עבור אוקראינה ורוסיה, קיץ קטלני עומד בפתח, עם תקווה מועטה להישגים גדולים

אלפים עלולים למות בזמן שהכוחות הלוחמים מחפשים הזדמנויות לאורך קו חזית סטטי ברובו

הקרבות הכבדים באזור דונצק בין הרוסים לאוקראינים / צילום: Associated Press
הקרבות הכבדים באזור דונצק בין הרוסים לאוקראינים / צילום: Associated Press

הפלישה של רוסיה לאוקראינה נכנסת לקיץ השלישי שלה, וקו החזית בן 1,100 ק"מ הוא סוג של משחק שחמט עקוב מדם, שבו כל צד מניע כלים בחיפוש אחר יתרון, מבלי לוותר על שטח במקום אחר.

מדינת הענק שמייצרת עבור ישראל טילים ומל"טים
בייג'ינג ומוסקבה עוברות מידידות 'ללא גבולות' ליחסים של חברות-אויבות בחצר האחורית של רוסיה

צבא אוקראינה, שבלם לאחרונה מתקפה רוסית מסוכנת כשהצליח לפגוע בחייליה, עוסק במתקפות נגד כפרים שבגבולה הצפון-מזרחי.

בינתיים, כ-320 ק"מ מדרום מזרח, מתקדמים כוחות רוסיים אל עבר כביש אספקה ​​קריטי, העוזר לקיים את ההגנה של אוקראינה על הערים הנצורות באזור זה. 

המלחמה כאן נכנסת לתקופה אכזרית, שסביר להניח שאלפים משני הצדדים ימותו במהלכה, אך נראה שאף אחד מהם אינו מוכן להתכנס אל פריצת דרך מכרעת.

עבור אוקראינה, לאחר מתקפת הנגד הכושלת בקיץ שעבר, המשימה לעת עתה היא להשתמש בנשק מערבי חדש כדי להחזיק בעמדות. 

נראה כי רוסיה תמשיך בגישת הכתישה שלה, ותקריב מספר גדול של חיילים למען הישגים קטנים, אמר גורם ביטחוני בכיר באוקראינה. "אין להם מספיק חיילים" להתקדמות גדולה בחרקוב, אמר אותו גורם. "העברת חיילים לשם תחליש חלקים אחרים של החזית".

מתקפות עומק ארוכות טווח

כשהחזית הקדמית סטטית ברובה, מנסים שני הצדדים להשתמש במתקפות עומק כדי להשיג יתרון לקראת החורף. רוסיה כיוונה אל תחנות כוח ואל תשתיות אחרות באמצעות טילים וכטב"מים נפיצים, הרסה מחצית מיכולת ייצור החשמל של אוקראינה והביאה להפסקות חשמל מתגלגלות בערים רבות. רוסיה הכתה את עמדות ההגנה האוקראיניות עם פצצות גלישה ששוגרו ממטוסי קרב, וביוני הפילה לראשונה גרסת 3 טון שלהן. 

אוקראינה, בינתיים, משתמשת בטילים ארוכי טווח שסופקו על ידי ארה"ב ובעלות בריתה במאמץ לנתק את חצי האי קרים, חצי האי הדרומי שרוסיה כבשה ב-2014 ונשאר נקודת תורפה לאור הבידוד הגיאוגרפי שלו מרוסיה. 

כטב''ם אוקראיני משוגר אל עבר דונצק / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka
 כטב''ם אוקראיני משוגר אל עבר דונצק / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka

"רוסיה משיגה עדיין הישגים מצטברים בשדה הקרב, אך התחושה היא שהאוקראינים היו די אסטרטגיים בחלק מן התקיפות והתנועות שלהם, והם מחזיקים מעמד", אמר גורם בכיר במשרד ההגנה האמריקני. 

נראה כי הפלישה של רוסיה אל מעבר לגבול לתוך מחוז חרקוב, שהחלה בסוף מאי, תפסה את הכוחות האוקראיניים בהפתעה. כוחות רוסיים, שהתקדמו בשני כיוונים, כבשו במהירות כמה כפרים ואת החלק הצפוני של העיר וובצ'אנסק. 

אוקראינה מיהרה לשלוח תגבורת ועצרה עד מהרה את התקדמות הרוסים. רוסיה אמרה שהיא מבקשת ליצור אזור חיץ. לאחר שממשל ביידן אפשר לאוקראינה להשתמש בנשק שסופק על ידי ארה"ב כדי לפגוע בעמדות אויב בתוך רוסיה, שבהן השתמשה מוסקבה לשיגור התקפות, ירד ערכו של אזור החיץ עבור רוסיה, אמר גורם בכיר במודיעין המערבי. 

גורמים אוקראינים ואנליסטים צבאיים אומרים שרוסיה רצתה גם למשוך יחידות אוקראיניות ממקומות אחרים בקו ההגנה שלה ולהביא את חרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה, לטווח הארטילריה הרוסית. כעת, לאחר שההגנה האוקראינית עצרה את ההתקדמות הרוסית, הם נאבקים להציב מספיק חיילים כדי להתקדם הלאה. 

"עיניים צלולות"

רחפן סיור אוקראיני הזרים תצלומים של שוחה רוסית בקצה הכפר סטאריצה מצפון מזרח לחרקוב באחד הבקרים האחרונים. בבית בכפר סמוך הסיק המשגר, לאחר שלושה ביקורים, שהרוסים נטשו את העמדה. יחידות אוקראיניות באזור מנסות לפנות את הרוסים החוצה, ואילו הפולשים מבקשים לחדור עוד פנימה, באמצעות מחפרים. 

צוותי רחפנים כאן בחרקוב, כמו אחד המכונה "יסני אוצ'י", שפירושו "עיניים צלולות", השתמשו בכלים לא מאוישים - החל בכלי נפץ קטנים בגודל של צלחת אוכל ועד כלי טיס גדולים יותר המסוגלים לשאת פצצות במשקל של כמה קילוגרמים - כדי לפגוע בעמדות רוסיות במדויק. 

צוות יאסני אוצ'י היה לפני כן במזרח, אך נשלח לאחרונה צפונה לאזור חרקוב כדי לתגבר את ההגנות. הצוות הקים במהירות מערכת לתצפית ולפגיעה בחיל רגלים ובכלי רכב רוסיים. בתקיפה טיפוסית ביוני, הטיל צוות הרחפנים פצצה על בית ובתוכו חצי תריסר רוסים, שגרמה לתחמושת שאוחסנה שם להתפוצץ ולהרוג את החיילים. "אנחנו מחזיקים מעמד היטב", אמר אורהיי וולקוב, מפקד היחידה. "המערכת שלנו מחזיקה את זה". 

כמה חיילים אוקראינים ופוליטיקאים מהאופוזיציה התלוננו כי קווי ההגנה באזור נבנו בצורה גרועה או לא היו קיימים לפני פלישת רוסיה, אך נראה כי המתקפה זירזה את ההכנות. 

צפונית-מזרחית לחרקוב, קרוב לרוסיה, ראה צוות של הוול סטריט ג'ורנל, חיילים המניחים מוקשים נגד טנקים בתוך בורות בשדות. ההגנות האוקראיניות, המחוזקות באמצעות תעלות חי"ר שמוגנות על ידי צוותי רחפני נפץ ותותחי ארטילריה שבקרוב יתוגברו בתחמושת נוספת שאושרה על ידי ארה"ב, מחלישות את הכוח הרוסי. 

הכוחות הרוסיים מתקדמים לאט

רוסיה הצליחה להחליף את האבדות שלה באמצעות גיוס, על פי הגורמים הרשמיים, אבל ההתשה הכבדה הפכה את ההתקדמות לאיטית וצפויה. 

ובכל זאת, הרוסים מתקדמים במזרח מחוז דונצק, שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין נתן לו עדיפות וטען שהוא חלק מארצו. 

כוחות רוסיים חדרו ביוני לקצה המזרחי של העיר צ'אסוב יאר, הנקודה הגבוהה ביותר באזור, לאחר שכבר כבשו אותו מוקדם יותר ואז נדחקו החוצה. הם נעים לכיוון צפון-מערב מן העיר אבדיבקה, הכיבוש הגדול היחיד של מוסקבה השנה, לעבר כביש שדרכו מגיעה אספקה לצ'אסוב יאר. 

ההישגים זוללים משאבים. ב-14 במאי ספגה מוסקבה כ-1,500 הרוגים ביום אחד. זה היה היום הגרוע ביותר של רוסיה מאז תחילת המלחמה, על פי הערכה מערבית של מודיעין אוקראיני ומקורות אחרים. "ההישגים של רוסיה גבו מחיר די מזעזע", אמר גורם מודיעין מערבי.

השאלה האם רוסיה תנסה תקיפה בקנה-מידה גדול במהלך הקיץ מטרידה עדיין את האסטרטגים האוקראינים ואת יועציהם המערביים. לקייב יש מידע מודיעיני טוב למדי לגבי מצב שדה הקרב, והיא יכולה לזהות כוחות רוסים מתאספים לקראת מתקפה אפשרית, אמר גורם המודיעין. 

"אבל עשוי להיות די קשה להבין מזה מהי הכוונה האסטרטגית", אמר הגורם, וציין כי רוסיה פתחה לאורך המלחמה במתקפות שאת הדוקטרינה הצבאית הסטנדרטית לא חזתה מראש. 

אוקראינה הצליחה לייצר כמות מספקת של כוחות, אמר גורם הביטחון, אך תצטרך פי כמה וכמה יותר מכך על מנת לפתוח בכל סוג של מתקפה גדולה. 

אוקראינה מכוונת לקרים

לאוקראינה אין סיכוי רב להגיע להישגים גדולים בהרבה מלהחזיק בקו הקדמי בחודשים הקרובים, ולכן היא מכוונת לחצי האי קרים באמצעות טילים ארוכי טווח שמסופקים על ידי ארה"ב.

ארה"ב אסרה על קייב להשתמש בטילי ATACMS (מערכת טילים טקטית צבאית) לטווח ארוך יותר בשטח הרוסי, אבל קרים מוכרת על ידי רוב המדינות כשטח של אוקראינה, ולכן המשחק שם הוגן. 

אוקראינה השמידה בשבועות האחרונים משגרים ורדארים של כמה מערכות הגנה אווירית מתקדמות, ושתי מעבורות רוסיות המובילות חומרה צבאית. גשר המסילה-והכביש מרוסיה לחצי האי קרים, הקשר הראשי לחצי האי, לא משמש כבר כמעט שנה להובלת ציוד צבאי כבד, מאז שאוקראינה פגעה בו קשות עם שני כשב"מים (כלי שיט בלתי מאויש) ימיים מתפוצצים, על פי גורמים אוקראינים. 

גורמים רשמיים ברוסיה אמרו כי חמישה אנשים נהרגו בשבוע שעבר בחוף מרסיסים של ATACMS. הקרמלין האשים בכך את ארה"ב ואיים בהשלכות שלא פירט מהן. אנליסטים של מודיעין אמרו כי נראה שהרסיסים הגיעו ממיירטים רוסיים ולא מנשק אמריקאי. 

מיכאילו פודוליאק, יועץ לנשיא אוקראינה, אמר כי קרים הוא "מחנה צבאי גדול ומחסן, עם מאות מטרות צבאיות ישירות", דבר שהופך את ההתקפות שם ללגיטימיות.