לסין יש מטוס חדש עם יכולות שלא נראו קודם לכן

צבא ארה"ב מחדש מלאים לאחר הסיוע לאוקראינה ורוכש טילי נ"ט מסוג ג'אבלין תמורת 1.3 מיליארד דולר • הודו משיקה צוללת טילים בליסטיים חדשה • וגם: סין מתרגלת את המטוס המתקדם החדש שלה שמשבש מכ"מים של האויב • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס תובלה סיני מדגם Y-9. על בסיס מטוס זה נבנה הדגם המתקדם של סין / צילום: ויקיפדיה, Alecsandr Martynov
מטוס תובלה סיני מדגם Y-9. על בסיס מטוס זה נבנה הדגם המתקדם של סין / צילום: ויקיפדיה, Alecsandr Martynov

סיוע הענק של ארה"ב לאוקראינה דורש מוושינגטון לבצע רכש רחב־היקף, במטרה להשלים חוסרים שנוצרו במחסנים האמריקאים. בד־בבד, באסיה, הודו משיקה צוללת חדשה, בזמן שסין דואגת למפגן כוח נוסף בתרגיל צבאי, ובאירופה, מדינה בלטית משקיעה הון לטובת שדרוג הלוחמים שלה. על כל זאת ועוד בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

בדיקת גלובס | חודש לוהט לחברות הביטחוניות הישראליות: חוזים במיליארד דולר לאספקת פצצות, טילים ורכיבים צבאיים
השבוע בתעשיות הביטחוניות | זה אחד מפרויקטי הנשק החשובים ביותר לרוסים. האם הוא יצליח לעצור את הכטב"מים של אוקראינה?
כולם דיברו על איזה נשק בריטניה לא תספק יותר לישראל. ההפתעה חיכתה במקום אחר

ארה"ב רוכשת טילי נ"ט תמורת 1.3 מיליארד דולר

צבא ארה"ב העניק למיזם המשותף ג'אבלין של ריית'און ולוקהיד מרטין הזמנת המשך לשנה הפיסקלית 2024, לטילי ג'אבלין, ציוד נלווה ושירותים, בסך כולל של 1.3 מיליארד דולר. החוזה כולל בתוכו מעל 4,000 טילי נ"ט, שמיועדים להתווסף לכוחות האמריקאים, במקום אלו שהועברו לאוקראינה. זהו שלב נוסף בהשפעות מלחמת רוסיה־אוקראינה על טילי ג'אבלין, כאשר בעקבות הביקושים, נדרש המיזם להגדיל את קצב הייצור ל־3,960 יחידות עד סוף 2026.

חייל אמריקאי משגר טיל ג'אבלין בסוריה / צילום: Reuters, ABACA
 חייל אמריקאי משגר טיל ג'אבלין בסוריה / צילום: Reuters, ABACA

באתר ארמי רקוגנישן מדווחים כי לפי עדכונים אחרונים, ארה"ב העבירה לאוקראינה מאז פרוץ המלחמה בפברואר 2022 יותר מ־10 אלף טילי ג'אבלין ומאות משגרים. טילי ג'אבלין פופולריים משום שהם פוגעים במטרה מלמעלה, שם לרוב השריון יותר חלש. לג'אבלין טווח של כ־4.75 ק"מ, אך לרוב משתמשים בהם לטווח של כ־2.5 ק"מ, משיקולי דיוק.

בשנתיים האחרונות, טילים אלו לאימת השריון הרוסי. טנקים כדוגמת T-80 ו־T-90 לא נחשבים כמוגנים במיוחד, ולכן, כשפוגעים בהם, מדובר בפגיעות קטלניות. מעבר לכך, את ג'אבלין אפשר לשגר בשיטת "שגר ושכח", וכך מתקשים הרוסים לזהות את הלוחמים האוקראיניים שמשגרים אותם. לפי הערכות, טילי ג'אבלין הובילו במהלך המלחמה להשמדת מאות טנקים רוסיים.

המטוס הסיני שיכול "לעוור" את אויביה

סין ניצלה את תרגיל "פלקון סטרייק" המשותף עם תאילנד, כדי לשלב את מטוס הלוחמה האלקטרונית Y-9LG, באופן שכמותו לא נראה קודם לכן. המטוס, לפי דיווחים, בעל יכולות ארוכות טווח של "ג'אמינג": מתן אות שגוי כדי לפגוע ביכולות ניווט ה־GPS. המטוס בעל האמצעים המתקדמים נבנה על בסיס מטוסי התובלה מדגם Y-9, שמייצר תאגיד התעופה Shaanxi.

באתר TWZ מציינים כי המטוס נושא אנטנת רדאר בעלת יכולת התקפית, אשר שואבת אלומות מכ"ם ומשבשת אותן. בדרך זו, המטוס מנטרל את יכולות הזיהוי של האויב ומאפשר התקפות רחבות במרחקים ארוכים. ההערכה היא שהמטוס נועד למשימה של יצירת עיוורון מוחלט בקרב אויביה של סין. כלומר, השבתה מוחלטת של אמצעי התקשורת, המכ"מים ומערכות הניווט.

בה בעת, ניתוח צילומי לווין שביצעו במרכז למדעים מתקדמים וטכנולוגיות של אוניברסיטת טוקיו, הצביעו כי לראשונה אי פעם, רוסיה התירה לכוח צבאי זר להשתמש בבסיס חיל האוויר הסודי "אנאדיר", שבמחוז האוטונומי צ'וקוטקה במזרח הרחוק הרוסי. אלו היו מטוסי קרב סיניים. "זה חסר תקדים", הסביר הפרשן הרוסי, סרגיי אישצ'נקו. "נמל התעופה אנאדיר ממלא תפקיד משמעותי בכוחות הגרעיניים האסטרטגיים של רוסיה".

הודו השיקה צוללת חדשה

הודו השיקה את צוללת הטילים הבליסטיים שמונעת גרעינית, INS אריגהט, שייצר מרכז המספנות של הצי ההודי (SBC). בטקס ההשקה נכח שר ההגנה ההודי רג'נאת סינג, שאמר כי זהו צעד גדול בהפיכת הודו למדינה מפותחת. "זה חיוני שנתפתח במהרה בכל התחומים, כולל ההגנה - במיוחד במצב הגאו־פוליטי הנוכחי".

אורכה של הצוללת 111.6 מטרים, רוחבה כ־11 מטרים, ומהירותה 10 קשר על פני הים, ו־24 קשר בצלילה. "ההתקדמות הטכנולוגית שהתבצעה באריגהט הופכת אותה למתקדמת יותר מקודמתה, אריהנט. נוכחותן תשפר את יכולתה של הודו להרתיע אויבים פוטנציאליים ולשמור על האינטרסים הלאומיים שלנו", אמר שר ההגנה. ההודים אמנם שבעי רצון, אבל בהשוואה לצוללות של הסכנה הגדולה, סין, אריגהט נראית פחות מאיימת. בזמן שלצוללת הסינית מדגם 094 יש שמונה משגרי טילים, לצוללת ההודית החדשה יש רק מחצית.

אזרבייג'ן רוכשת מוצרים נוספים מטורקיה

חיל האוויר של אזרבייג'ן יחזק את יכולותיו עם טילי בוזדואן וגוקדואן מתוצרת טוביטק הטורקית, שישולבו במטוסי JF-17, שפיתחו במשותף סין ופקיסטן. מטוסי JF-17, שנקראים בסין FC-1 שיאולונוג, נועדו עבור מדינות שמעוניינות במטוס קרב בעלויות נמוכות יחסית לאחרות. כיום, זהו המטוס העיקרי, למשל, בחיל האוויר הפקיסטני.

למטוס הקרב יש כושר נשיאה של כ־3,600 ק"ג. כעת ישולבו בו טילים משני דגמים: בוזדואן, טיל קצר שטווח, בעל הנחיית אינפרא אדום, שיעיל לטווח של עד 25 ק"מ; וגוקדואן, שמיועד לטווח בינוני, משלב יכולות הנחיה מגוונות, ויעיל לטווח של עד 65 ק"מ. הוא נושא ראש קרב במשקל 25-20 ק"ג. לצד טורקיה, ספקית אמל"ח משמעותית נוספת של אזרבייג'ן היא ישראל, כולל, למשל, מכירת מערכת ההגנה האווירית "ברק MX" מהתעשייה האווירית בחודש נובמבר תמורת 1.2 מיליארד דולר.

ליטא תשקיע מיליארדים בשדרוג הלוחמים

ממשלת ליטא מתכוונת להשקיע עד 1.2 מיליארד אירו בשדרוג הלוחמים שלה, עם אמל"ח וציוד מתקדם כבר בעשור הקרוב - כך מדווח באתר דיפנס פוסט. שר ההנגה, לאורינס קסצ'יונס, סיפר: "אנו נשקיע קרוב ל־30 מיליון אירו בציוד מגוון, ביגוד וחימושים לאורך השנים 2027-2025". הצעד החדש מתווסף להחלטה אחרונה של הממשל בליטא להסיט 130 מיליון אירו מהתקציב לתחום הביטחון, כולל 20 מיליון אירו לפרויקט.

הליטאים מתכוונים, בין השאר, לרכוש מקלעי מינימי 7.62 MK3 מחברת הרסטל הבלגית, ואמצעי ראיית לילה. עד 2025, צפויה להסתיים הצטיידות ל־30 אלף לוחמים, ל־70 אלף עד 2027, ול־77 אלף ב־2030. רכישה שכבר התבצעה לפני כחודש וחצי היא של כוונות לייזר מדגם ברוליס LP5X, תמורת כ־22 מיליון אירו - כשמסירתן מיועדת להתבצע עד לשנת 2026.