תרומה אנונימית של מיליארד שקל צפויה לשנות את פניה של אוניברסיטת בר אילן

יהודי מארה"ב, שנפטר לפני מספר חודשים, תרם את סכום העתק לאוניברסיטה וביקש ששמו לא יפורסם • התרומה ניתנה במזומן וכבר נמצאת בידי האוניברסיטה • לפי הצוואה, התרומה מיועדת להשקעה במדע עמוק, והיא צפויה לשנות את פניה של בר אילן

אוניברסיטת בר-אילן / צילום: אוניברסיטת בר-אילן
אוניברסיטת בר-אילן / צילום: אוניברסיטת בר-אילן

יהודי אמריקאי אנונימי שנפטר לפני מספר חודשים, החליט לתרום את רוב עזבונו, כמיליארד שקל, לאוניברסיטת בר אילן. זו אחת התרומות הגדולות ביותר שקיבל מוסד אקדמי ישראלי בהיסטוריה של המדינה.

בית ספר חדש לרפואה בחיפה: מתי הוא יוקם ומי עומד מאחורי התרומה
השבוע בביומד | טיפול חדש ללוקמיה צפוי להפוך את המחלה הקטלנית למחלה כרונית?

התורם ביקש כי שמו ישאר חסוי בינתיים, אם כי הוא צפוי להיחשף בהמשך. הסכום ניתן במזומן, ולא בצורת קרן, וכבר נמצא כולו בידי האוניברסיטה, שצפויה להשקיע את חלקו, אבל גם להשתמש בחלקו באופן מיידי. התורם הגדיר כי ההשקעה תבוצע בתחומי ה- Deep Tech כמו אנרגיה, סביבה, בריאות, הנדסה, ביו קונברג'ס (חיבור בין הנדסה וביולוגיה), מחשוב קוואנטי, סייבר, בינה מלאכותית ועיבוד שפה טבעית. בכוונת האוניברסיטה לגייס 70 חוקרים מובילים מן התחום הזה בעולם, כאשר כל חוקר מוביל יצוייד במעבדה שעלותה, כולל הציוד והצוות, יכולה להגיע לכמה מיליוני דולרים.

התרומה צפויה לשנות את מעמד האוניברסיטה

היום מועסקים בבר אילן כ-700 חוקרים, אך רק כמחציתם בתחומים המצריכים מעבדות, ולא לכולם מעבדות בהיקף הזה. כך, שהתרומה צפויה לשנות דרמטית את מעמדה של בר אילן בבואה לגייס חוקרים מובילים לשורותיה.

התקציב הזה, אשר מגיע דווקא בתקופה שבה חלק מן המדענים הישראלים והיהודים באוניברסיטאות בעולם שוקלים ברצינות רבה יותר חזרה לישראל, בשל הסנטימנט האנטי-ישראלי ולעיתים אף האנטישמי בחלק מן הקמפוסים, יכול לשנות את פניה של בר אילן. מן האוניברסיטה נמסר כי כדי להקים את המעבדות הללו, האוניברסיטה הנמצאת בדרום רמת גן צפויה להתרחב גם נדל"נית, ובין היתר יוקמו מעבדות בקמפוס הביוטק של בית החולים שיבא, מהיעדר מקום מספיק בתוך קמפוס בר אילן עצמו כרגע, עד שיבנו בניינים חדשים. למשל, צפויה הרחבה של בניין ההנדסה של האוניברסיטה, כך ששטחו יהיה כפול מהיום.

האוניברסיטה מקווה כי התרומה הזו והחוקרים שיגוייסו בזכותה, יעלו את האוניברסיטה על המפה לגיוס של תרומות גדולות נוספות.

מהאוניברסיטה נמסר כי התורם היה בקשר ארוך טווח עם האוניברסיטה, ובעיקר עם הנשיא פרופ' אריה צבן, וכי התרשם מאוד מן המחקר העמוק באוניברסיטה, מן החיבור של המחקר עם פיתוחים טכנולוגיים, וכן מן המגוון האנושי באוניברסיטה, כולל סטודנטים דתיים מכל הזרמים לצד חילונים, ערבים וגם סטודנטים בינלאומיים רבים. "הוא מכיר את מדינת ישראל עוד לפני שנוסדה, הוא נלחם במלחמת העולם השניה בצבא ארה"ב, והוא ראה בתרומה כלי לתמוך בהבטחת המשך קיומה ואיתנותה". התורם הוא בוגר אוניברסיטת קולומביה, אך כאמור בחר לתרום את הרוב המוחלט של עזבונו לאוניברסיטה הישראלית. החלטה שהתקבלה עוד לפני אירועי ה-7 באוקטובר.

פרופ' צבן אמר היום כי: "מדינת ישראל, היום יותר מתמיד, זקוקה לחוסן טכנולוגי מבוסס מדע. זהו המפתח לחברה וכלכלה משגשגת. בר -אילן תפעל לחיזוק החוסן הטכנולוגי של המדינה.

"התורם, איש בעל השכלה אקדמית רחבה, האמין שפיתוח החוסן הטכנולוגי של ישראל נשען בראש ובראשונה על מדע פורץ דרך. בביקוריו בישראל התרשם שלאוניברסיטת בר-אילן יש השפעה רבה בתחומים המרכזיים לקיומה של המדינה, בזכות התשתיות המדעיות המבוססות שלה והמעורבות העמוקה בחיי החברה בישראל על כל גווניה.

"נשקיע את מתנת הירושה בשווי מיליארד שקל בפיתוח מדעי ה־Deep Tech שישפיעו על עתידה של ישראל והאנושות כולה. זו רק ההתחלה ואני קורא לשותפים נוספים להצטרף לדרך המדע שאנחנו מובילים למען החברה והכלכלה שלנו".