בדרך לעסקת ענק? המדינה החדשה שרוצה לקנות טילים מישראל

לפי דיווח באתר דרום־אמריקאי, בבואנוס איירס שוקלים לרכוש מרפאל טילי נ"ט מדגם ספייק LR2 • ההתעניינות הארגנטינאית בטילי נ"ט ישראליים בכלל ובטילי ספייק LR בפרט מגיעה בעיתוי מעניין, משום שרק לאחרונה צבא ברזיל עיכב עסקה ביטחונית עם ישראל

מערכת טילים מתקדמת ספייק LR2 מתוצרת רפאל / צילום: רפאל
מערכת טילים מתקדמת ספייק LR2 מתוצרת רפאל / צילום: רפאל

ארגנטינה משדרגת בשנים האחרונות את צבאה, בין השאר בעזרת החברות הביטחוניות הישראליות. כעת, לפי דיווח באתר ZM הדרום־אמריקאי, בבואנוס איירס שוקלים לרכוש מרפאל טילי נ"ט מדגם ספייק LR2 (גיל 2). 

אחרי החרם הצרפתי, ביקור מפרגן לחברה הביטחונית בגרמניה
6,000 פגזים בדקה: הפתרון היצירתי של ישראל ליירוט הכטב"מים של חיזבאללה
הנשק הבריטי החדש שמבטיח יירוט כטב"מים בעלות של 47 אגורות

אתגר מרכזי שעומד בפני העסקה אינו התדמית הבינלאומית הישראלית או היעדר ההוכחות המבצעיות שיש בשפע לטילי הנ"ט של רפאל, אלא המצב הכלכלי הקשה של ארגנטינה. על אף האתגרים הבלתי מבוטלים, ארגנטינה הפכה בשנים האחרונות ללקוחה בולטת של התעשיות הביטחוניות הישראליות.

במהלך השנה החולפת התרחשו שתי עסקאות בולטות. הראשונה, כפי שהודיע משרד ההגנה הארגנטינאי ביוני, היא עסקה עם אלביט לשדרוג טנקים מדגם TAM 2CA2. עסקה נוספת היא רכישת חימושים משוטטים מדגמי הירו 30 והירו 120 מתוצרת UVision הישראלית.

בספייק LR משתמשות כבר כיום יותר מ־40 מדינות המשתמשות בטילי הספייק, מתוכן 21 מדינות האיחוד האירופי ומדינות ברית נאט"ו. זו מערכת טילים מתקדמת, רב-תכליתית, רבת פלטפורמות שמוכחת מבצעית, ונועדה לתת מענה לצרכים של לוחמה מודרנית ואתגרי קרב מורכבים. ספייק LR2 היא חלק ממשפחת טילים אלקטרואופטיים חדשניים שניתנים לשיגור מכ־45 פלטפורמות ביבשה, בים ובאוויר.

כשבארגנטינה מתעניינים, בברזיל מעכבים

ההתעניינות הארגנטינאית בטילי נ"ט ישראליים בכלל ובטילי ספייק LR בפרט מגיעה בעיתוי מעניין, משום שרק בשבוע שעבר צבא ברזיל הסמיך את זרוע היבשה שלו להקים קבוצת חשיבה לשינוי מועדי האספקה במסגרת החוזה לרכישת טילי נ"ט מדגם ספייק LR2 (גיל 2 - כך דווח באתר Tecnologia & Defesa הברזילאי. אומנם אין סיבה רשמית שנראית רצינית לצעד שנוגע להסכם לא גדול בסך 19 מיליון דולר שנחתם כבר בשנת 2021, אבל סביר מאוד שזה נובע ממלחמת חרבות ברזל. לאחרונה, צבא ברזיל החליט גם להשהות באופן זמני את החתימה על רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט, לאחר שהחברה הישראלית זכתה במכרז מקומי בסוף חודש אפריל.

טילי ספייק LR2 הם בעלי טווח של כ־5.5 ק"מ מהקרקע וכ־10 ק"מ מהאוויר, כאשר לפי המדווח - ברזיל רכשה מרפאל לפני כשלוש שנים 100 טילים, עשרה משגרים, עשרה סימולטורים ושירותי מיכה והדרכה. החוזה כלל אספקה בשלושה שלבים: החל מהמחצית השנייה של 2023 ועד לשיא במחצית השנייה של השנה הנוכחית.

לפי המדווח בברזיל, טילי ספייק LR2 מיועדים לכמה יחידות: ארבעה משגרים לגדוד חי"ר משוריין שמוצב בסנטה מריה, שני משגרים ליחידה נוספת מסנטה מריה, שני משגרים לגדוד טנקים מרוסריו דו סול ושני משגרים ועשרה סימולטורים בבסיס אימוני השריון בסנטה מריה. 

לנתח מחדש את המצב האסטרטגי

כעת, לפחות לפי הטענות הברזילאיות, בברזיל מעוניינים "לנתח מחדש" את המצב האסטרטגי, תוך בחינה של נושא היערכות זרוע היבשה, הצורך בהכשרת הלוחמים וחלוקת הסימולטורים. נוסף על כך, לפי הברזילאים, "תיבדק השפעת מיקום הסימולטורים על תהליך ההוראה".

הצעד הברזילאי תמוה במיוחד בגלל שמדובר בחוזה מ־2021, לא גדול במיוחד, והאספקה במסגרתו כבר החלה. באוגוסט אשתקד, למשל, משרד ההגנה האוסטרלי חתם עם רפאל על חוזה הרבה יותר גדול לרכישת טילי ספייק LR2, בסך יותר מ־50 מיליון דולר אוסטרלי. החוזה עם אוסטרליה מיועד לאספקת טילים שישולבו לרק"מ מדגם "בוקסר", ויאפשר עסקאות המשך פוטנציאליות של ייצור מקומי באוסטרליה של טילי הספייק LR2.