העיכובים ברכבת הקלה בירושלים נערמים, והקו הירוק ייפתח באיחור של יותר משנה, כך נודע לגלובס. בינתיים, הארכות הקו האדום ייפתחו באיחור משמעותי, בחודש נובמבר, ובקו הכחול המתוכנן הזכייניות מחפשות מחליפה לחברה הספרדית שפרשה מהמכרז, לאחר שזכתה בו. בנוסף, כניסתה האפשרית של יונדאי הדרום-קוריאנית תסמל בעיני רבים את סוף העידן הסיני בישראל. בעוד שבדרך-כלל העיניים נשואות לפרויקטי התחבורה הגדולים בגוש דן, בירושלים מוקמת רשת רכבות קלות משוכללת בהרבה, אלא שהיא נקלעה לסחרור של עיכובים, ומקפלת בתוכה גאו-פוליטיקה מורכבת, לצד התנגדות העדה החרדית ותחרות עזה ויצרית בין החברות הישראליות. גלובס עושה סדר.
● צפרתם ברחוב בתל אביב בלי סיבה? העירייה רוצה לקנוס אתכם
● תכנון המטרו בירושלים יוצא לדרך: איפה יעברו הקווים?
בשנת 2011 החל לנסוע בבירה הקו האדום של הרכבת הקלה. הקו הזה מוארך בקצהו הצפוני משדרות משה דיין בפסגת זאב ועד לשכונת נווה יעקב, וחלקו הדרומי יימתח מהר הרצל ועד למרכז הרפואי הדסה עין כרם.
נוסף על כך, בירושלים מוקמים עתה עוד שני קווי רכבת קלה: הקו הירוק הוא הציר השני שיוקם, ויימתח משכונת גילה בדרומה של העיר לגבעה הצרפתית שבצפונה, והקו הכחול, השלישי שיפעל בבירה, יחבר את צפון העיר לדרומה מרמות עד גילה, ויצאו ממנו שלוחות שונות לשכונות העיר.
מסכת של עיכובים
בעוד שבגוש דן כל קו יפעל בפני עצמו, בירושלים שמונה קווי שירות ינועו על שלושת קווי התשתית וביניהם, באופן שתיווצר רשת יעילה ומשוכללת בהרבה מזו של גוש דן. ואולם, בחודשים האחרונים הפרויקטים הללו נקלעו למסכת של עיכובים, כפי שנפרט מיד.
על הארכת הקווים האדום והירוק ותפעולם אמונות החברות שפיר ו-CAF הספרדית. פתיחת הארכות הקו האדום, כפי שדווח בדוחותיה של שפיר לבורסה, נדחתה למחצית השנייה של השנה הנוכחית, לאחר שתוכננה לחודש יולי בשנה שעברה, וכעת, במסגרת הסדר חדש מול המדינה, נקבע התאריך לנובמבר השנה. הפרויקט נדחה עוד קודם למלחמה ולהשפעותיה, בעקבות צורך שהוסבר על ידי החברה בהחלפת המערכות שהותקנו ברכבת עת הוקמה על ידי חברה אחרת, ולקראת הארכתה.
גם הקו הירוק נקלע לעיכובים. הפרויקט אמור היה להיפתח בתחילת 2025, אך נדחה. שפיר דיווחה לבורסה לאחר הרבעון הראשון של השנה, כי "פעילות החברה במגזרי התשתיות והתעשייה הואטה כתוצאה ממחסור בכוח-אדם, בשל גיוס ללחימה של חלק מעובדי החברה לפרקי זמן שונים, מחסור בעובדים זרים (אשר חלקם עזבו לארץ מוצאם), איסור העסקתם של עובדי הרשות הפלסטינית בשטחי ישראל והיעדר פעילות או פעילות חלקית של קבלני משנה ושל לקוחות החברה".
הסיבות לדחייה נעוצות גם בפערים בין מוריה, החברה העירונית שבנתה את השלב הראשון בפרויקט, הכולל את פינוי התשתיות והכנת הקרקע, ובין הזכיינית, שאמונה על השלב השני של הפרויקט, הכולל את הנחת המסילות והתקנת המערכות.
בשפיר טענו בפני המדינה כלפי חברת מוריה כי חלו עיכובים משמעותיים במסירת חלק מהקטעים, וכי לא התקבלו תוכניות מתאימות לביצוע השלב השני, באופן שאילץ את החברה לשכור מתכננים שיעשו זאת. מנגד, מוריה דחו חלק מהטענות וטענו שגם אם התגלו תקלות, אלו לא מצדיקות דחייה. במסגרת המשא-ומתן שהתקיים לאחרונה הוסכמו תאריכים חדשים לפתיחת הקו הירוק. כך סוכם, כי המקטע שבין גבעת רם למלחה ייפתח עד לחודש מרץ 2026, במקום בתחילת 2025, וכי המקטע שבין הר הצופים לגילה ייפתח באותו מועד, במקום באמצע שנת 2025.
בד-בבד, התפרעויות מיעוט מהעדה החרדית נגד הקמת הקו במקטע בר-אילן גרמו לנזקים כבדים במהלך העבודות, עד כדי כך שהמקטע לא נמסר עדיין לזכיין, ובאיחור של שנה. על כן, לא נקבע לו תאריך פתיחה על ידי הזכיין והמדינה, ולא ברור, באופן חריג למדי, מתי הרכבת תפעל שם.
הדחיות בהשקת הקו הירוק עלולות לגרום נזקים, ודוגמה לחברה שעלולה להיפגע מכך היא גב-ים, שמקימה בצמוד לאוניברסיטה בגבעת רם קומפלקס ענק של 270 אלף מ"ר בנוי של משרדים. לפי דוחות החברה, השלב הראשון של הפרויקט, כ-90 אלף מ"ר, יושלם ברבעון שלישי של 2024.
הדילמה הספרדית
גורמים בענף מייחסים חשיבות גדולה להסכמה על מועדים להפעלת הרכבת, כדי להשאיר את חברת CAF הספרדית בישראל, שבשונה מחברות ספרדיות אחרות, ממשיכה לפעול כאן בפרויקטי התשתית, וזאת לנוכח האווירה הציבורית הקשה בספרד נגד ישראל מאז פרוץ המלחמה.
בהקמת הקו הכחול זכו בספטמבר אשתקד החברות דן ודניה סיבוס יחד עם החברה הספרדית COMSA ועם PESA הפולנית. בשונה מ-CAF, השותפה הספרדית של שפיר, חברת COMSA יצאה מהפרויקט, לאחר שזכתה בו, בעקבות לחצים פוליטיים. גם החברה הפולנית בדרך החוצה, לנוכח קשיים כלכליים שנוצרו לה בעקבות פרוץ המלחמה, אך היא עדיין לא פרשה.
מחפשים חלופה לסינים
כעת, על פי הערכות בענף, פועלות דן ודניה סיבוס הישראלית לצרף לפרויקט את חברת יונדאי הדרום-קוריאנית. אם לראשונה יונדאי תיכנס לישראל, יהיה זה הסימן לסוף שיתופי-הפעולה של חברות ישראליות עם הסינים. בענף התשתיות, הן בשוק הפרטי והן במגזר הציבורי, מחפשים מחליפים לסינים. הסיבות הרשמיות לכך נוגעות בתמחור הצעותיהם, אך מתחת לפני השטח כבר אין מי שמטילים ספק בלחצים אמריקאיים שהופעלו כאן, ובהתחדדות הבעיה שנובעת מההתייצבות הסינית לצד חמאס ואיראן במלחמה, ולקשר של חברות פרטיות עם הממשלה הסינית, לא כל שכן חברות ממשלתיות.
מנגד, הסינים גרמו להוזלת מחירים משמעותית בישראל, שנסמכה עד אז בעיקר על חברות אירופיות. תחרות חלופית יכולה לבוא מכיוונן של הודו ושל דרום קוריאה - שני יעדים שאליהם יצאה משלחת ממשלתית בראשות מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, רק לפני כמה חודשים.
ענף התשתיות נדהם עם זכייתן של דן ודניה סיבוס, לנוכח ההצעה הזולה שהציעו. ההצעה השנייה, שהייתה זולה פחות, היא של החברות שפיר ו-CAF, אשר בונות ומפעילות כאמור את יתר הקווים בבירה. כעת, אם תחול התייקרות משמעותית בהקמת הקו הכחול לאחר שיוחלפו COMSA ו-PESA - שותפותיהן של דן ודניה סיבוס - עד כדי כך שהמחיר יהיה גבוה ממה שהציעו המתחרות במכרז - במשרדי הממשלה יעמדו בבעיה משמעותית שלא ברור כיצד תיפתר.
מחברת שפיר נמסר, כי "הזכיין והמדינה דנים במועד הפתיחה המעודכן של הארכות הקו האדום והקו הירוק, נוכח השפעות המלחמה. לאחר שיושג סיכום תפרסם המדינה הודעה רשמית בנושא".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.