"טיפול לילי": כדור הרגעה הכרחי במציאות הישראלית

"טיפול לילי" שעלתה השבוע ביס מביאה איתה רוח חדשה בנוף הישראלי • הסדרה מציגה שעטנז ערבי ויהודי במעין הרמוניה שלא מתעסקת בפוליטיקה בהכרח, אלא מתמקדת בנפש האדם

''טיפול לילי''. נונשלנטיות סוחפת / צילום: באדיבות yes
''טיפול לילי''. נונשלנטיות סוחפת / צילום: באדיבות yes

על טיפול לילי

משודרת: יס
ז'אנר: דרמה
מספר עונות: 1
פרקים: 8
משך כל פרק: 40 דקות
במאי: רענן כספי
שחקנים: יוסף סוויד, שירה האס, דאנה איבגי, יעקב דניאל זאדה,
​​​​​​​לוסי איוב
שפה: עברית

"טיפול לילי" בכיכובם של יוסף סוויד, לוסי איוב ושירה האס, שעלתה לאוויר בשבוע שעבר ביס, מביאה איתה רוח חדשה בנוף הישראלי. בצל סדרות הפשע והאקשן כמו פאודה (יס), רוח צפונית (הוט) וטהרן (כאן 11), שמתכתבות עם המציאות הישראלית הנוכחית, טיפול לילי מזכירה גם היא מציאות אך מביאה איתה שקט ומשמשת מעין כדור הרגעה כמעט הכרחי לתקופה.

תקציר העלילה

לואי מנסור הוא אב לשני ילדים קטנים שזה עתה התאלמן מאישתו. במקצועו הוא פסיכולוג קליני וכדי לאפשר לעצמו לטפל בילדיו במהלך היום לאחר שאימם מתה, הוא מחליט להעביר את הטיפולים בקליניקה שלו לשעות הקטנות של הלילה. הפרק הראשון סובב סביב המוות של האישה, שירן, שהתאבדה לאחר התמודדות עם דיכאון. הפרק עוסק גם בפחד של ילדתם הקטנה לאבד גם את אביה.

ספוילר

במקרה הזה ספוילר אינו אישיו. אין התרחשות דרמטית שהופכת את העלילה, אלא סדרה שמביאה כיוון מרגיע, שקט, שנותן הפסקה מהחוץ הקשה ורגע של אתנחתא על הספה מול הטלוויזיה. בפרק הראשון ההתפתחות המפתיעה היחידה היא שיחת טלפון בהולה שלואי מקבל באמצע טיפול ומחייבת אותו לנטוש באמצע. שיחת הטלפון הייתה מבית הספר של בנו, המתוסכל מהמוות הטרי, שנקלע למכות בבית הספר.

קשה לא להתייחס לדמיון העז בין טיפול לילי לסדרה "בטיפול", ששודרה בשנת 2005. בסדרה ההיא שיחק אסי דיין את ראובן דגן, פסיכולוג קליני שנאלץ לענות על צורכי משפחתו, ובד בבד על אלה של מטופליו. בשני המקרים לב הסדרה הוא הדיאלוגים בין המטפל למטופל, ואלה נעשו בטיפול לילי ברגישות מתוזמרת.

ההקשר למציאות

הסדרה מציגה שעטנז ערבי ויהודי במעין הרמוניה שלא מתעסקת בפוליטיקה בהכרח, אלא מתמקדת בנפש האדם. טבעי לחשוב על נישואים של ערבי ויהודייה ולקשר אותם למלחמה שאנחנו נמצאים בה, אבל זה לא הסיפור שגוללים בטיפול לילי. אומנם במרכזה ניצב גבר ערבי, אבל ערביותו לא בהכרח מודגשת; הוא אדם ניטרלי שמקשיב למטופלים שלו, שהם, אגב, יהודים. ואומנם סוויד שמשחק אותו מוכר ומקושר מיידת להיותו ערבי, אבל לואי? הוא פה כדי לשמוע. הסדרה גוררת אותנו לתהות על המציאות, אבל בד בבד מאפשרת לנו לברוח ממנה, להתנער מדעות מסוימות ואולי גם לקבל טיפול פסיכולוגי חינם על הדרך.

3 דברים שכדאי לדעת

● יוסף סוויד נשוי בחייו למגישת הטלוויזיה והרדיו היהודייה עדי שילון, בתו של דן שילון, ולשניים בת משותפת. המשפחה אינה גרה בישראל, אלא התיקה את מגוריה לברלין. סוויד הגיע לארץ לטובת הצילומים.

● שירה האס ("שטיסל", "הרמון", "המורדת"), המגלמת את יסמין בסדרה, זכתה בפרס חבר השופטים בפסטיבל הסדרות הבינלאומי של מונטה קרלו לשחקנית הטובה ביותר על תפקידה בה.

● נוכח הקונספט הייחודי, מרבית העלילה מתרחשת בלילה וכך גם צילומי הסדרה. באופן שלא נעשה קודם לכן, בהפקה החליטו לא לנסות לתפוס את שעות הצילום הנכונות אלא ליצור "לילה" קבוע: מסכי לד ענקיים שמקרינים צילומים של קו הרקיע התל אביבי. אלה צולמו במשך 24 שעות כך שלרשות ההפקה עומדות כל אפשרויות הצילום.

למה בחרנו בה

הסדרה הזו מביאה רגע של מנוחה ממעגל החיים הקשה. אמנם יש בה גם עצבות וקושי, הלא היא עוסקת בטיפול פסיכולוגי, אך היא עושה זאת בנונשלנטיות שגורמת להיסחף אחריה. אי אפשר להתעלם מצוות השחקנים המעולה: דאנה איבגי שפוגשת את לואי בסופר, האס שמגלמת מטופלת שאף פעם לא חוותה סקס, לוסי איוב ויעקב דניאל זאדה שיופיע בהמשך.

עוד מהז'אנר

נורמלי (2020) - דרמה ישראלית של הוט, בהשראת חייו של ליאור דיין. גם היא עוסקת במצב נפשי ובה נעם אשכנזי (רועי ניק) הוא עיתונאי צעיר שמתאשפז בבית חולים פסיכיאטרי אחרי שקיבל התקף קשה בעקבות שימוש בסמים. שם הוא פוגש אנשים חדשים ולומד להכיר אותם ואת החיים במקום החדש.

אחד על אחד (2020) - סדרת דרמה שלא מדלגת על אירועים דרמטיים ועצובים, כולל מוות, ובדומה לטיפול לילי, מטפלת בהם ברוגע ושקט פנימי. הסדרה מציגה את מוטי, מורה פרטי צעיר שאמו מתה ויחסיו עם אביו מורכבים. הוא מרגיש שהמשפחה שלו בורחת לו בין הידיים וכדי להתגבר על הקשיים, מתחיל להעביר שיעורים פרטיים לתלמידי תיכון אחד על אחד. תוך כדי הוא עובד בקפה שכונתי קטן, שם פוגש אישה ומתאהב בה.

סדרה לחזור אליה

מאפס (2022) 

זמינה לצפייה: נטפליקס
עונות: 1
פרקים: 8
משך פרק: 45 דקות

דרמה אמריקאית בכיכובה של זואי סלדנה ("אוואטר", "קרוסרודס", "שודדי הקאריביים: קללת הפנינה השחורה"). סלדנה מגלמת את איימי, אישה שמחליטה על מסלול של לימודי אמנות באיטליה. שם היא מתאהבת בלינו (יוג'יניו מסטרנדרה) הסיציליאני. בין השניים נרקמת מערכת יחסים יפה, ואז מתגלה שלינו חולה במחלה סופנית. הסדרה מגוללת ברגישות את האהבה בין השניים ואת המשברים בהתמודדות עם המחלה.

סדרה לחכות לה

דקמרון (2024) 

זמינה לצפייה: נטפליקס (25.07.24)
פרקים: 8 פרקים

סדרה שיצרה קת'לין ג'ורדן ובמרכזה מגפת האבעבועות השחורות, "המוות השחור". התפשטות המגפה באיטליה דוחקת קבוצת אצילים לפרוש לבית בכפר יחד עם המשרתים שלהם. ככל החולף הזמן, בבית המפואר, שהיה עד כה שקט ורגוע, מתעוררת מהומה ומשתוללים היצרים.