לאחר החשד לסיכון בזדון: האם ישוחררו 13 אלף אפודי מגן שהוחרמו?

בימ"ש השלום הורה לשחרר את רוב האפודים שייבא היזם הישראלי משה מייקל עוז לישראל עם תחילת המלחמה והוחרמו בהוראת המשטרה, ופסק כי לא נמצא חשד לסיכון בזדון של כוחות הביטחון • המשטרה ערערה, וביהמ"ש המחוזי עיכב את ביצוע ההחלטה • עוז: "אגיש תביעה נגד המשטרה על מעצר השווא שלי ועל הפצת מידע כוזב בענייני"

אחת מפלטות המיגון שייבא היזם הישראלי משה מייקל עוז
אחת מפלטות המיגון שייבא היזם הישראלי משה מייקל עוז

בית משפט השלום בירושלים הורה לשחרר את רוב האפודים שייבא היזם הישראלי משה מייקל עוז לישראל עם תחילת המלחמה והוחרמו בהוראת המשטרה, ופסק כי לא נמצא חשד לסיכון בזדון של כוחות הביטחון - זאת בניגוד לטענת המשטרה, שעצרה את היזם למשך שבועיים, כאשר לאחריהם הוא שהה במעצר בית במשך חודש, ומאז הוא מסורב יציאה מהארץ.  

עם זאת, מיד לאחר מכן, הגישה המשטרה ערעור על ההחלטה לשחרר את האפודים וכן בקשת עיכוב ביצוע, שהתקבלה על-ידי בית המשפט המחוזי בירושלים. העיכוב יתבצע עד מתן ההחלטה בערר, שייקבע ככל הנראה בסוף חודש יוני. את עוז ייצג עו"ד ציון אמיר. 

רחפות ששטות למאות ק"מ: בארה"ב בוחנים הכנסת כלי חדש לעזה
6,000 פגזים בדקה: הפתרון היצירתי של ישראל ליירוט הכטב"מים של חיזבאללה

ימים ספורים לאחר הטבח ב-7 באוקטובר התנדבו תורמים רבים לסייע לחיילי המילואים בהשלמת ציוד חסר, ובפרט באספקה של אפודי מגן תקניים ובאיכות גבוהה שנמצאו במחסור בשורות הצבא.

על-פי בקשה שהוגשה לבית משפט השלום בירושלים בשבוע השני של אוקטובר 2023, נטען כי האפוד של עוז, שיוצר על-ידי החברה בבעלותו CAA בפולין, נלקח לדגימה על-ידי קצין צה"ל, ונמצא כי הוא אינו עמיד אף בפני הירי הפשוט של רובה סער.

עוז, לפי הטענה, ארגן מטוס שבו 13 אלף אפודים שהגיע לישראל לאחר שגויסו כספי התרומות. באחת מבקשות הארכת המעצר של עוז טענה המשטרה כי "המסקנות המיידיות הן ששימוש בלוחות המיגון היה מביא להרג חיילי צה"ל".  

כעת שוללת השופטת חוי טוקר את טענותיה של המשטרה בדבר סיכון בזדון, ומורה לשחרר את רוב האפודים שהוחרמו כאמור לבקשת המשטרה, למעט 68 יחידות על-מנת להמשיך את הבדיקה בעניינן, אם כי זו תיעשה אך ורק בנוכחותו של עוז. שחרור של כ-13,000 הפלטות לאפודי מגן נעשה לאחר שהמשטרה ועוז הגיעו להסכמה בדבר שחרורן לחו"ל, כלומר הן בכל מקרה לא ישמשו את חיילי צה"ל.  

עוד קובעת השופטת טוקר כי בניגוד לטענת המשטרה, אספקת האפודים נעשתה בתיאום עם צה"ל ובכפוף לבדיקה שלו. "לא ברור כיצד יכול היה המשיב לסכן את האספקה כאמור, שהייתה ממילא כפופה לבדיקה צה"לית, וכשהודעה על משלוח פלטות המיגון נמסרה לצה"ל מבעוד מועד, וגם בלעדיה ממילא היה המשלוח עובר בדיקה", כתבה השופטת.  

עוז: "התנהלות שערורייתית" 

עם זאת, בית המשפט בחר שלא לדון בשאלת תקינות האפודים - אלא רק בעצם שאלת החזקת הסחורה בהוראת המשטרה. כעת אומר עוז בהודעה לתקשורת כי בכוונתו להגיש תביעה באמצעות עורך דינו ציון אמיר נגד משטרת ישראל "על מעצר השווא שלו ועל הפצת מידע כוזב בעניינו שפגע קשות בשמו הטוב ובעסקיו". לטענת עוז, "קיים חשד סביר כי ישנה מעורבות של מתחריו העסקיים בעצם החקירה שהתנהלה מולו ובהתנהלות השערורייתית של המשטרה נגדו". 

עוז (56) הוא בעלי חברת הציוד הביטחוני CAA המוכרת בעיקר באמצעות התקני ה"מיקרו-רוני", המאפשרים להפוך אקדחים לרובי סער. התקנים אלה הפכו פופולריים בחודשים האחרונים כחלק מההצטיידות של אזרחים וכיתות כוננות בכלי נשק אישיים חדשים.  

המשטרה: ההחלטה עוכבה, החקירה נמשכת 

ממשטרת ישראל נמסר: "מדובר בחקירה המתנהלת בימים אלה במפל"ג ההונאה של ימ"ר ירושלים. על-פי החשד, החשוד נעצר לאחר שניסה לנצל את הביקוש הגבוה לציוד מיגון עם פרוץ המלחמה והתקשר עם גורמים רשמיים מטעם צה"ל, רשויות מקומיות וקבוצות רכישה פרטיות, תוך הבטחה לספק להם במיידי פלטות מיגון אישיות בסטנדרט גבוה. בפועל, החשוד ניסה להכניס לישראל 13,000 פלטות מיגון אישיות לא תקניות ובלויות, העשויות מסגסוגת מתכתית, שנתפסו על-ידי המשטרה.

"פלטות המיגון שנתפסו, נבדקו הן על-ידי צה"ל והן על-ידי מעבדה פרטית מוסמכת מהמובילות בתחום, ונמצא כי אינן עונות לדרישות. בבדיקות אלה התברר כי כדור בקוטר 5.56 חודר אותן בקלות, ובכך מסכן את חיי הלוחמים שהיו עשויים להשתמש בהן. על-פי החשד, החשוד ניסה בעבר לשווק פלטות שכאלה לצבא אוקראינה, אך 'נתקע' עם הסחורה, לאחר שצבא אוקראינה גילה כי מדובר בפלטות שלא מסוגלות להגן בצורה טובה על חיי חייליה, וסירב לקבלן.  

"לפני מספר ימים הגישה המשטרה בקשה להאריך את תוקף צו התפיסה של הפלטות. המשטרה ציינה כי תסכים לשחרר את הפלטות רק בתנאי שיוצאו על-ידי החשוד מחוץ לישראל, ובידיה יישאר מדגם של כמה עשרות פלטות, שישמשו כמוצג בהליך המשפטי נגד החשוד.

"בית משפט השלום אומנם הורה על שחרור המשלוח לידי החשוד, אולם על החלטה זו הוגש על-ידי המשטרה ערר לבית המשפט המחוזי. היום עיכב המחוזי את החלטת השחרור שניתנה על-ידי בית משפט השלום עד מתן ההחלטה בערר, והחקירה נמשכת".