מירי רגב נאבקת על חיסיון מסמכים שנתפסו במשרד התחבורה

שרת התחבורה ערערה לביהמ"ש המחוזי על ההחלטה לעשות שימוש במסמכים שנתפסו בלשכתה, בטענה כי כל מסמך בעל אופי פוליטי הוא בהכרח חסוי • טענתה כבר נדחתה ע"י נשיא בימ"ש השלום במחוז מרכז, שקבע כי לא ייתכן שכל משרד התחבורה יחסה תחת כנפי החסינות האישית של השרה, "כאילו שהיא אוחזת בידה מטה קסמים"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

שרת התחבורה מירי רגב הגישה היום (ה') ערר לבית המשפט המחוזי בלוד על ההחלטה לעשות שימוש בחקירה במסמכים שנתפסו בלשכתה במשרד התחבורה, לאחר שנדחתה טענתה לחיסיון חברת כנסת על מסמכים אלה.

בעקבות התחקיר על מירי רגב: המשטרה פשטה על משרד התחבורה
שאלות ותשובות | פתיחת החקירה בעקבות התחקיר על מירי רגב: מהו החשד ומה יקרה עכשיו?
פרשנות | ההתנהלות מעידה: מירי רגב נערכה לאפשרות של חקירה פלילית
פרשנות | רגב אשמה, אבל איפה היו שומרי הסף?
פרשנות | למירי רגב אסור להישאר בתפקיד אפילו יום אחד נוסף

רגב טוענת כי יש לה חסינות מפני חיפוש במשרדה, וכי כל מסמך בעל אופי פוליטי הוא בהכרח חסוי. זאת, לאחר שטענתה נדחתה על־ידי נשיא בתי משפט השלום במחוז מרכז, השופט מנחם מזרחי, שקבע כי יש חשד סביר התומך בחשד כלפי השרה לביצוע עבירה של מרמה והפרת אמונים, ודחה את הטענה כי כל מסמך בעל אופי פוליטי הוא חסוי, במיוחד לנוכח החשד שרגב ערבבה בין התחום הפוליטי והמקצועי. המשטרה חוקרת האם רגב ולשכתה העדיפו משיקולים פוליטיים אישיים יישובים מסוימים על פני אחרים, בעקבות פרסום תחקיר עיתונאי חדשות 13 רביב דרוקר.

במסגרת הערר, עורכי דינה של רגב טוענים כי "אין לה כל עניין להסתיר דבר, והיא סמוכה ובטוחה שהחקירה תוביל למסקנה כי לא נפל רבב במעשיה", וכי הם מגישים את הערר בשל הסוגיה העקרונית הנוגעת לחסינות דיונית של חבר כנסת. לטענתם, החסינות הדיונית מפני חיפוש משתרעת על כל המסמכים והפעילות הקשורים לפעילותה הפוליטית של השרה, כולל מסמכים הנוגעים לקשר שקיימה עם בוחרים פוטנציאליים.

על אילו מסמכים מדובר? מסמכים שנתפסו על־ידי המשטרה וכוללים, בין היתר, סיכומי ישיבות, סטטוס פרויקטים, עמדות המשרד וסיכומים מקצועיים, מסמכים הנוגעים לביקור בעיריות וביישובים, תיעוד בקשות לקיים פגישות עבודה עם השרה, תיעוד פגישות עם ראשי רשויות, סיכומי דיונים, יומן שמנהלת לשכת השרה ובקשות אנשים להצטרף לליכוד.

השופט מזרחי, עליו עוררת רגב, התיר למשטרה לחפש ולתפוס מסמכים וחומרי מחשב ממשרד התחבורה. החומר הוכנס למעטפות סגורות והובא לבחינת השופט, כדי שיכריע האם על החומרים יש חיסיון. מזרחי קבע כי מרבית החומרים אינם חסויים. בין היתר, הוא קבע כי מסמכים שנתפסו בחדרו של יונתן יהוסף (מי שהתראיין בתחקיר "המקור" - נ"ש) הם רלוונטיים ללב החקירה - טבלת תיעדוף סיורים, רשימת בקשות לפגישות, פניות ראשי רשויות ותיעדוף פניות מקצועיות עם רישומים. בהקשר למסמכים בודדים, נקבע כי חלה עליהם החסינות - למשל, תוכניות פוליטיות ודפדפות עם רישומים בעלי אופי מקצועי וייתכן גם אישי, המותירים ספק - כך לפי השופט.

בערר, נטען כי השופט מזרחי טעה בפרשנות החוק לגבי היקף החסינות. עורכי הדין עמית חדד, אלי פרי, ישראל וולמרמן ונועה מילשטיין, המייצגים את רגב, טוענים כי "משעה שמסמך או חפץ שייך לבעל החסינות הדיונית, אין כל רלוונטיות או משמעות לטיב החשד או לקשר של המסמך לחקירה". עוד נטען כי על בחינת החסינות להיות במנותק מטיב החשדות ומעוצמתם, ולהתמקד בכללים הקבועים בחוק החסינות, ובהם בלבד.

נטען כי מסמכים שהם בגדר טיוטה הם מסמכים של השרה וחוסים תחת דין החסינות. גם לגבי יומנים ולוחות זמנים, נטען כי החלקים שאינם עוסקים בפעילות מקצועית חוסים תחת החסינות.

"החברות בכנסת אינה הופכת לעיר מקלט"

השופט מזרחי קבע כי קיים חשד סביר התומך בחשד כלפי השרה רגב. "עיקר החשד הוא כי המבקשת, יחד עם עוזריה השונים, פעלה במסגרת תפקידה כשרת התחבורה בדרך של מרמה והפרת אמונים הפוגעת בציבור; זאת, תוך שימוש לרעה במשרתה, ניגוד עניינים בדרך של ערבוב חמור של מערכת שיקולים וקבלת החלטות, שבין תפקידיה וסמכויותיה כשרת התחבורה במסגרת זו ובין פעולתה בתחום האישי פוליטי, לקראת קידום האינטרסים הפרטיים והפוליטיים שלה".

השופט מזרחי פירש את הסעיף הקובע כי חבר הכנסת יהיה חסין מחיפוש בדירתו, בחפתיו ובניירותיו, כך שלא מדובר בחסינות גורפת. המחוקק לא העניק חסינות למשרד או למקום עבודה, ולכן השופט הסיק כי לשכת השרה או משרדיה לא חוסים, כשלעצמם, תחת החסינות.

השופט קבע כי החיסיון לא חל ביחס לכל חפץ ומסמך שעבר תחת ידה של השרה, כפי שטענה. חפצים וניירות עליהם יש חיסיון חייבים להיות בעלי זיקה ישירה לחבר הכנסת. נקבע כי לא ייתכן שכל משרד התחבורה על חדריו יהפוך באופן גורף לממלכה החוסה תחת כנפי החסינות האישית, "כאילו שהיא אוחזת בידה מטה קסמים, שבכל שהיא נוגעת בו הופך באורח קסם לחסוי תחת החוק".

עוד קבע מזרחי כי חסינות מפני חיפוש המוענקת לחבר כנסת בישראל היא חריגה, לאור הכלל לפיו אין אדם מורם מן החוק. תפקידו של חבר הכנסת משתרע על פעולות מותרות בלבד, והחסינות מחסנת מפני פעולות אסורות שהם בגדר "סיכונים מקצועיים".

השופט הדגיש כי "החברות בכנסת אינה הופכת לעיר מקלט לחברי כנסת המבצעים עבירות פליליות, תוך כדי ביצוע תפקידם".

בית המשפט צפוי לקיים דיון בערר.

62702-06-24

*** חזקת החפות: מירי רגב לא הורשעה בביצוע עבירה, ועומדת לה חזקת החפות.