פסקי דין סותרים: ההכרעה בעניין החרם על ישראל בתערוכת הנשק רק הערב

בית המשפט לענייני עסקים בפריז פסק היום כי יש לבטל את החרם שנכפה על השתתפות נציגים ישראלים בתערוכת יורוסאטורי, זאת לאחר שבית דין אזרחי בצרפת דווקא אישר אותו • בשל שתי פסיקות סותרות באותה ערכאה, עוברת ההכרעה לבית דין בערכאה גבוהה יותר, שידון בכך הערב

תערוכת יורוסאטורי / צילום: Reuters, Chris Emil Janßen
תערוכת יורוסאטורי / צילום: Reuters, Chris Emil Janßen

בית משפט לענייני עסקים בפריז פסק היום (ג') כי החרם שהטילה תערוכת "יורוסאטורי" על השתתפות נציגים ישראלים הקשורים לתעשיות הביטחוניות הישראליות הוא לא-חוקי, ויש לבטל אותו בשל האפליה שהוא יוצר. הפסיקה התקבלה בעקבות עתירה של לשכת הסחר ישראל-צרפת, שפעלה בגיבוי התאחדות התעשיינים הישראלית ובאמצעות משרד עורכי הצרפתי Cabinet VEIL-JOURDE. עורך הדין הפועל יחד עם המשרד, פטריק קלוגמן, פרסם את פסק הדין בבוקר ואמר כי מדובר בניצחון למי שפועלים נגד חרם על ישראל. 

"חוויה משפילה": עדויות של ישראלים מחוץ לתערוכת הנשק בפריז
יותר מ-18 מיליארד דולר: מטוסי הקרב החדשים שבדרך לישראל
בריטניה: פעילים פרו-פלסטינים פרצו והשחיתו מפעל השייך לאלביט

עם זאת, לפי גורמים משפטיים בצרפת, מדובר בפסיקה בערכאה ראשונה בלבד, המקבילה לפסיקה שהתקבלה ביום חמישי בבית דין אזרחי בעיירה בוביני, לפיה לא רק שיש להחרים חברות ישראליות, יש להרחיב את איסור הכניסה גם לכל מתווך, נציג או כל מי שקשור לחברה ביטחונית ישראלית. פסיקה זו התקבלה בעקבות עתירת שורת ארגונים פרו-פלסטינים. במצב כזה, של שתי פסיקות סותרות באותה ערכאה, הסביר גורם משפטי צרפתי שהיה מעורב בהליכים, עוברת ההכרעה לבית דין בערכאה גבוהה יותר. 

בהתאם, היום בצהריים צפוי להיפתח בפריז הדיון בערעור שהגישה החברה המארגנת את "יורוסאטורי" נגד ההחלטה בבוביני, ובפניו תהיה גם ההחלטה המנוגדת של בית הדין המסחרי בפריז. הוא זה שיצטרך להכריע בין פסקי הדין הסותרים. הכרעה בעניין צפויה בערב. גורמים אמרו כי "יש מקום להאמין" שהערעור יתקבל, אך לא ברור מה תהיה עמדת בית הדין בנוגע להכרזה של משרד ההגנה הצרפתי על איסור הצגה לחברות ביטחוניות ישראליות.

בינתיים, זהו כבר היום השני שבו אסורה כניסת ישראלים הקשורים לתעשיות הביטחוניות לתערוכה. התערוכה נפתחה אתמול (ב') כשישראלים ועובדי חברות הקשורות לישראל הוכרחו לחתום על מסמך שבו נכתב כי אינם משמשים כנציגים של כל חברה ביטחונית ישראלית אם ברצונם להשתתף בתערוכה, הגדולה מסוגה באירופה. שלטים שהוצבו בתחנת הרכבת הסמוכה לאירוע הציגו את החלטת בית המשפט, שאסרה על כניסת כל גורם ישראלי או שקשור לתעשיות הביטחוניות הישראליות לתערוכה. אחרי ימים שבם הפרשה הייתה מתחת לרדאר התקשורתי הצרפתי, ביממה האחרונה עוררה ההחלטה סערה וטענות לאנטישמיות מצד גורמים יהודים במדינה. התערוכה תינעל ביום שישי הקרוב.