מתקרב לאישור סופי: דיסקונט יוכל למכור את כאל לגוף מוסדי

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שתאפשר לבנק הרביעי בגודלו בישראל למכור את חברת האשראי שלו ישירות לאחד הגופים המוסדיים • דרור שטרום, מי שעמד בראש הוועדה להגברת התחרות בבנקים, הביע התנגדות לצעד

חברת כאל. דיסקונט קיבלה אישור למכור / צילום: יח''צ
חברת כאל. דיסקונט קיבלה אישור למכור / צילום: יח''צ

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שתאפשר לבנק דיסקונט למכור את חברת כרטיסי האשראי כאל ישירות לגוף מוסדי. הצעת החוק תשנה את המצב הקיים, לפיו במצב בו גוף מוסדי רוצה לרכוש חברת כרטיסי אשראי, הוא יכול לעשות כן רק מצד שלישי, כפי שקרה עם רכישת חברת מקס על ידי כלל.

נקלעתם למחלוקת מס עם רשות המסים? יש מה לעשות
בלעדי | כך יאלץ משרד האוצר חברות לחלק דיבידנדים ולשלם מס
כבר לא בעלת עניין: בלקרוק מכרה מניות נייס בשווי של כ-100 מיליון דולר

בשנת 2017 הוחלט בחוק שטרום כי יש להפריד בין הבנקים הגדולים, קרי הפועלים ולאומי, לבין חברות האשראי שלהן. עם זאת, הוחלט לבחון בנפרד את פירוד כאל מדיסקונט, בעיקר בשל שיקולי תחרות. בינואר 2023 נקבע כי גם דיסקונט צריך להיפרד מחברת כרטיסי האשראי בשליטתו, כאשר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אימץ את המלצות הוועדה שבחנה את הנושא.

המלצות הצוות הוצגו במהלך הדיון בוועדה, שכאמור אישרה בין היתר את ההצעה לאפשר לבנק דיסקונט למכור במכירה הראשונה את חברת האשראי לגוף מוסדי. אגף התקציבים באוצר וגם רשות התחרות לא התנגדו לתיקון החוק. נציגי הבנק טענו כי יש לאפשר את מכירת חברת האשראי גם לגופים המוסדיים, וכי אין מספיק קונים פוטנציאלים ללא גופים אלו.

עם זאת, לובי 99, שדיבר במהלך הוועדה התנגד נחרצות להצעה. לינור דויטש, מנכ"לית הלובי ציינה כי מדובר בחוק פרסונלי המותאם לרווחת בנק דיסקונט בלבד, יתרה מכך "לא ביצעו עבודה מסודרת בתהליך ובעבודת הצוות היישומי, מדובר בלחץ של הלוביסטים של בנק דיסקונט על הוועדה". הלובי הציג כי התיקון בעצם מאפשר לדיסקונט לקבוע את מבנה השוק בו הוא פועל. עוד נאמר כי לאחר התיקון, דיסקונט לא ימכור לגורם שיהפוך את כאל לתחרותית, וכי הוא יעדיף למכור לגוף מוסדי או גוף ריכוזי.

דרור שטרום, שעל שמו נקרא החוק המקורי ועמד בראש הוועדה להגברת התחרות במערכת הבנקאית, התנגד גם הוא להצעת החוק. שטרום הוסיף במהלך הדיון כי ההפרדה בין דיסקונט לשאר הבנקים נעשתה בשל הצפיה שכאל תהיה יותר תחרותית, "זה לא קרה ולכן הוחלט לבסוף להפריד גם את דיסוקנט מכאל. אנחנו נותנים למקטע המוסדי, שהוא שותף של הבנקים להחזיק בבנקים". שטרום אף התנגד לטענות הבנק בכך שאין מספיק קונים פוטניצאלים. "אין לכך שום נתון, אין נייר עבודה שנוח ומציג זאת, מדובר בסעיף אנטי תחרותי ואסור לאשר אותו".

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, טען במהלך הדיון שניתן לאפשר את המכירה הראשונה בכדי למקסם את המכירה. "אם ללא הגופים המוסדיים הבנק ימכור במיליארד לחברה אחת ואח"כ אותה חברה תמכור לגוף מוסדי ב-4 מיליארד מה עשינו בכך?".