בן קיבוץ סופה החליט לצייד את כיתות הכוננות בארץ

מאז פרוץ המלחמה עוסק ניר אלון בגיוס תרומות וחלוקת ציוד לכיתות הכוננות בדרום ובצפון, וכעת גם לכ־20 יישובים ב"עוטף טולכרם" • לדבריו, "זה כדי שלא יקרה להם מה שקרה אצלנו" • ישראל מתגייסת

משתתפי אירוע חלוקת הווסטים וחברי כיתות הכוננות. שני למעלה משמאל: ניר אלון / צילום: תמונה פרטית
משתתפי אירוע חלוקת הווסטים וחברי כיתות הכוננות. שני למעלה משמאל: ניר אלון / צילום: תמונה פרטית

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

עם פרוץ המלחמה עלה לסדר היום נושא כיתות הכוננות והאמצעים הדלים שמשמשים אותן למענה ראשוני מהיר לאירועים ביטחוניים. למרות הזמן שחלף, רמת ההצטיידות שלהן עדיין לוקה בחסר. 

לתוך הוואקום הזה נכנס ארגון Civil Squads of Israel, שהוקם בתחילת המלחמה על ידי ניר אלון, בן קיבוץ סופה, שאליו הצטרפו דניאל בוכן ואלון טירר. עד כה הם חילקו קסדות, אמצעים לראיית לילה, מכשירי קשר מוצפנים, "וכל צורך שעלה מכיתות הכוננות". 

ישראל מתגייסת | הפיתוח הישראלי שמאפשר ללוחמים לשלוף רימונים מהר יותר
ישראל מתגייסת | כ־70% ממפוני הדרום והצפון מעידים כעת כי מצבם הכלכלי הורע
ישראל מתגייסת | הקריאה למשפיענים: קחו את הטלפון שלכם ושנו את מהלך ההיסטוריה

השבוע ערך הארגון אירוע לחלוקת ציוד טקטי לכיתות הכוננות של עוטף טולכרם - כ-200 וסטים עם פלטות קרמיות, בעלות של חצי מיליון שקל. בין היתר מדובר בשער אפרים, יד חנה, ניצני עוז (שם גם התקיים האירוע), צור משה וגאולים, ובסך הכול 21 יישובים. באירוע נכחו ראש מועצת לב השרון אלי אטון, יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל, ומפכ"ל המשטרה לשעבר אסף חפץ.

"אנחנו רוצים לפתור בעיה, לא לשים פלסטר, ולכן המטרה היא לחלק ציוד לכל כיתות הכוננות בארץ", אומר אלון. "אבל זה לא רק להביא ציוד, אלא גם להראות שיש גוף שאכפת לו, כי אין שום גוף רשמי כזה. היום כיתות הכוננות בעדיפות פחותה, ואנחנו חושבים שזו טעות נוראית.

"בכיתות האלה יש אנשים עם משפחות, שרובם גרים סמוך לגבול מטעמים אידיאולוגיים. הם ראויים לכל תשומת הלב, ההערכה וההכרה. החבר'ה ביד חנה וניצני עוז סיפרו לנו שהם סופגים יריות, יש בלגן והם חייבים להגן על עצמם. אני לא יכול לספק להם תחמושת אבל כן ציוד, כדי שלא יקרה להם מה שקרה אצלי בקיבוץ. החשש הגדול שלי זה 7 באוקטובר נוסף, ואני עושה כל שביכולתי כדי למנוע את זה".

"כל גרם הוא חשוב"

לדברי אלון, הארגון רכש עבור יישובים צמודי גדר בצפון ובדרום כ-600 וסטים בכ-200 אלף דולר, וכעת מחכה להגעת פלטות הקרמיות, שעלותן כמיליון דולר. במקביל ייערך פיילוט עם חליפות חסינות אש, לטובת כיבוי שריפות. המימון מגיע ממספר תורמים, בעיקר מהקהילה היהודית בארה"ב ונוצרים אוהבי ישראל.

כדי להמחיש את חשיבות הציוד, אלון מספר כי "חבר כיתת כוננות נתן לי להרגיש את הווסט שהיה לו, וזה ממש כבד. מי שיראה את הלבן בעיניים של המחבלים אלה כיתות הכוננות, ולכן הפחד הכי גדול שלו היה שהוא יצטרך לרוץ עם זה. הוא לא בן 20 אלא בן 50 וקצת, וכל גרם הוא חשוב. יש פער אדיר בין התקן הרשמי לבין משהו איכותי שבאמת אפשר להילחם איתו".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

עמותת TalkIsrael

כ-150 יוצרי ויוצרות תוכן אוהבי ישראל מכל העולם הגיעו לערב ההשקה של עמותת TalkIsrael, הנתמכת על ידי הקרן הפילנתרופית של אדם וגילה מילשטיין מלוס אנג'לס.

העמותה הוקמה במטרה לקדם שיח חיובי ובונה על ישראל בקרב בני נוער אמריקאים, בעזרת הרשתות החברתיות. במסגרת היוזמה, העמותה מכשירה יוצרי ויוצרות תוכן צעירים בישראל ובארה"ב, על מנת ליצור ולשתף תכנים אותנטיים וסיפורים אישיים ברשת, הקשורים לישראל באופן ובנושאים שמעניינים בני נוער אמריקאים.

באירוע נכחו בני הזוג מילשטיין, מנכ"לית העמותה אלנה יעקב, נציגי תגלית והסוכנות היהודית.

אירוע TalkIsrael, מימין לשמאל: אדם וגילה מילשטיין, מנכ''לית העמותה אלנה יעקב והסמנכ''לית מיה וורביוב / צילום: בר כהן
 אירוע TalkIsrael, מימין לשמאל: אדם וגילה מילשטיין, מנכ''לית העמותה אלנה יעקב והסמנכ''לית מיה וורביוב / צילום: בר כהן

עתידים

כ-30 בני נוער (כיתות י"א) מפונים מהעוטף והצפון יתחילו את מחנה הקיץ Spec-Tech שיזמו עמותת עתידים, חברת אינטרליג'נט, מיזם חוסן ילדנו, חיל המודיעין ואגף התקשוב בצה"ל, בשיתוף עם בנק הפועלים והפדרציות היהודיות של ניו יורק ופילדלפיה. במהלך המחנה, המשתתפים מתארחים במרכז הארץ, במימון מלא של השותפים, במשך שמונה ימים.

מטרתו המרכזית של המחנה היא להכשיר בני נוער מצטיינים מאזורי פריפריה גיאוגרפית וחברתית, בטכנולוגיות RF (תדר רדיו), אשר מהוות בסיס פיסיקלי ליישומים שונים כמו מכ"מ, GPS, תקשורת, סייבר ומודיעין סיגינטי. שיפור יכולותיהם הטכנולוגיות בתחומים אלה עשוי לסייע בקבלתם לתפקידים טכנולוגיים בצה"ל, לצד פיתוח ידע וכישורים קריטיים החשובים לעתידם המקצועי.

לדברי גל ינושביץ, יוזם מחנה Spec-Tech מטעם עתידים, "המציאות הקשה שנכפתה על עם ישראל יצרה פערים משמעותיים בקרב בני הנוער המפונים בפן הלימודי, החברתי והחוסן האישי. עתידים שמה לעצמה כיעד לסייע בהשלמת הפער הלימודי, ולהעשיר אותם בידע תיאורטי ומעשי מתקדם".

מיזם 710

מיזם 710, שהוקם על ידי היזמת החברתית חנה רדו וקרן מיראז' ישראל, חוברים לתוכנית Nitzanim To Tech המספקת הכשרה טכנולוגית וליווי בחינם עבור חיילים משוחררים מהעוטף, הדרום ומרכזי המפונים - במטרה לשלב אותם בהייטק.

זאת, על רקע העובדה כי מאז אוקטובר, הסיכויים של חיילים משוחררים מאזורי המלחמה להשתלב בתעשיית הטק ירדו בכ-50% לעומת חבריהם במרכז. התוכנית הוקמה על ידי עמותת "בנתיבי אודי", שייסדו ההורים השכולים מרדכי וג'ורג'ט אלגרבלי, לזכר בנם אודי אלגרבלי ז"ל שנפל בלבנון.

מטרת התוכנית היא להעניק לחיילים הכשרה חינמית בתחום ה-DevOps, לשבור את מחסומי התעסוקה ולהעניק שוויון הזדמנויות לכל חייל משוחרר, וביתר שאת בזמן המלחמה.

מיזם 710, שהוקם בתחילת המלחמה, מסייע למפונים ומפונות שאיבדו את פרנסתם לחזור למעגל העבודה. בנגב פועל המיזם בשיתוף המועצה האזורית אשכול, שם רבים מהתושבים טרם חזרו לבתיהם, ובימים אלו הוא מתרחב גם לצפון הארץ.

המיזם פועל מתוך אמונה שהתעסוקה היא כלי מרכזי ליצירת חוסן נפשי ולטיפול בטראומה באמצעות שליטה וסדר בחיים. הוא מסייע בפיתוח ביטחון כלכלי ואישי למפונים. צוות המרכז מבוסס על נשים שפונו מבתיהן, והן מעניקות ליווי אישי הן למעסיקים והן למפונים מחפשי העבודה, במטרה לייצר ודאות בתקופה של חוסר ודאות.

פתחון לב ו-WCK

ארגון פתחון לב וארגון המטבח העולמי WCK סיפקו בשבועיים האחרונות מאות סלי מזון לתושבים שלא יכלו להפנות בקריית שמונה, והחל מהשבוע יחולקו מנות גם בכרמיאל והסביבה, כמו גם במעלה יוסף ובאזורים נוספים. מתחילת המלחמה חילקו שני הארגונים יחד עשרות אלפי סלי מזון באזורי קו העימות בדרום, וכעת כאמור שיתוף־הפעולה ממשיך גם בצפון הארץ.

מובילת הפרויקט בישראל היא רותי רוסו, שכתבה ברשתות כי "אנחנו דואגים להם עכשיו, ועל הדרך אומרים להם שלא שכחנו אותם, שהם בראש ובלב שלנו, לא אוויר ולא שקופים. הם משלמים מחיר נוראי על המלחמה הזאת. לצערי אני לא יכולה להוריד מהמחיר, מההרס, מהפחד, אבל אני כן יכולה לתת להם יד. לראות אותם".

לפרטים: פתחון לב - 03-5576000