עונשי מאסר, קנסות וחילוט לחברי ארגון הפשיעה של נידאל אבו לטיף

במסגרת ההליך המתנהל נגד נידאל אבו לטיף ואחרים, גזר היום בית המשפט על חמישה מהנאשמים עונשי מאסר בפועל, קנסות הנעים בין עשרות למאות אלפי שקלים וחילוט בגובה 3.5 מיליון שקל - זאת בגין הרשעתם בסחיטה באיומים, הלבנת הון ועוד

הפשיטה על ארגון הפשיעה אבו לטיף / צילום: דוברות המשטרה
הפשיטה על ארגון הפשיעה אבו לטיף / צילום: דוברות המשטרה

במסגרת ההליך המתנהל נגד נידאל אבו לטיף ואחרים, גזר היום (ב') בית המשפט המחוזי בתל אביב על חמישה מהנאשמים עונשי מאסר בפועל, קנסות הנעים בין עשרות למאות אלפי שקלים, חילוט בגובה 3.5 מיליון שקל ועוד. 

פשיטת הענק על ארגון אבו לטיף: חשד להעלמות מס במיליארד שקל, רצח וסחיטה באיומים
בעקבות התחקיר על מירי רגב: המשטרה פשטה על משרד התחבורה

כזכור, בתחילת השנה במסגרת הסדר טיעון הורשעו על-פי הודאתם כלל הנאשמים בתיק. כתב האישום המתוקן שהוגש במסגרת ההסדר על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה מתאר פעילות עבריינית מרובת-משתתפים, שנמשכה על פני כשלוש שנים.

על-פי כתב האישום, ממרץ 2019 ועד נובמבר 2021 הנאשמים נידאל אבו לטיף, פאדי ערטול, ואסים ערטול, שאדי ערטול, חאלד אסלן ומכרם טנוס, סחטו את א', הטילו עליו אימה ודרשו ממנו דרישות כספיות רבות. סך כספי הסחיטה נאמד בכ-2.5 מיליון שקל.

כמו כן, החל משנת 2018 נידאל ופאדי נתנו שירותי אשראי, ללא רישיון, באמצעות נותן שירותים פיננסיים (צ'יינג') בשם "סנד לחלפנות". בתקופה של כשלוש שנים וכחלק מהפעילות העסקית, נוכו באמצעות הצ'יינג' המחאות בסכום כולל של מאות מיליוני שקלים.

בנוסף הורשע כפיר לביא, הבעלים של צ'יינג' בשם "די.אי.אס קונטו" בע"מ, בעבירות הלבנת הון בהיקף של למעלה מ-186 מיליון שקל, אותן ביצע ביחד עם פאדי במסגרת כרטסת שפתח על שם "סנד לחלפנות". עוד הורשע כפיר לביא בעבירות הלבנת הון נוספות בהיקף של כ-9 מיליון שקל, ביחד עם שריף ערטול.

במסגרת הפרשה הורשע גם רו"ח פריד מחול, הבעלים של צ'יינג' נ.מ.ר.ה, בעבירות הלבנת הון שביצע בהיקף של למעלה מ-318 מיליון שקל, אותן ביצע ביחד עם פאדי במסגרת כרטסת על שם "סנד לחלפנות". 

פגיעה בערכים מוגנים 

ביחס לעבירת הסחיטה באיומים במסגרת הטיעונים לעונש, עורכי הדין עמרי קופלר, אור גבאי ורונה וולק מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה עמדו על חשיבות הערכים המוגנים שנפגעו וטענו למגמת החמרה בפסיקה. "בנוסף, הודגש כי הפגיעה בערכים המוגנים גוברת כאשר הנסחט מבצע את דרישות הסוחט, והעבירה מבוצעת לאורך זמן כפי שאירע במקרה דנן. עוד הדגישו התובעים את חשיבות ההרתעה בעבירה זו וציינו את חשיבותה של ענישה מחמירה היא גם בכך שיכול ויהיה בה לשבור את 'קשר השתיקה' הנכפה על נפגעי העבירה באופן תדיר, בשל חששם מאיומי סחיטה".

ביחס לעבירות הסחיטה באיומים קבע שופט בית המשפט המחוזי בני שגיא בגזר הדין: "הערכים המוגנים הנפגעים מביצוע עבירת סחיטה באיומים כוללים את זכותו של קורבן הסחיטה לחירות, כבוד, אוטונומיה, ביטחון ושלוות נפש, ומדובר בערכים מוגנים חשובים הנוגעים למרקם החברתי והציבורי הכללי וכן לחשיבות שלטון החוק".

ביחס לעבירות המס קבע השופט שגיא: "עבירות המס בענייננו הן מהחמורות לפי פקודת מס הכנסה ופוגעות בערכים מוגנים הנוגעים לערך השוויון בנשיאת נטל המס ולחשיבותה של הקופה הציבורית ליכולת הכלכלית של המדינה.... ביצוען של העבירות אף פוגע באופן עקיף בכיסו של האזרח, ובביצוע העבירות יש גם כדי לפגוע באמון הניתן בנישומים שיגישו לרשות המסים דיווחים נכונים ומלאים". 

עונשי מאסר וקנסות

לאור האמור גזר בית המשפט את העונשים הבאים:

28 חודשי מאסר בפועל, מאסר על-תנאי, קנס בגובה 25,000 שקל, פיצויים בגובה 4,000 שקל וחילוט של 3.5 מיליון שקל על פאדי ערטול, שהורשע בעבירות סחיטה באיומים, מתן שירותי אשראי ללא רישיון, עשיית פעולה ברכוש מסירת מידע כוזב ומניעת דיווחים, שימוש במרמה, עורמה ותחבולה (פקודת מס הכנסה) והשמטת הכנסה מתוך דוח ושימוש במרמה, עורמה ותחבולה;

26 חודשי מאסר בפועל (13 חודשים בחפיפה למאסר אחר אותו הוא מרצה בימים אלה), מאסר על-תנאי, קנס בגובה 610,000 שקל פיצויים בגובה 4,000 שקל על חאלד אסלן, שהורשע בעבירות סחיטה באיומים והשמטת הכנסה מתוך דוח, במרמה, עורמה ותחבולה;

20 חודשי מאסר בפועל, מאסר על-תנאי, קנס בגובה 13,000 שקל ופיצוי בגובה 4,000 שקל על ואסים ערטול, שהורשע בסחיטה באיומים;

מאסר בפועל כמניין ימי מעצרו, מאסר על-תנאי, קנס בגובה 100,000 שקל על חאלד אבו לטיף, שהורשע בקבלת נכסים שהושגו בפשע;

ומאסר בפועל כמניין ימי מעצרו, מאסר על-תנאי, קנס בגובה 100,000 שקל על שריף ערטול, שהורשע בעבירת סיוע לעשיית פעולה ברכוש, מסירת מידע כוזב ומניעת דיווחים.

בנוסף, במסגרת הפרשה, ב-30 במאי שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב דנה אמיר גזרה 9 חודשי מאסר שירוצו בדרך של עבודות שירות ומאסר על-תנאי על כפיר לביא וקנס סמלי על החברה די. אי. אס קונטו. בנוסף חולט מהשניים סך 6.5 מיליון שקל, זאת לאחר שהורשעו על-פי הודאתם בעבירות של עשיית פעולה ברכוש, מסירת מידע כוזב ומניעת דיווחים.

התיק נחקר על-ידי ימ"ר צפון, אכ"ל צפון, מס הכנסה והרשות לאיסור הלבנת הון, ולווה על-ידי צוות פרקליטים מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.