למשוך את קרן ההשתלמות ולשלם מס מופחת: הצעד שמקדם האוצר

תזכיר חוק שהפיצו משרד האוצר ורשות המסים מבקש לאפשר משיכה של קרנות השתלמות בנות פחות משש שנים תמורת תשלום מס מופחת • הטיעון הפורמלי: להקל על משקי הבית בצל המלחמה • בתקופת הקורונה ניתנה למי שנפגע אפשרות למשוך כספים מהקרן בפטור מלא

על פי תזכיר החוק שהופץ, מוצע להחיל במקום המס השולי שיעור מס של 15% לכל היותר / צילום: Shutterstock
על פי תזכיר החוק שהופץ, מוצע להחיל במקום המס השולי שיעור מס של 15% לכל היותר / צילום: Shutterstock

רשות המסים פרסמה הערב (א') תזכיר חוק להערות הציבור בו מוצע לאפשר לשכירים ועצמאים למשוך כספים מקרן השתלמות בשיעור מס מופחת, במקום בשיעור מס שולי. על פי התזכיר, ההטבה תחול עד סוף שנת 2024.

נכס בירושלים נמכר ב-3.2 מיליון דולר. האם הוא בית תפילה, דירת מגורים או מלונית לצרכי מס? 
בלעדי | למרות ההתנגדויות, המכרז צפוי לצאת לדרך: בקרוב תשלמו על כניסה עם רכב לתל אביב 

הצעת החוק עלתה על רקע מלחמת חרבות ברזל, והטיעון הפורמלי שלה הוא הניסיון  לסייע למשקי בית בתקופה מאתגרת זו.

כיום, סכומים שמשך שכיר או עצמאי מחשבונו בקרן השתלמות, לרבות הפרשי הצמדה, וכן ריבית ורווחים אחרים, פטורים ממס רק אם חלפו 6 שנים ממועד התשלום הראשון ולגבי עובד או יחיד שהגיע לגיל הפרישה - רק אם חלפו 3 שנים ממועד התשלום הראשון. משיכה מוקדמת מהאמור, מחייבת תשלום מס בשיעור המס השולי על הכספים שנמשכו.

על פי תזכיר החוק שהופץ, מוצע להחיל, במקום המס השולי, שיעור מס של 15% (ובמקרה של יחיד שהגיע לגיל פרישה 7.5%), לכל היותר, על סכומים שנמשכו כאשר, ככל שמועד המשיכה קרוב לתקופה הקבועה בדין למשיכה פטורה ממס, שיעור המס שיחול יהיה נמוך יותר. כך, לדוגמא, יחיד שלא הגיע לגיל הפרישה ויבקש למשוך כספים 3 שנים לאחר מועד התשלום הראשון, ישלם מס בשיעור של 7.5% על הכספים שנמשכו.

בתקופת הקורונה אפשרה המדינה למי שנפגע כתוצאה מירידה בהכנסות, הוצא לחל"ת או פוטר למשוך למשוך סכום מסוים מקרנות ההשתלמות בפטור מלא ממס, גם אם טרם מלאו שש שנים מפתיחת הקרן. אז, לחוסכים ניתנה אפשרות למשוך ממנה עד 7,500 שקל בחודש, ועד לתקרה של 45 אלף שקל בסך הכול.