ארדואן מאותת על התקרבות מפתיעה לאסד, ומעורר מחאות בצפון סוריה

הנשיא הטורקי בוחן מחדש את יחסיו עם מקבילו הסורי ומאיים על עתידו של צבא סוריה החופשית - שתלוי בארדואן לחלוטין • שבעה הרוגים במחאות תושבי צפון סוריה נגד טורקיה

לקראת חידוש יחסים? בשאר אסד (מימין) ורג'פ טאייפ ארדואן / צילומים: AP
לקראת חידוש יחסים? בשאר אסד (מימין) ורג'פ טאייפ ארדואן / צילומים: AP

בכל הנוגע למלחמת האזרחים בסוריה, בישראל מתרכזים לרוב במשטר אסד, בנוכחות המיליציות הפרו־איראניות, ולעתים בהשפעה הרוסית. אולם, לאחרונה, מבעבעת מחאה נגד טורקיה בצפון המדינה, בשטחים שנמצאים בשליטת ארגון האופוזיציה "צבא סוריה החופשית". הארגון הוא ידיד קרוב של טורקיה ותלוי בה לחלוטין מבחינה כלכלית, צבאית ואזרחית, כך שאם ינותק הקשר עמה, משטר אסד עשוי להשתלט על שטחו מחדש במהרה.

המדינה המפתיעה שגם תיפגע ממלחמה בין ישראל לחיזבאללה
מדינת הענק שמייצרת עבור ישראל טילים ומל"טים

ברקע המגמה, בראש ובראשונה, נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן שמאותת, לפתע, כי פניו לחידוש יחסים עם מקבילו הסורי בשאר אסד, שכבר לא דורש נסיגה של כוחות טורקיים מהמדינה בתור תנאי. "אנחנו, עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, עשויים לשלוח הזמנה לבשאר אסד", סיפר ארדואן בשבוע שעבר בשולי ועידת ארגון שנחאי לשיתוף פעולה (SCO).

הצהרה זו היוותה שיא לתהליך שמוביל פוטין, בניסיון לסייע לידידו אסד בייצוב המדינה שסובלת מנזקי מלחמת האזרחים שמתחוללת כבר כ־13 שנה, אך לא רק הוא. לאחר שבחודשים האחרונים הוביל שר החוץ הטורקי הקאן פידאן מדיניות של שיתוף פעולה והצגת קו אנטי־ישראלי שמתיישר עם זה של משטר האייתוללות בטהרן, בכירים איראנים פעלו מול אנקרה, כדי שגם זו תסיר את הדרישות המוקדמות שלה לפגישה שכזו.

האינטרסים הטורקיים

"ארדואן רוצה להגביר את נוכחותו בכוח יוניפי"ל בלבנון ולהתקרב לחסן נסראללה, ועבור זאת הוא זקוק ליחסים טובים עם אסד", אומר לגלובס ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון. "בטורקיה יש אופטימיות גם בגלל שנשיא איראן החדש ממוצא אזרבייג'ני. מבחינת ארדואן, השאלה האם הוא 'ימסור' את השטחים לאסד ולמעשה יפקיר את צבא סוריה החופשית נובעת ממה יקבל בתמורה ומה יהיו הנזקים. אם נראה גל פיגועים מחודש בתוך שטח טורקיה, זו עשויה להיות העברת מסר מצד הסורים כי גם להם יש יכולות לפגוע בארדואן".

בד בבד, בשבוע שעבר מהגר סורי נעצר בעיר קייסרי הטורקית, לאחר שנחשד בהטרדת ילדה בת 5. בתגובה, טורקים השחיתו נכסים סוריים בקייסרי ובעוד ערים, תוך התנכלות לסורים ברחובות. "לא רוצים מהגרים", זעקו אלפי טורקים ברחובות.

אלו מאסו במצב הכלכלי החמור של המדינה, שרק מחריף מאז שארדואן החליט לפתוח את שעריו לפליטים סורים בשם המסורת העות'מאנית, לשיטתו, של "דאגה לעמים המדוכאים". אותה מדיניות שהפכה את אנקרה לאנטי־ישראלית באופן מובהק, גם הביאה לכך שכיום בטורקיה רשומים כ־3.6 מיליון פליטים סורים. מעבר אליהם, יש אינספור פליטים סורים לא רשומים ומהגרים ממדינות נוספות בהן, למשל, אפגניסטן.

קליטת מיליוני הסורים מכבידה על המצב הכלכלי הבעייתי במילא של טורקיה, אך לצד זאת מאפשרת לארדואן לשמור על הנוכחות הצבאית בצפון סוריה, שכוללת 126 עמדות צבאיות, רובן הגדול במחוזות חאלב ואידליב. כך לפי מכון המחקר "ג'אסור". באנקרה מתרצים את כיבוש השטחים הנרחבים בלחימה במחתרת הכורדית. עם זאת, התקיפה הנרחבת של פליטים סורים בערים רבות בטורקיה, שנבלמה לפי שעה בעזרת כוחות הביטחון של ארדואן, הבהירה היטב כי תחושת המיאוס הדדית - גם מצד הסורים שמתגוררים בצפון המדינה ותלויים בטורקיה כמו אוויר לנשימה.

אותם סורים יצאו לרחובות, הפגינו במוקדי פעילות טורקיים והשחיתו דגלי טורקיה שמתנוססים סמוך לדגלי צבא סוריה החופשית. זהו מעשה שבתרבות הטורקית בלתי מתקבל על הדעת, ולכן חיילים טורקים הגיבו בירי. התוצאה הייתה, לפי המרכז הסורי לזכויות אדם שיושב בלונדון, שלפחות שישה אזרחים נהרגו באפרין ואחד נוסף בג'רבלוס.

החלה סגירת החשבונות

צעד שאותת לסורים שלטורקיה אין בעיה "לחנוק" את המרחב, הייתה סגירה מהירה של מעבר באב אל־חאווה. האזרחים שמתגוררים בשטחי צבא סוריה החופשית לא רק תלויים במעברים לטורקיה עבור תנועה או פרנסה, אלא עבור החיים עצמם. ללא העברת סחורות וסיוע טורקי, לא יהיו להם צרכים אלמנטריים כמו מים ומזון. בדרך זו הצליחו הטורקים לדכא את המחאה במהירות, ואת המעבר פתחו מחדש רק כעבור יומיים.

בה בעת, עבור העברת מסרים ארוכת־טווח, סוכנות הביון הטורקית (MİT) כבר דאגה לסגור חשבונות. היא עצרה מפגינים צעירים סורים כאילו היו טרוריסטים והעמידה אותם מול מצלמות כאשר דגלי טורקיה משני הצדדים. "אנחנו מתנצלים בפני העם הטורקי ומדינת טורקיה", אמר צעיר סורי למצלמה, כשהמורא ניכר מעיניו. "הצבא הטורקי עמד לצידנו", הוסיף.

"טורקיה יצרה בשנים האחרונות מדינה לא מוכרזת בצפון סוריה", מסכם ד"ר כהן ינרוג'ק. "רבים מכנים זאת 'הרפובליקה הטורקית הצפון סורית'. אני קורא לכך 'קפריסיניזציה' של צפון סוריה. טורקיה יצרה שם מדינה דה־פקטו עם בתי חולים, בתי ספר, שירותי דואר ובנקים. לסורים באזור יש תלות מוחלטת בטורקיה, ולכן החלטה של ארדואן על ניתוק מהם תהווה עבורם מכה אנושה".