"עשינו זאת!": ניצחון עצום למפלגת הלייבור בבחירות בבריטניה

השמרנים ספגו את התבוסה הגדולה ביותר מאז שנוסדה המפלגה • מיליונים שהצביעו למפלגת הימין הפופוליסטי "פלטפורמה" פיצלו את גוש הימין • היום ימונה קיר סטארמר לראש הממשלה ה-58 של בריטניה

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett
מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

מפלגת הלייבור הבריטית ניצחה את הבחירות הכלליות שהתקיימו אתמול (ה') בממלכה המאוחדת, ברוב עצום של 410 מושבים מתוך 650 מושבים בבית התחתון של הפרלמנט הבריטי. הרוב שיש למפלגה הוא אחד הגדולים ביותר של מפלגה שולטת במאה השנים האחרונות. השמרנים ספגו את המפלה החמורה ביותר מאז שהמפלגה נוסדה, עם 131 מושבים בלבד. במקום השלישי ניצבים הליברל-דמוקרטים עם 61 מושבים. כך עולה ממדגמים ומתוצאות האמת הכמעט-מלאות של הבחירות בבריטניה שהתקיימו.

שיקם את הלייבור ועושה קידוש כל שישי: המועמד שצפוי להיות רה"מ של בריטניה 
מערכות בחירות טורפות את הקלפים בבריטניה, בצרפת ובארה״ב וההיפופוטמים עפים 

מנהיג מפלגת הלייבור קיר סטארמר, שהוביל שיקום של מפלגת הלייבור שנחלשה בחדות בבחירות הקודמות, לאחת התוצאות הטובות ביותר בהיסטוריה, חגג עם תומכי המפלגה. "עשינו זאת!", אמר לפנות בוקר (שעון ישראל) בעוד תוצאות האמת מאששות את המדגמים שחזו ניצחון סוחף למפלגה, "השינוי מתחיל עכשיו". ראש הממשלה רישי סונאק הודה כי מפלגת הלייבור ניצחה את הבחירות, ואמר כי התקשר לסטארמר כדי לברך אותו על הניצחון.

כלי התקשורת הבריטיים דיווחו על "מרחץ דמים" פוליטי בעבור השמרנים, כאשר רבים מהמועמדים המובילים שלהם לא נבחרו במחוזות בחירה שמרניים במובהק. ביניהם פני מורדנט, שר ההגנה גרנט שפס וחברת הפרלמנט ליז טראס, שבבחירות הקודמות ניצחה ב-26 אלף קולות במחוז הבחירה שלה, וכעת הפסידה אותו ללייבור. טראס הייתה ראשת ממשלה לכמה שבועות אחרי שהמפלגה סילקה את בוריס ג'ונסון מראשותה. כהונתה זכורה בשל המשבר הפיננסי שנוצר מהתוכנית הכלכלית שלה, והעובדה כי המפלגה סילקה גם אותה בזריזות ומינתה את סונאק במקומה. גם מחוזות הבחירה לשעבר של תרזה מיי, בוריס ג'ונסון ודייוויד קמרון - כולם ראשי ממשלה בעבר מטעם המפלגה - לא בחרו מועמדים שמרנים הפעם, בסמל לעומק התבוסה של המפלגה.

סונאק האמין שיצליח לצמצם את הפער

הבחירות בבריטניה הוקדמו בכמה חודשים על ידי סונאק, שחשב כי ביכולתו לצמצם את הפער הקבוע שנשמר בשנתיים האחרונות בין הלייבור לשמרנים על ידי קמפיין קיץ זריז ומוצלח. רבים מחברי השמרנים, כולל שרים בכירים, כלל לא נבחרו לפרלמנט הבא. סונאק עצמו, לפי המדגמים, שמר על המושב השמרני במחוז הבחירה שלו. כבר החלו הערכות לגבי התפטרותו מראשות המפלגה.

סטארמר צפוי להיפגש היום (ו') עם המלך צ'רלס ולקבל רשמית את המינוי כראש ממשלת בריטניה. הוא יהיה ראש הממשלה הרביעי של בריטניה בתוך חמש שנים. "מטאור פוליטי הכה כעת במדינה" אמר הלורד פיטר מנדלסון, חבר לייבור לשעבר, שהופיע באולפן ה-BBC כפרשן, "זה יוצא דופן בכל קנה מדה. היה דרוש סופרמן כדי להציל את השמרנים, וסונאק אינו סופרמן". "הציבור קנה בהחלט את ההבטחה של סטארמר לשינוי", אמר פרשן אחר.

סטארמר שבר למרכז בשנים האחרונות, אחרי שהאגף הרדיקלי יותר של הלייבור שלט במפלגה לפני כן והביא את התמיכה בה לשפל. הוא הבטיח לבוחרים "לתקן" את בריטניה, לשקם את השירותים הציבוריים, ממערכת הבריאות דרך התחבורה ועד הדואר, לשמור על אחריות פיסקלית, לא להעלות מסים ואף להגדיל את ההוצאה הביטחונית, לא עמדות מסורתיות בקרב הלייבור. הוא נהנה מחוסר אהדה כרוני לשמרנים, ששלטו בבריטניה ב-14 השנים האחרונות, ושלא הצליחו להביא את המדינה לשגשוג או אפילו להרגשה של רווחה, כפי שהבטיחו.

ההצלחה של הימין הפופוליסטי

מנצחת נוספת של הבחירות היא מפלגת "הרפורמה" מהימין הפופוליסטי, שהצליחה להכניס 13 מושבים לפרלמנט, הישג משמעותי בעבור המפלגה. סגנו של ראש המפלגה נייג'ל פרג' אמר לתקשורת כי זהו "אירוע סייסימי", וכי מדובר בראש גשר לקראת הבחירות הבאות. פרג' עצמו זכה במחוז הבחירה שלו באסקס, ויכהן לראשונה כחבר פרלמנט בריטי. פרשנים העריכו כי מפלגת הרפורמה פגעה בשמרנים בעשרות מרוצים, והביאה לבחירת מועמדי לייבור בשל פיצול הקול הימני.

לפי הערכות כלי התקשורת, המפלגות מלבד שתי הגדולות זכו למספר המושבים הגדול ביותר אי פעם בפרלמנט הבריטי, מה שמשקף פיצול הולך וגובר בחברה הבריטית. בשל מערכת הבחירות האזורית הבריטית, יש יתרון מובנה לשתי מפלגות העל - השמרנים והלייבור. לפי הערכות, בסיכום של הקול הפופולרי, הלייבור קיבלו כ-34%, השמרנים כ-24% ומפלגת הפלטפורמה כ-14%. שתי המפלגות האחרונות נחשבות לחלק מגוש הימין.

אחת התוצאות המעניינות היא שהלייבור הפסידו שלושה מושבים במחוזות בחירה בהם יש אוכלוסייה מוסלמית גדולה למועמדים עצמאיים - איקבל מוחמד בדיוסברי, עדנן חוסיין בבלקברן ושווקאת אדם בלסטר-דרום. במחוזות הללו המלחמה בעזה היתה במרכז הקמפיין, והגישה של סטארמר, שתמך בישראל, הביאה למרד במפלגה.