"הילדים שלנו יחזרו מעזה ולא יוכלו לקנות דירות"

המשתתפים בפאנל "מימון נדל"ן במציאות משתנה" בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY, שוחחו על מבצעי 20/80, ועל הקשיים של זוגות צעירים לרכוש דירה היום

רונית הראל בר-זאב, יעקב סיסו, גדי בן חיים, אהרון סמרה וקלרה צברגל בפאנל משותף / צילום: כדיה לוי
רונית הראל בר-זאב, יעקב סיסו, גדי בן חיים, אהרון סמרה וקלרה צברגל בפאנל משותף / צילום: כדיה לוי

"אנחנו עכשיו מסיימים תשעה חודשים שבהם 70 אלף עובדים פלסטינים ועוד כ־15 אלף שב"חים נעלמו מהשוק", אמר יעקב סיסו, שותף מנהל בקרן יסודות. "העבודה נמשכת בעצימות נמוכה משמעותית ובהיקפים נמוכים. יש לכך השפעה הרסנית והממשלה בשלה - לא מוצאת פתרונות".

סיסו השתתף בפאנל "מימון נדל"ן במציאות משתנה" בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY (ארנסט אנד יאנג) בשיתוף גלובס, בהנחיית מני גורמן, שותף בכיר במשרד עוה"ד שטיינמץ, הרינג, גורמן ושות'.

כנס הנדל"ן של EY | ראש מינהלת תקומה: "ארבעת החודשים לאחר האסון - מהקשים בחיי"
כנס הנדל"ן של EY | דב קוטלר: "אי-אפשר לעבור את התקופה בלי נפילות בענף הנדל"ן. גם בבנק הפועלים נרגיש את זה"

עוד אמר סיסו כי "היזמים מתפארים במבצעים החדשים ואני לא מבין למה. לצערי, הבנקים משתפים עם זה פעולה. אני בכוחותיי הדלים הודף את הלוויתן הזה לים והבנקים משתפים פעולה. מי משלם את הפער באמצע שמשלמים רק 5% בהתחלה והיתר בסוף? צריך להתעשת.

"אתמול נסגר מכרז בנס ציונה, כמיליון שקל קרקע לדירה. בריבית 7%, זה יעלה 1.4 מיליון שקל רק לערך הקרקע. המחירים של הדירות יהיו חייבים לעלות כי מחיר הדירה נקבע מחיר עלות פלוס 15%. הילדים שלנו יחזרו מעזה ולא יוכלו לקנות את הדירות האלה. לקחת משכנתה של מיליון שקל בריבית היום זה 7,000 שקל בחודש. זוג צעיר צריך להרוויח יחד 20־25 אלף שקל בחודש, ועוד צריך להביא 1.5 מיליון שקל מהבית".

קלרה צברגל, מנהלת סקטור נדל"ן בחטיבה העסקית בבנק הפועלים, התייחסה לטענה שהבנקים תדלקו את המבצעים המסוכנים בענף ואמרה: "אני לא שותפה לרווח של היזם ואם הוא מחליט להרוויח פחות לא נעצור בעדו. אנחנו לא המצאנו את המבצעים של 20/80. הם מצאו שזו הדרך המטיבה עבורם למכור".

"שוק האג"ח מתפקד"

רונית הראל בר־זאב, מנכ"לית s&p גלובל רייטינגס מעלות, אמרה כי "שוק האג"ח מתפקד בצורה יעילה ואקטיבית, ויש עלייה בהיקף הגיוסים וההנפקות השנה, למרות תקופה של אי ודאות גדולה. מרווחי הסיכון יותר נמוכים ממה שהיו ב־6.10 וגם שער הדולר נמוך יותר ממה שהיה לפני המלחמה. להערכתי חלק מושפע מהנזילות בשוק והצבירה בקרנות הפנסיה. שוק האג"ח מתפקד וחברות יכולות למחזר וזה גם סמן חיובי".

גדי בן חיים, ראש תחום נדל"ן במנורה מבטחים, דיבר על כובד המימון: "אנו רואים הימשכות תהליכים ועלייה בתקורות. בתחום המגורים חברות רבות מחפשות שותפים ורואים עלייה לרגל בהתחדשות עירונית ותחומים נוספים שמחפשות שותפים".

אהרון סמרה, יו"ר איפקס הנפקות, אמר: "יש הרבה חברות ממחזרות, והשוק ורסטילי ויודע לממן פרויקטים. יש טרנד אצל חברות יזמיות בשוק של גיוסי אג"ח לעודפים שזה הון עצמי+רווח בדוח האפס, וזה ההון העצמי הזול בעולם, ועם הכסף הזה הולכים ומשקיעים את הכסף בפרויקטים נוספים".

 ***גילוי מלא: סיקור הכנס נעשה בשיתוף בין EY לגלובס על-פי שיקולי עריכה ועניין לקוראי גלובס