כ־70% ממפוני הדרום והצפון מעידים כעת כי מצבם הכלכלי הורע

סקר חדש שבחן את מצבם הנפשי והכלכלי של המפונים תשעה חודשים מפרוץ המלחמה, מעלה כי השקט בשני התחומים עדיין רחוק • בקרב בעלי המפעלים, כ־60% מעידים על פגיעה במכירות

מפעל נירלט השרוף בניר עוז / צילום: לירון מולדובן
מפעל נירלט השרוף בניר עוז / צילום: לירון מולדובן

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

המושג "שקט" הפך לנדיר מאז ה־7 באוקטובר: באזורים רבים בישראל אין שקט מטילים ומאזעקות, אין שקט נפשי ואין ראש שקט. שני אזורים נפגעו ונפגעים במיוחד - העוטף והנגב המערבי לצד הצפון - ובשניהם התושבים צריכים להחליט לאן פניהם, בזמן שהכול עדיין רועש סביבם.

ישראל מתגייסת | הקריאה למשפיענים: קחו את הטלפון שלכם ושנו את מהלך ההיסטוריה
ישראל מתגייסת | האפליקציה שמייצרת התאמה בין כישורי המילואימניקים לתפקידים שצה"ל צריך
ישראל מתגייסת | דווקא בזמן הקריאות לחרם על ישראל, יותר עסקים קטנים מוכרים בשוק הגלובלי

סקר חדש שערכה פירמת הייעוץ Tefen בקרב כ-1,500 מפונים מהדרום מעלה כי 70% מגדירים את מצבם הנפשי כלא טוב, 18% סביר ורק 12% טוב. 64% מעידים כי הם מטופלים נפשית. כרבע מהמפונים סבורים שיחזרו לביתם לאחר שהמלחמה תיגמר, רבע סבורים שלא, וכמחצית כבר חזרו או נמצאים בתהליך חזרה - על אף שעדיין מתנהלת מלחמה בעזה, וירי הטילים של חמאס נמשך.

האם הם מאמינים שאחרי סיום המלחמה יושג שקט בדרום? 67% משיבים שלא. מקרב המשיבים באופן חיובי, מחצית מאמינים שהשקט יישמר לא יותר משנה.

הרוב לא מפטרים

בתפן ערכו לפני כשבוע סקר דומה בקרב מפוני הצפון, ובשני המקרים עלתה השאלה האם אתה מרוצה מפתרונות הדיור שקיבלת מהמדינה. התשובות היו כמעט הפוכות: בעוד 58% ממפוני הדרום השיבו כי הם מרוצים, 65% ממפוני הצפון אינם מרוצים.

בכל הנוגע להיבטים כלכליים, כ־70% ממפוני הדרום והצפון מעידים כי מצבם הכלכלי הורע. 63% מפוני הדרום עדיין עובדים באותו מקום, אך רבע מהמשיבים הפסיקו לעבוד - שיעור לא מבוטל, אם כי נמוך מזה של הצפון, שם כשליש מהמפונים הפסיקו לעבוד בעקבות המצב.

בצפון ובדרום יש לא מעט מפעלים, המעסיקים עשרות אלפי עובדים במצטבר, וגם הם מושפעים כמובן מהלחימה. לכן, הסקר (שנערך באופן אינטרנטי עם תיקוף טלפוני) בחן גם את עמדותיהם של 75 בעלי מפעלים בדרום ו־100 בעלי מפעלים בצפון.

בדרום, 54% ציינו שהיקף המכירות שלהם נפגע משמעותית, ובצפון מדובר בשיעור מעט גבוה יותר, 64%. עם זאת, 81% מבעלי המפעלים בדרום ו־78% מבעלי המפעלים בצפון לא פיטרו עובדים.

רוב המפעלים בשני האזורים לא העבירו את הפעילות לאזור פחות מטווח, אך בדרום 11% אומרים שאם המצב יימשך הם ייאלצו לעשות זאת, ובצפון - 31%.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

שלוה-סקוני

נבחרת שלוה-סקוני למרתון ניו יורק של שנת 2024 קיימה בשבוע שעבר מפגש בעוטף עזה, שם רצו חבריה חצי מרתון (21.1 ק"מ) מצומת יד מרדכי דרך קיבוץ ארז ונתיב העשרה ועד כרמיה וחזור. המשתתפים לבשו חולצות צהובות, צבע מדי האימון של סקוני שנבחר השנה, שעליהן הודפס סמל השבת החטופים, להעלאת המודעות והקדשת האימונים לחזרתם.

נבחרת שלוה-סקוני ליד קיר הנצחה בעוטף עזה / צילום: אבישי בדולח
 נבחרת שלוה-סקוני ליד קיר הנצחה בעוטף עזה / צילום: אבישי בדולח

בתוואי הריצה עברו הרצים במקום הירצחם של חברי קבוצת הריצה "Sderot Front Runners", שם פגשו את חבר הקבוצה של רם חיון, שסיפר על חבריו נעמי שטרית-אזולאי וקובי פריינטה שנרצחו, ואת שמואל גמזו, אביו של סמ"ר אילי גמזו ז"ל שנהרג יחד עם סמ"ר איתי מרציאנו בקרב מול המחבלים.

"הריצה המאוחדת והמשותפת דווקא במסלול הזה הוכיחה שזה לא יקרה במשמרת שלנו", אמר איתמר שבח, משנה למנכ"ל שלוה ומייסד הנבחרת. "רם ושמואל לימדו אותנו שיעור ענק בתקווה ובהתמודדות, ואיך אפשר מתוך משבר לצמוח".

קרן הישג

על רקע המלחמה והאבדות שסופגת העדה הדרוזית, השבוע ערכה קרן הישג אירוע מתן מלגות לבני העדה בדלית אל כרמל שמשרתים כלוחמים בצה"ל. האירוע התקיים בהשתתפות יו"ר בנק הפועלים ראובן קרופיק, מנהל קרן הישג אביב בושינסקי, תא"ל במיל' זאב זכרין ועוד.

לדברי מוואפק טאריף, המנהיג הרוחני של העדה הדרוזית, "העדה נושאת בנטל מאז קום המדינה, ונושאת בו ביתר שאת בשנה האחרונה כש-11 מבניה נפלו בקרבות. יש לנו ברית אמיתית ואיתנה עם מדינת ישראל והעם היהודי. לא ייתכן שמדינת ישראל תזרים חשמל לעזה, אך היא אינה מיישמת את חוק החשמל המאפשר לחבר את בתיהם של האזרחים הדרוזים".

נחמה והצלה לישראל

ארגון נחמה והצלה לישראל השיק אוטו גלידה שמסתובב בין בסיסי צה"ל ושטחי כינוס בדרום הארץ ובצפונה, ומחלק לחיילים וחיילות גלידות וארטיקים בחינם - הודות לתרומה של משפחת ספרא מברזיל.

מושיקו מוסקוביץ / צילום: שירה הרשקופ
 מושיקו מוסקוביץ / צילום: שירה הרשקופ

"כאחד שמשרת בימים אלו במילואים, וחווה את החום הבלתי נסבל של ימי הקיץ החמים, אני יודע כמה חשוב לרענן את החיילים והחיילות שלנו בכל הגזרות", מציין מושיקו מוסקוביץ, יו"ר הארגון.

איגוד טניס שולחן

אליפות ישראל בטניס שולחן ה-69 נפתחה השבוע בהיכל הפיס ארנה בירושלים במתכונת מיוחדת, על שמו של חלל צה"ל, שחקן טניס השולחן הירושלמי רס"ל בן זוסמן ז"ל, לוחם הנדסה שנפל בקרבות בעזה.

כ-750 שחקנים מכל הגילאים והקטגוריות לקחו חלק באליפות, שמסתיימת בשישי (5.7). רגע לפני פתיחתה, השחקנים התמסרו ביניהם ב-120 חבטות כמחווה ל-120 החטופים והחטופות הנמצאים בשבי החמאס, ועמדו דקת דומייה לזכרם של חללי המלחמה ורפואת הפצועים.