חברת הנשק הישראלית שנקלעה לסערה בקנדה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בבריטניה דורשים מהממשלה החדשה להפסיק את הסיוע לישראל בהאג, מחאת סופרים בקנדה דורשת מבנק מקומי להפסיק להשקיע באלביט והיהודים ברחבי העולם סובלים מאנטישמיות • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

המדינה הערבית שלא הייתה בה אפילו הפגנה פרו-פלסטינית אחת
●  המדינה שמבקרת את ישראל אבל קונה ממנה נשק במיליארד אירו  

1בריטניה: לחץ על הממשלה החדשה להפסיק את הסיוע לישראל בהאג

ממשלת הלייבור החדשה בבריטניה, שהושבעה לפני פחות משבוע, צריכה להכריע עד סוף החודש אם להמשיך בקו שהובילה הממשלה השמרנית הקודמת, ולעמוד מאחורי ההתנגדות שהגישה בנוגע לסמכות בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) להעמיד לדין בכירים ישראלים; כך מדווח הבוקר הגרדיאן.

לפי הדיווח, בית הדין העניק לבריטניה עד ה-26 ביולי כדי להכריע אם להמשיך בעתירה שהגישה בחודש שעבר, הטוענת כי אין לו סמכות לשפוט ישראלים, בין היתר על סמך סעיף הקובע זאת בהסכמי אוסלו. ישראל אינה חברה בבית הדין, אך הוא פסק בעבר כי בשל החברות הפלסטינית (שגם היא שנויה במחלוקת), יש לו סמכות להוציא צווי מעצר לישראלים. התובע הכללי בהאג ביקש לפני כשלושה חודשים להוציא צווי מעצר לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט, אך הבקשה עדיין נידונה. בית הדין אישר בחודש שעבר לבריטניה להגיש את העתירה שלה.

כעת ישנו לחץ פנימי בבריטניה, מצד גורמים משפטיים מהשמאל, ולחץ מרומז גם מצד הגרדיאן המזוהה עם השמאל, לחזור בה מהצעד. בשבוע הקרוב צפוי שר החוץ החדש של בריטניה, דייוויד לאמי, לבקר בישראל. ההחלטה לגבי בקשת התובע לצווי המעצר צפויה להידחות לפחות עד אוגוסט, דיווח העיתון.

מאת פטריק ווינטור. מתוך הגרדיאן. לקריאת הכתבה המלאה.

2קנדה: האם מחאת סופרים הובילה להסטת השקעות במאות מיליונים מאלביט?

הענקת פרס יוקרתי שנתי לספרות בקנדה ממשיכה לעורר סערה, בעקבות מחאות מצד סופרים פרו-פלסטינים ואנטי-ישראלים. טקס הענקת הפרס מטעם קרן גילר, בסך 100 אלף דולר קנדי, הנחשב ליוקרתי ביותר במדינה, כבר "פוצץ" בשנה שעברה, אחרי שמפגינים פרו-פלסטינים הפריעו במהלכו, התפרעו וקראו קריאות נגד ישראל. הם דרשו מבנק ScotiaBank, המממן את הקרן ואת הפרס, להיפטר מכל אחזקותיו בחברות ישראליות "הקשורות לג'נוסייד של ישראל", ובמיוחד החברה הביטחונית אלביט.

במאי השנה דיווחו כלי התקשורת בקנדה כי ועדת ההשקעות של הבנק אכן חתכה בחצי את האחזקות באלביט בתחילת השנה, מ-5.1% ל-2.5%. ואולם, המחאות לא פסקו. כעת, מדווח האתר Literary Hub, מחרימים כ-20 סופרים, ביניהם זוכים לשעבר בפרס, את הענקת הפרס השנה, בנימוק שהבנק טרם הסיט את השקעותיו מאלביט וחברות ישראליות אחרות, כולל קבוצת עזריאלי. המנהלת העומדת בראש הקרן המחלקת את הפרס אמרה לתקשורת הקנדית כי הם "עובדים על פתרון שיתמוך בפרס, בקרן ובכל הסופרים". היא ביקשה "סבלנות" מהמוחים. "אל תבלבלו את השתיקה שלנו עם תמיכה במצב הקיים. לוקח זמן לפרק מערכות", אמרה לפי הדיווחים.

מאת דן שיהאן. מתוך Literary Hub. לקריאת הכתבה המלאה.

3"משרד החוץ הגרמני לא סולידרי עם ישראל"

אתמול (יום ד') צוין בגרמניה יום הסולידריות הראשון עם ישראל והקהילה היהודית, בתגובה להפגנות נגד המלחמה בעזה, הזינוק בתקריות האנטישמיות וטענות מצד גורמי שמאל במדינה על "ג'נוסייד" ברצועה. את היום יזם ארגון DEIN ממינכן, בראשות נשיאת הקהילה היהודית בגרמניה לשעבר, שרלוטה קנובלוך, אך הוא עבר ללא מפגני סולידריות מיוחדים במרחבים הציבוריים.

העורך הראשי של העיתון טאגסשפיגל, היוצא לאור בברלין אולם מופץ ברחבי גרמניה, פירסם הבוקר מאמר חריף, שבו הוא מאשים את משרד החוץ הגרמני בחוסר סולידריות עם ישראל, במיוחד אתמול. בין היתר, כותב העורך שטפן-אנדראס קסדורף, כי בדיוק ביום הסולידריות המשרד פירסם הודעת גינוי להרג תושבים ליד בית ספר בעזה, בה נכתב כי "ההתקפות הישראליות החוזרות ונשנות על בתי ספר חייבות להיפסק". "הרי זה חמאס שמתחפר בבתי ספר, בבניינים של אונר"א ובבתי חולים כדי לבצע מעשי טרור", כתב קסדורף, "חמאס הוא זה שמשתמש באוכלוסייה הפלסטינית כבמגן אנושי. ההנחה מראש שישראל תוקפת במכוון אזרחים וילדים בעזה אינה הולמת, במיוחד לא ביום הזה".

מאת שטפן-אנדראס קסדורף. מתוך הטאגסשפיגל. לקריאת הכתבה המלאה.

4סקר אירופי: 80% מהיהודים חוו החמרה באנטישמיות בשנים האחרונות 

כ-80% מהיהודים באירופה, לפי סקר מקיף שערך ארגון המסונף לאיחוד האירופי, חוו החמרה באנטישמיות בחמש השנים האחרונות; כך מדווח הבוקר העיתון ההולנדי NRC. בראש המדינות שבהן ההחרפה בתקריות האנטישמיות - בין אם פיזיות, מקוונות, בתקשורת או ברשתות החברתיות - ניצבות גרמניה והולנד.

דוח שמסכם את ממצאי הסקר, שהתקיים עוד לפני המלחמה בעזה והתגובה לה באירופה, פורסם היום על ידי הסוכנות האירופית לזכויות אדם (FRA). 37% מהנשאלים באירופה אמרו כי חוו הטרדה אישית בשל העובדה שהם יהודים. "חשש מזיהוי כיהודים והסתרת הזהות היא המציאות בעבור יהודים רבים כיום", נכתב בדוח, שבדק את המצב ב-13 מדינות. מומחה הולנדי שהתראיין לעיתון אמר כי הנתונים הלאומיים תומכים בהרגשה זו של יהודים במדינה. בהשוואה למדינות מערב אירופה, המצב במזרחה טוב יותר מבחינה המגמה. בצ'כיה רק 43% אמרו שמצב האנטישמיות החמיר בחמש השנים האחרונות, וברומניה 51%. בגרמניה, לשם השוואה 85% אמרו כי האנטישמיות גברה ובהולנד 83%.

מאת בארט פונקוטר. מתוך NRC. לקריאת הכתבה המלאה.