הבחירות בצרפת מציפות את הרשתות בפייקים

הסיבוב השני בבחירות בצרפת מתוח מאוד, והפייקים לא עוזרים להרגיע את השטח • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסט ברשת איקס, 30.6.24
מתוך פוסט ברשת איקס, 30.6.24

היום (א') התקיים סיבוב הבחירות השני לאספה הלאומית של צרפת, אותן הנשיא עמנואל מקרון הקדים באופן מפתיע בצל הבחירות לפרלמנט האירופי. בסיבוב הראשון האיחוד הלאומי, מפלגתה של מרין לה־פן המזוהה עם הימין הקיצוני, זכתה להישגים מרשימים, וייתכן שז'ורדן ברדלה יכהן מטעמה כראש הממשלה. בסיבוב הנוכחי מפלגות המרכז והשמאל מנסות לבלום אותה מלקטוף מושבים נוספים. לפי האתר הצרפתי France Info, הבחירות האלו התאפיינו בהרבה פייק ניוז, והנה כמה דוגמאות.

מדגמים מפתיעים בצרפת: הציבור יצא לקלפיות והמרכז-שמאל ניצח בבחירות 

השריפה קדמה לתוצאות. איך קיבלו יריביה של לה־פן את הצלחתה בסיבוב הראשון? "בצרפת, תומכי מפלגות השמאל, כולל מוסלמים, מבעירים כעת אש ברחובות פריז במחאה על תוצאות הבחירות בהן ניצחה מפלגת הימין הלאומית של מרין לה־פן", דיווחו פוסטים ברשתות החברתיות לצד תמונות של שריפות בשטח עירוני. הצרפתים אומנם ידועים במחאות שלהם, אבל האם זו הייתה עוצמת התגובה?

נתחיל במה שנכון: השריפה היא אכן מתאריך הסיבוב הראשון (30 ביוני), והיא אכן מצרפת, ממחוז סן־סן־דני שמצפון לפריז. אבל כפי שהסבירו בודקי העובדות של France 24, סדר הדברים בתיאור לא מסתדר. לפי הודעה של מועצת המחוז, השריפה, שהחלה בפח אשפה, פרצה סביב 17:30 שעון מקומי. תוצאות המדגמים הגיעו רק שעתיים וחצי לאחר מכן, ב־20:00. כלומר, היא לא יכולה להיות תגובה לתוצאות. לפי בודקי העובדות, הידיעה החלה ככל הנראה באתר החדשות Frontières, שנוטה לימין הקיצוני. האתר עצמו מחק את הציוץ, אך הסרטון המשיך לחרוך את הרשתות בחשבונות אחרים. לפי France Info, הרבה מהפייקים בבחירות האלו הם מטעם גורמים רוסיים שמנסים לחזק את מפלגתה של לה־פן.

קולות הצעירים. איזו קבוצה הקפיצה את ברדלה בקלפיות? "70% מהצרפתים מתחת לגיל 24 הצביעו לאיחוד הלאומי", דיווחו פוסטים ברשתות החברתיות. האם זה נכון? כפי שהסבירו בארגון בדיקת העובדות הספרדי Maldita, אין שום ראיה לכך. מן הסתם אין דרך לפלח את תוצאות האמת, והסקרים הנדיבים ביותר מדברים על שליש מהצעירים שהצביעו למפלגה זו.

שקרים וסטטיסטיקה. אבל הטעיית הציבור אינה מונופול של הימין הקיצוני. קחו למשל את ראש הממשלה המכהן של צרפת, גבריאל אטאל, מטעם מפלגת הרנסנס של מקרון. כדי להתריע מעליית האיחוד הלאומי, הוא אמר שרבע ממועמדיה לאסיפה הלאומית אמרו "דברים גזעניים, אנטישמיים או הומופוביים", וסירבו לחזור בהם. האם אלו המספרים?

כפי שהסבירו בודקי העובדות של TFI Info, אטאל הסתמך על אתר בשם "הטור דה פראנס של הבושה", בו הראה התבטאויות בעייתיות של חברי האיחוד הלאומי. אבל כפי שמוסבר שם, לא כל האמירות הן דברי שנאה. חלק מהמועמדים הם כאלו שמפיצים תאוריות קונספירציה, מכחישים את משבר האקלים או שנטען לגביהם שיש להם קשרים לרוסיה. אלו גם מאפיינים בעייתיים, אבל האמירה של אטאל עדיין בעייתית. פוליטיקאים מהסוג שהוא תיאר מהווים כעשירית ממועמדי המפלגה. עדיין הרבה, אבל פחות.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת