תקנות חדשות יגבילו את האפשרות של קופות החולים "לגנוב" רופאים

משרד הבריאות מפרסם תקנות חדשות במטרה לעצור את התחרות בין קופות החולים שהובילה לתשלום משכורות אגדתיות לרופאי משפחה בפריפריה • "הסכם הבלעדיות שיצרה הקופה עם הרופא בעצם צמצם את שירותי הרפואה הניתנים ביישובים מרוחקים"

שר הבריאות אוריאל בוסו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר הבריאות אוריאל בוסו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

משרד הבריאות מפרסם היום (ד') טיוטת תקנות חדשות שנועדו למנוע מקרים בהם קופות החולים מושכות אליהן רופאים מקופות אחרות ומקבעות אותם בהסכמי בלעדיות, כדי להעביר אליהן גם את המטופלים של אותם רופאים, בעיקר במקומות שבהם יש ממילא מחסור בשירותים רפואיים.

איליה סוצקבר היה יד ימינו של סם אלטמן. עכשיו הוא מתכנן להתחרות בו, ויש לו אפילו משרדים בתל אביב
כמה מופלגים התנאים של עובדי שבע המופלאות

מדובר במקרים בהם, בדרך כלל ביישוב קטן או בשכונה לא נגישה, קיימת קופת חולים ותיקה ובה רופא משפחה אחד או שניים. קופת חולים שרוצה להתחיל להתחרות באותו אזור, במקום להקים קופה נוספת ולגייס רופא נוסף, מה שהיה מגביר את התחרות, מפתה את הרופאים במשכורות גבוהות במיוחד כך שיעברו לעבוד אצלה, ואף לפעמים חותמת איתם הסכמי בלעדיות.

גורם במשרד הבריאות שהיה שותף למהלך מסביר: "מטופלים מתעוררים בוקר אחד ומגלים כי רופא המשפחה שלהם עבר לקופה אחרת, ואין עוד רופא משפחה ביישוב או בשכונה. הם צריכים לבחור בין נסיעה ארוכה לרופא אחר - ולרוב מדובר באוכלוסייה ללא רכב - או לעבור קופה, כשהמשמעות היא להחליף גם את הרופאים המקצועיים שכבר מכירים אותו, או אם מדובר בחולה כליות, אפילו את מכון הדיאליזה שלו. אנשים חולים הם לרוב מבוגרים וקשה להם עם שינויים".

משכורת של 80 אלף שקל לחודש

מדובר בתשלום גבוה של הקופה (מכספים שאמורים לשרת את הציבור), עבור מהלך שבעצם מרע את השירות לציבור, אם כי בכל זאת יש צד שנהנה מכך - הרופא בפריפריה, שמשכורתו גדלה.

"אנחנו רואים אירוע כזה כל כמה חודשים", אומר הגורם ממשרד הבריאות. "רופא משפחה או ילדים שנמצא באזור שאין בו תחרות, מחליט להחליף את הקופה איתה הוא עובד, וראינו אפילו מקרים בהם רופא החליף קופה ומטופליו נאלצו להיגרר אחריו, כמה פעמים תוך כמה שנים. אין לנו טענות לרופא, אלא לקופות החולים שבמקום להקים מרפאות חדשות, מגייסות רופאים בסכומים מפתים". במקרה אחד, הוא אומר, שולמה לרופאה שעברה קופה, משכורת של 80 אלף שקל לחודש.

להסכמי הבלעדיות שמציעות הקופות יש משמעות נוספת. כאשר קופה עובדת מול רופא במודל עצמאי, הוא יכול לשרת כמה קופות בו זמנית. ישנם רופאים שהם שכירים של קופות, וזהו מודל נפוץ יותר בכללית, אבל במכבי, מאוחדת ולאומית, הרופאים הם עצמאיים, וכך מתאפשרת גמישות כשרופא אחד נותן שירות למבוטחים של כמה קופות באותו היישוב.

אלא שבשנים האחרונות נרשמו כמה מקרים, בהם קופת חולים אחת הציעה לרופא הסכם בלעדיות, כשבתמורה לאותו הסכום שהרופא היה מקבל עבור טיפול בחולים מכמה קופות, הקופה הציעה לו לעבוד עבורה בלבד.

"נוצרו מקרים בהם רופאים ביישוב שמשווע לשירותי רפואה עבדו 4-5 שעות ביום, התפרנסו יפה אבל לרוב המטופלים באותו היישוב לא ניתן שירות. הסכם הבלעדיות שיצרה הקופה עם הרופא בעצם צמצם את שירותי הרפואה הניתנים ביישובים מרוחקים ממילא, וגם גזל מן המערכת שעות-רופא, שהן משאב במחסור, כשהם בעצם שילמו לרופא יותר בשביל שלא יעבוד".

ארבע תקנות חדשות

לכן משרד הבריאות, בראשותו של שר הבריאות אוריאל בוסו מש"ס, החליט על ארבע תקנות. הראשונה: מעבר של רופא מקופה לקופה ביישוב של עד 10,000 איש, ידרוש אישור של משרד הבריאות. השנייה: הגבלת הסכמי הבלעדיות, וזאת דרך איסור על הסכמים שבהם ניתנת הבטחת הכנסה לרופא עצמאי ללא תלות במספר המטופלים שהוא מקבל. האיסור הזה הוא לא גורף אלא דיפרנציאלי. הוא יוחל למשל במקרים בהם קופה כבר עובדת עם אותו רופא (יחד עם קופה אחרת) והיא מנסה לשריין אותו כך שיעבוד רק אצלה. הוא לא יוחל במקרים בהם קופה רוצה לפתוח ביישוב מסוים שירות חדש עם רופא חדש, והיא חייבת לשלם בלעדיות כדי לשכנע את אותו רופא להגיע ליישוב.

תקנה שלישית, קשורה ולא קשורה לנושא הזה, והיא מונעת מהקופה לעבוד דרך קבלני משנה. הכוונה היא שהקופה יכולה להתקשר ישירות עם רופאים, אך לא עם יזם (אפילו אם גם הוא רופא), שהוא המעסיק של אותם רופאים.

"עבודה דרך קבלני משנה מבזבזת כספי ציבור, כי יש עוד כיס שצריך לשלם לו. בנוסף על כך, השאיפה היא שקופות החולים ייקחו את האחריות המקיפה והצמודה ביותר על שירותי הרפואה שהם מספקים. בעוד קופת החולים אחראית לבריאותו המלאה של המטופל כעת ובהמשך חייו, קבלן המשנה בעיקר רוצה לחסוך כמה שיותר", מסביר הגורם במשרד הבריאות. התקנה לא תחול על מזרח ירושלים, שם הקושי בהפעלת שירותי בריאות והשגת כלל השירותים הנלווים, מצדיק עבודה עם גורם מקומי.

התקנות מתפרסמות לעיון הציבור היום, למשך מספר שבועות, ואחר כך ככל הנראה יכללו בתוך חוק ביטוח בריאות ממלכתי. העקרונות הללו כבר הינם חלק מחוזר סמנכ"ל, אך הכנסתן לחוק תעניק להן משנה תוקף.

הבעיות המדוברות נפוצות במיוחד במגזר הערבי. "התחרות בין הקופות חריפה במיוחד ביישובים במגזר הערבי, משום שבמבנה המשפחתי ביישובים הללו, חמולות שלמות עוברות יחד מקופה לקופה", אומר הגורם ממשרד הבריאות. כלומר, מספיק שישנם מספר קטן של חברי משפחה שלא יכולים לוותר על הקשר עם הרופא המשפחתי שלהם, כדי להעביר את כל החמולה קופה אם מצליחים להעביר או לשריין בהסכם בלעדיות את אותו הרופא. "הבעיה היא שאחרי שהושקעו כאלה סכומים ברופא, לקופה לא נותרו משאבים נוספים לשיפור השירות", אומר הגורם.

יש משהו נחמד בלחשוב על רופא שאחרי תהליך ההכשרה המפרך שלו, והחלטה שלו לעבוד בפריפריה, כעת מרוויח 80 אלף שקל עבור מספר שעות עבודה מצומצם
"כל הסיפור הזה לא נועד לפגוע בשכר של הרופאים או בחופש העיסוק שלהם. לכן אנחנו בכלל לא נכנסים להגבלה של שכר הרופאים. מדובר במגבלות מאוד קטנות, מאוד עדינות, שמוחלות על הקופות ולא על הרופאים, ורק בתחום הרפואה הראשונית שבו אנחנו רואים את הבעיה, והן נועדו למנוע פגיעה בחולים. הרי המטרה של הקופה היא לא באמת לקבל את השירות של הרופא אלא לחייב את כל החולים לעבור בתנאים של חוסר תחרות. אם הקופה רוצה לשלם לרופא יותר כדי להגדיל תחרות או לשפר את השירות, בבקשה".