סולאראדג' | ניתוח

רק לפני שנתיים היא הייתה החברה הישראלית הגדולה בעולם, ואז הגיעה ההתרסקות

עוד שיא שלילי לחברת הטכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, כשמנייתה נחלשה לשווי של מתחת ל־2 מיליארד דולר, שנתיים וחצי אחרי שהוכתרה לישראלית בעלת השווי הגבוה בוול סטריט • החורף של סולאראדג' כולל גם הצטברות מלאים אצל הספקים, גריעה ממדד S&P 500 ופיטורי מאות עובדים • אך בחברה ממשיכים בפעילות מואצת, וגם האנליסטים פחות פסימיים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר
צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג'  ממשיכה במגמה השלילית שלה, ובשבוע שעבר רשמה עוד שיא שלילי, כשנחלשה למחיר שבו לא נסחרה למעלה משש שנים וירדה מתחת לשווי חברה של 2 מיליארד דולר. החברה, בניהולו של צבי לנדו, מספקת פתרונות טכנולוגיים לתחום האנרגיה הסולארית. אם לפני מספר שנים סולאראדג' הייתה לתקופה מסוימת החברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר בוול סטריט, הרי שבשוויה הנוכחי היא בעשירייה השלישית של החברות הישראליות. ממוקמת איפשהו בין חברת האנרגיה המתחדשת אנלייט שהונפקה בארה"ב בשנה שעברה, חברת האינשורטק הוותיקה סאפיינס, וחברת התוכנה walkme שנמכרת ל-SAP.

הנתון שבוול סטריט לא ראו כבר 48 שנה ומה צריך לקרות כדי שהראלי יימשך 
ישראלית נוספת על הכוונת של השורטיסטים בוול סטריט 

בשנתיים וחצי האחרונות סולאראדג' איבדה מעל 90% מערכה לאחר שבשיא, בנובמבר 2021, היא כבר עקפה את רף ה-20 מיליארד דולר.

גם אמש (ב'), סולאראדג' המשיכה במגמה השלילית שלה וצללה ב-14% במסחר המאוחר, לאחר שגייסה אג"ח להמרה בהיקף של 300 מיליון דולר עם אופציה לעוד 45 מיליון דולר.

אז מי היא החברה ומה עובר על סולאראדג'?

היסטוריה: חזון על חדשנות בתחום הסולארי

סולאראדג' מספקת מערכות שמטרתן להביא למקסימום את ייצור החשמל מאנרגיה סולארית, תוך הפחתת עלות הייצור. המערכת שלה כוללת בין היתר ממירים, אופטימייזרים, מכשיר תקשורת שמאפשר גישה לניטור בענן, ולעיתים גם סוללה או פתרונות נוספים. בשנים האחרונות היא התרחבה לתחומים משיקים בניהול אנרגיה.

החברה קמה בשנת 2006. גיא סלע ז"ל, שהשתחרר מצה"ל בדרגת סגן אלוף (לאחר שזכה בפרס ביטחון ישראל על אחד מפיתוחיו), הצטרף לקרן ההון סיכון סטאר ונצ'רס. כשהגיעו אל סלע ארבעה מפקודיו לשעבר שהחליטו להקים חברה - ליאור הנדלסמן, יואב גלין, מאיר אדסט ועמיר פישלוב - עוד לפני שהיה להם רעיון הוא החליט לחבור אליהם. הקבוצה הבינה שהעולם של אנרגיה סולארית צפוי לגדול ושבניהול המערכות הסולאריות חסרה חדשנות, והחליטו ללכת על הכיוון הזה.

בראיון לגלובס לאחר מותו של סלע ממחלת הסרטן ב-2019, סיפר גלין כי "גיא נהג לצטט את שמעון פרס: 'אם תחלום בקטן, תצליח בקטן, אבל אם תחלום בגדול, אולי תצליח בגדול'. זה עבד גם כי הייתה לנו טכנולוגיה מצוינת, גם כי עבדנו מאוד קשה, וגם כי היה לנו מזל".

ב-2015 סולאראדג' הונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 685 מיליון דולר. בשנים הראשונות המניה נסחרה במחיר דו-ספרתי ובתחילת 2020 היא עקפה את רף ה-100 דולר, ואז את ה-200 וה-300 - עד לשיא של 368 דולר למניה ב-2021. עוד קודם לכן החברה ביצעה שלוש רכישות שהרחיבו את תחומי הפעילות שלה, ובדיעבד לא כולן היו הצלחה מסחררת. התחום הסולארי המשיך להוות את עיקר הפעילות של סולאראדג' גם אחרי הרכישות.

ב-2019, המנכ"ל הדומיננטי סלע נפטר. הוא ניהל את החברה כמעט עד יום מותו; לנדו שהיה סגן נשיא למכירות מונה במקומו למנכ"ל ונדב צפריר ליו"ר. סולאראדג' הקימה מאז שני מפעלי ייצור חדשים שקרויים על שמו של סלע - בישראל ובדרום קוריאה. בראיון לגלובס ב-2022 סיפר לנדו על המפעל בציפורית (נוף הגליל), שנקרא סלע 1: "המפעל הזה הוא ביטוי לחזון של גיא, שהיה בו שילוב באמת נדיר של חזון ויכולת ביצוע, שלא פגשתי מעולם. הרעיון מאחורי המפעל כולו בא מגיא, מרמת החזון ועד הרמה של 'תשימו את הקו ככה, ואת המברגות ככה'".

השיא: הישראלית הגדולה בעולם וכניסה למדד S&P 500

חודשים ספורים אחרי שלנדו נכנס לתפקיד פרצה מגפת הקורונה, ואיתה הגיעו גם השיבושים בשרשרת האספקה העולמית. עם זאת, מניית סולאראדג' לא עצרה ובתחילת 2021 הפכה כאמור לחברה הישראלית הגדולה ביותר בוול סטריט, כשעקפה בין היתר את חברות הטכנולוגיה הוותיקות ממנה - צ'ק פוינט , נייס  ו-Wix  ואת חברת התרופות טבע . סולאראדג' ניצלה את הגאות וגייסה בתחילה אג"ח להמרה בריבית 0% ובהמשך הנפיקה מניות וגייסה כ-680 מיליון דולר, במחיר של 295 דולר למניה (לעומת כ-33 דולר היום).

ההתקנות הסולאריות מחולקות להתקנות ביתיות, מסחריות ותשתיות (utilities), וסולאראדג' מתמקדת בשתיים הראשונות. באותה תקופה סולאראדג' זיהתה עלייה משמעותית בביקושים למוצריה. לנדו סיפר אז כי "העלייה לא קשורה ספציפית לעליות במחירי החשמל או למודעות הגדולה יותר לקיימות (sustainability). אין לנו יכולת לקשור אירוע מסוים לתוצאה, אבל אנחנו רואים האצה בהזמנות, ובכלל בהעברת כמה שיותר מהצריכה למקורות חשמליים, והצעד הבא - שהחשמל ייוצר ממקורות נקיים. זה גל שתופס תאוצה ואנחנו במרכזו". לאורך השנים סולאראדג' נהנתה (או סבלה) מצפי לשינויים רגולטוריים - לדוגמה, תמריצים שניתנו להתקנות סולאריות במדינות שונות, וכן מגורמי מאקרו כמו משבר האנרגיה לאחר פרוץ מלחמת רוסיה-אוקראינה. ולצד זאת, לעלייה בביקושים תרם גם הכסף הזמין הרב בתקופת הקורונה ובזמן שהריביות בעולם היו אפסיות.

לצד שיא כל הזמנים בשווי, בסוף 2021 סולאראדג' זכתה גם להיכנס למדד המוביל S&P 500.

הירידה: המלאי שנצבר, ביטולי הזמנות ופיטורים נרחבים

המגמה השתנתה באופן חד במהלך 2023, ומאז האכזבות למשקיעים לא פסקו. באוגוסט שעבר סולאראדג' הפתיעה את השוק עם תחזית נמוכה להכנסות הרבעון השלישי, והמניה צנחה. באוקטובר, אזהרת רווח הפילה שוב את המניה, כשהשוק הבין שלא מדובר רק בהאטה בשיעור הצמיחה אלא אף בירידה בהכנסות.

סולאראדג' הסבירה אז כי חוותה ביטולים ועיכובים משמעותיים ובלתי צפויים בצבר ההזמנות שלה, וזאת בשל רמות מלאי גבוהות שנצברו אצל המפיצים שלה. המפיצים צברו מלאים גדולים בתקופת שיא הביקוש, בשל קשיי שרשרת האספקה והרצון לספק את המוצרים בזמן. בהמשך, המלאים שנצברו וקצב התקנות איטי יותר, הובילו לירידה בהזמנות חדשות וכתוצאה, לפגיעה בתוצאות החברה. בסוף 2023 הסביר לנדו בראיון לגלובס שהתייצבות מחירי החשמל (שקודם היו בעלייה) ועליית הריביות הובילו לכך שהשקעה בסולאר עדיין טובה, אך לא כמו שהייתה ב-2022 ותחילת 2023. סמנכ"ל הכספים רונן פייר הוסיף אז שידי המתקינים מלאות עבודה - כלומר, הביקוש עדיין קיים.

עם זאת, בשוק לא היו סלחנים כלפי סולאראדג' והמניה נחתכה. ב-2023 היא הייתה המניה בעלת התשואה החלשה ביותר ב-S&P 500, ושנתיים אחרי שנכנסה למדד היא הוצאה ממנו (עם עוד כמה מניות שעברו איתה למדד S&P Midcap 400).

בעוד שבתחילת 2023, כשהמגמה הייתה חיובית, אנליסטים ציפו שהחברה תעקוף את הרף של מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות, הרבעונים האחרונים היו חלשים משמעותית (316 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2023 ו-204 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2024, עם צפי לשיפור ברבעון השני ל-250-280 מיליון דולר). זאת, לצד מעבר להפסדים. הצפי הוא שבסופו של דבר ההכנסות הרבעוניות יתייצבו סביב 600-700 מיליון דולר, וסולאראדג' נדרשה להתאים את מבנה העלויות שלה. החברה הודיעה בתחילת השנה על פיטורי 900 עובדים, 550 מהם בישראל - רובם מהמטה בהרצליה וחלקם ממפעל הייצור בציפורית. לפני הפיטורים היו לחברה 5,633 עובדים שמהם 3,160 בישראל.

העתיד: מוצרים חדשים, רכישות ומחיר יעד כפול מהנוכחי

סולאראדג' ממשיכה גם היום ב"עסקים כרגיל". לאחרונה היא הודיעה על השקת מוצרים חדשים, בהם מוצר המיועד לשוק הביתי באירופה וכולל פתרון סולאר ואגירה. לפני חודשיים היא ביצעה רכישה קטנה של הסטארט-אפ הישראלי Wevo, שמתמחה באופטימיזציה של טעינת רכב חשמלי ובניהול התחום בבניינים וחניונים. סולאראדג' שילמה 13.3 מיליון דולר עבור יתרת מניות החברה לאחר שהשקיעה בה עוד קודם. למרות ירידה בהיקף המזומנים וההשקעות שלה, יש לסולאראדג' עדיין קרוב ל-950 מיליון דולר בקופה (נכון לסוף הרבעון הראשון), לעומת חוב לטווח ארוך של 628 מיליון דולר למחזיקי האג"ח להמרה שלה.

לפי נתוני וול סטריט ג'ורנל, רוב האנליסטים שמסקרים את מניית סולאראדג' מעדיפים היום "לשבת על הגדר": מתוך 33 אנליסטים, 25 מחזיקים בהמלצות נייטרליות ("החזק"). מעניין לראות שרק שלושה מחזיקים בהמלצות שליליות ("תשואת חסר" או "מכירה") וחמישה חיוביים ("קנייה" או "תשואת יתר").

הירידה החדה במחיר המניה לאחרונה הובילה לכך שמחיר היעד הממוצע למניית סולאראדג' גבוה משמעותית מהמחיר בנאסד"ק - 64.4 דולר בממוצע, כמעט כפול מהמחיר הנוכחי של כ-33 דולר. אגב, אצל המתחרה אנפייז, שאיבדה 68% מהשיא, רוב ההמלצות חיוביות אך מחיר היעד גבוה ב-20% בלבד מהמחיר בנאסד"ק.

אנליסטים מצפים היום מהחברה לשים מאחוריה את סוגיית המלאי, אך תוהים מתי זה יקרה. באופנהיימר העריכו לאחרונה שהנושא יימשך לאורך 2024, ובמקביל שסולאראדג' תשמר את נתחי השוק שלה באירופה, השוק המרכזי שלה.

הצפי להורדות ריבית בשווקים מרכזיים בעתיד גם הוא עשוי לשפר את הסנטימנט כלפי המניה, משום שהתקנות סולאריות ממומנות הרבה פעמים באמצעות הלוואות, וכשהריבית יורדת יותר זול להתקין כך שהביקוש עשוי לעלות.

בהתאוששות, אם וכאשר תגיע, סמנכ"ל הכספים הוותיק רונן פייר שמכהן בתפקיד מ-2010, כבר לא יקח חלק: החברה דיווחה לאחרונה על עזיבתו הצפויה והחלפתו באריאל פורת, לשעבר מנכ"ל סימנס ישראל ומנהל אזור אירופה בחברה.