כמו כמעט בכל דבר אחר הנוגע בחייה האישיים, אומרים עמיתים.

הקריירה הפוליטית שלה החלה כאשר נשיא מקסיקו היוצא, אנדרס מנואל לופז אוברדור, נבחר לראשות עיריית מקסיקו סיטי בשנת 2000, והזמין אותה לפגישה. "מה שאני רוצה זה להפחית את הזיהום", אמר לה בפגישתם. "את יודעת איך לעשות את זה?" שאל. שיינבאום, שעד אז פרסמה יותר מתריסר מאמרים על שימוש באנרגיה ופליטת פחמן, ענתה בחיוב. היא הפכה לשרת הסביבה שלו (מתוך הניו יורק טיימס).

בשנים שלאחר מכן, שיינבאום תמרנה בין אקדמיה ופוליטיקה. כשלופז אוברדור הקים את מפלגת מורנה ב־2014, הוא הזמין אותה להתמודד על ראשות העיר טלפאן, חלק ממקסיקו סיטי, כמועמדת המייצגת את המפלגה. בתמיכתו, היא ניצחה בבחירות.

בשנת 2018, לופז אוברדור לקח את הנשיאות ושיינבאום הפכה לראשת העיר של מקסיקו סיטי. די מהר היא צברה מוניטין של בוסית קשוחה וקפדנית, בעלת מזג נפיץ שיכולה לעורר בצוות שלה חיל והערצה בו זמנית, וכונתה לעתים על ידי יריביה הפוליטיים "גברת הקרח". "לא הולכים לפגישות איתה כדי לומר, 'אני עובד על זה'", אמרה סולדד אראגון, לשעבר חברת הקבינט של שיינבאום.

באירוע במסעדה במקסיקו סיטי בשנה שעברה, קיבלה שיינבאום מהנשיא שרביט פיקוד טקסי המעוטר בראש נשר בכינוס של מפלגת השלטון שלו. זו הייתה מחווה לתרבות הילידית של מקסיקו.

נראה כי שנים של שירות נאמן השתלמו. ההובלה של שיינבאום בסקרים לקראת הבחירות שיקפה בין השאר את תמיכתו של לופז אוברדור, הנשיא הלאומני והפופולרי של מקסיקו (מתוך הוול סטריט ג'ורנל). היא מצידה הכריזה בכל הזדמנות בקמפיין שהממשל שלה ימשיך את זה שלו, כשהיא מהדהדת מסרים של המנטור שלה כמו הרעיון שהממשלה צריכה לשמור על אחיזה הדוקה בתעשיית האנרגיה ולנווט את הכלכלה לטובת חיזוק העניים.

מבקריה אומרים שהיא היתה "בת טיפוחיו הצייתנית" של לופז אוברדור. אך במקביל לפרגון, שיינבאום רומזת לעיתים קרובות שהיא מתכוונת ללכת בדרך עצמאית משלה. "אנחנו חולקים הרבה עקרונות, אבל קלאודיה תהיה זו שתמשול", אמרה שיינבאום לטלוויזיה המקסיקנית, ודיברה על עצמה בגוף שלישי. לעומת קודמה, שיינבאום, הדוברת אנגלית, מרגישה בנוח סביב גורמים ומשקיעים אמריקאים, אומרים דיפלומטים וגורמים מקסיקנים.

למעשה, דרכה הנבדלת החלה עוד קודם. כראשת עיריית מקסיקו סיטי שיינבאום הייתה ידועה בהתנהלותה השמרנית והממושמעת. משקיפים אומרים שהגישה המעשית שלה הייתה ברורה במיוחד בתקופתה כראשת העיר במהלך מגיפת הקורונה, אז עירה נקטה באמצעים שונים במובהק מאלה שנקט הנשיא לופז אוברדור. בעוד שהממשל הפדרלי המעיט בחשיבות בדיקות הקורונה, מקסיקו סיטי הרחיבה את משטר הבדיקות שלה. שיינבאום הציבה מגבלות על השעות והיכולת של עסקים לפעול כשהנגיף התפשט במהירות, למרות שהנשיא רצה להימנע מכל צעד שיפגע בכלכלה. היא גם נהגה לעטות מסכות הגנה בפומבי ודחקה בתושבים להשימר מפני התקהלויות בזמן שהנשיא עדיין היה זולג לתוך ההמונים.

הפסו ירד בחדות

מול רמות האלימות הגבוהות במקסיקו והאיום שמהוות קבוצות פשע מאורגן השולטות בזרימת הסמים, ייתכן כי שיינבאום תנקוט בגישה דומה לזו של לופז אוברדור, עם כניסתה לתפקיד ב־1 באוקטובר. במהלך הקמפיין היא אמרה בקצרה שהיא מתכוונת להרחיב את המשמר הלאומי המעין־צבאי שיצר אוברדור ולהמשיך את האסטרטגיה שלו בהתמקדות בתחלואים חברתיים שהופכים כל כך הרבה צעירים למטרות קלות לגיוס הקרטל. בינתיים, התחייבותה להמשיך במידה רבה במדיניות של לופז אוברדור לא מרגיעה את כולם. הפסו המקסיקני ירד בכמעט 3% כשהניצחון של שיינבאום עורר דאגה לגבי רפורמות חוקתיות אפשריות.