אלארום | ראיון

מנכ"ל החברה שזינקה 1,700% בשנה: "גילינו שרכשנו סופר סטאר"

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • דווקא לאחר שפרסמה תחזיות חיוביות, איבדה השבוע מניית האינטרנט הסנסציונית כרבע מערכה ביום אחד • זאת אחרי שבשנה האחרונה התנפח שוויה ליותר ממיליארד שקל • המנכ"ל שחר דניאל נזכר בימים שבהם החברה עסקה בתחום הסייבר: "חברים שלי מהתחום היו מגייסים כסף ובערב מרימים כוסית וחוגגים, ואני הייתי מגייס כסף ונכנס למקלט"

שחר דניאל, מנכ''ל חברת אלארום טכנולוגיות / צילום: יח''צ
שחר דניאל, מנכ''ל חברת אלארום טכנולוגיות / צילום: יח''צ

לפני שנה דשדשה מניית אלארום  סביב מחיר של 90 אגורות. מי שהיה חכם או בר־מזל מספיק לרכוש את המניה באותה תקופה, ראה מאז זינוק עצום במחיר: זינוק של למעלה מ־1,700% שהעמיד את שווי החברה (שנסחרת גם בנאסד"ק) על 1.1 מיליארד שקל בסיומו של יום שלישי השבוע.

שווי זה היה גבוה משל חברות טכנולוגיה מקומיות ותיקות ועתירות מוניטין כמו סרגון וגילת לוויינים, ומתקרב לזה של אודיוקודס ופריון, וזאת למרות שאלארום מציגה הכנסות נמוכות בהרבה ואת השנתיים האחרונות סיימה בהפסד. במקור, בשורות הבאות היינו אמורים לתהות על פשר הזינוק במניה.

בלעדי | בהשקעה של 650 אלף שקל: עומר אדם נכנס לבורסת ת"א 
הכוכב של מניית אנבידיה דועך. הדוח שקובע - מה צפוי לה בהמשך?  

אלא שביום רביעי השבוע פרסמה אלארום תחזית חיובית לגבי תוצאותיה בסיכום המחצית הראשונה של השנה. כמו שקורה לעתים, הללו לא סיפקו את ציפיות המשקיעים שהגיבו בעוצמה, ומניית החברה איבדה בתל אביב כמעט רבע מערכה תוך כמה שעות, לשווי של כ־850 מיליון שקל "בלבד". בשוק יש מי שמעריכים כי לצניחה הוביל מימוש של משקיעים אחרי הזינוק הגדול בה. עם זאת, במהלך יום חמישי שבה המניה להיסחר בעליות.

נכנסה לבורסה בדלת האחורית

אלארום עוסקת היום בתחום הדאטה והיא מגדירה עצמה "ספקית גלובלית של פתרונות גישה לאינטרנט ואיסוף נתונים מקוונים", אך החלה את דרכה בתחום פעילות אחר. החברה שנקראה בעבר סייפ־טי (Safe-T) עסקה בתחום אבטחת הסייבר, כשפיתחה פתרונות תוכנה להעברה מאובטחת של נתונים ולגישה למידע בארגון.

לבורסה בתל אביב היא נכנסה במהלך שנת 2016, "בדלת האחורית". כמה חודשים קודם לכן היא ניסתה להנפיק את מניותיה אך הביקוש הדל שלו זכתה, של כמה מיליוני שקלים בלבד, הוביל לביטול המהלך. בהמשך מוזגה לתוך שלד בורסאי (חברה ציבורית ללא פעילות עסקית) לפי שווי של כ־100 מיליון שקל, שהיה נמוך בעשרות אחוזים מזה שבו רצתה להנפיק את מניותיה לציבור. שנתיים לאחר שהחלה להיסחר בת"א, וכששווי השוק שלה נע סביב 45 מיליון שקל בלבד, היא ביצעה הנפקה קטנה בנאסד"ק והחלה להיסחר גם שם.

שחר דניאל, מנכ"ל אלארום, מספר בראיון לגלובס, שקדם לצניחה הדרמטית במניה, כי כחברת סייבר היו לחברה עשרות לקוחות גדולים - בנקים, גופי ביטחון וממשלה, בעיקר בישראל. "היינו בסדר לפי היעדים שלנו, אבל במהלך השנים שלנו בשוק ההון הבנו כמה דברים", הוא אומר.

"הראשון הוא שחברת סייבר במהותה היא חברה ששנים רבות מגייסת סכומי כסף גדולים והיא אינה רווחית - זה בסיס העסקים שלה; והשני הוא ששוק הסייבר הופך באופן אקספוננציאלי לשוק רווי, עמוס ותחרותי בצורה מטורפת. זה הוביל לגידול בעלויות, בעיקר בכוח אדם, שיווק ומיתוג, כדי להתבלט ולהיראות בשוק.

"חברים שלי מהתחום (מנהלי חברות פרטיות, ש'ח'ו') היו מגייסים כסף ובערב מרימים כוסית וחוגגים, ואני הייתי מגייס כסף ונכנס למקלט - כי גיוס בשוק ההון לחברות 'מיקרו־קאפ' בשלבים שהיינו אז, נתפס כאירוע שלילי ומדלל. שוק ההון לא יודע 'לאכול' חברות קטנות שלא יודעות לחזות את ההכנסות שלהן בעוד שנתיים. כך סוג המשקיעים שנכנס מוביל לזה שמצד אחד נכנס כסף, אבל מצד שני המניה יורדת, וזה משפיע על המוטיבציה של העובדים והלקוחות. הלכתי פעם לסגור עסקה עם לקוח גדול. עברתי על כל השלבים הטכניים, ואז הוא הקליד את שם החברה וראה שהמניה ירדה ב־90% ויש לה הערת 'עסק חי' - אז הוא לא סגר עסקה, מבחינתו מדובר בסיכון".

תעודת זהות | אלארום

פעילות: איסוף דאטה מהאינטרנט באופן אוטומטי, תחת חברת NetNut

היסטוריה: הוקמה ב־2013 תחת השם Safe-T ועסקה באבטחת סייבר. ב־2016 מוזגה לשלד בורסאי בת"א וב־2018 הונפקה בנאסד"ק.

נתונים: מעסיקה כ־60 עובדים בת"א. מנוהלת בידי שחר דניאל, כיו"ר משמש חן כץ

"גילינו שרכשנו 'סופר סטאר'"

התובנות שאליהן הגיעו דניאל והנהלת החברה הובילו לכך שהוחלט על שינוי כיוון. "הבנו שככה זה לא יעבוד, עם כל הצער ולמרות הטכנולוגיה המדהימה שניצחה מתחרים ענקיים", הוא אומר. "החלטנו לעשות רכישות שירחיבו את סל המוצרים ויכניסו אותנו לשווקים פחות עמוסים עם יותר פוטנציאל, כדי לצמוח בהכנסות ולהתקדם לאיזון. עשינו מחקר רציני והגענו לתחום הדאטה.

"ב־2019 קנינו את חברת NetNut (נטנאט), שהייתה מלאה בכישרון ובתחילת דרכה, עם הכנסות של 2 מיליון דולר בשנה, מפסידה ודורשת השקעה נוספת. ב־2021 החלטנו לעשות עוד רכישה, של חברת סייברקיק שפיתחה אפליקציות לצרכן הסופי".

שתי הרכישות, בהיקף של כ־10 מיליון דולר כל אחת, שילבו מזומן ומניות. בכך הפכה אלארום למעשה למעין חברת החזקות עם מספר קווי מוצר. ואז הוחלט על עוד שינוי. "זיהינו שיש לנו 'סופר סטאר' אחדת, נטנאט, כשלאחר השקעה גדולה שעשינו בתשתיות ובייצוב ההכנסות שלה עלו משמעותית. ראינו את הפוטנציאל ובאמצע 2023 קיבלנו את ההחלטה הכי משמעותית - לנקות את החברה מפעילויות שבהן - לא אגיד שאין פוטנציאל, לי כאב מאוד הלב בעיקר על הסייבר, אבל להתמקד בנטנאט. לקחנו את הטאלנטים משתי החברות האחרות ושינינו את השם לאלארום".

למה בעצם לסגור את הפעילויות האחרות?
"את פעילות הסייבר מכרנו, אבל לא תמורת כסף אלא תמורת אופציות בחברה פרטית בשם TerraZone. אנחנו לא בונים על זה, אבל אם בעתיד זה יבשיל למכירת החברה או אירוע נזילות - יש לנו שם החזקות ונוכל ליהנות מכך (אלארום מחזיקה ב־7% מהמניות, ש'ח'ו'). בסופו של דבר היינו בסוג של דיסטרס כלכלי, חלק מהאנשים שוחררו, המניה ירדה, הייתה פגיעה במותג, טאלנטים שלנו קיבלו הצעות אחרות - אז החלטנו לעשות את השינוי. מאמצע 2023 השיפור במספרים בא לידי ביטוי במניה. המניה 'התפוצצה', אבל לא ביום אחד ובצורה יפה וללא תנודתיות גדולה".

אלארום סיימה את שנת 2023 עם צמיחה של 43% בהכנסות ל־26.5 מיליון דולר, הפסד נקי של 5.6 מיליון דולר ו־EBITDA חיובי בסך 5.2 מיליון דולר. ברבעון הראשון של 2024 היא עברה לרווח נקי של 1.4 מיליון דולר, והשבוע עדכנה - במה שכאמור היווה טריגר לנפילת המניה, כי היא מצפה להכנסות שיא של 17.2 מיליון דולר במחצית הראשונה (צמיחה של 35%), עם תזרים מפעילות של 6.3 מיליון דולר, ויתרת המזומנים שתגיע ל־21.7 מיליון דולר. "התוצאות הראשוניות לחציון מדגימות היטב את יכולתנו להציג ביצועים חזקים ולספק ערך לבעלי המניות שלנו", מסר המנכ"ל דניאל בדיווח לבורסה.

"מתחילים להיפגש עם מוסדיים טובים"

מי המשקיעים במניה, בעיקר משקיעי ריטייל?
"אין בחברה גרעין שליטה ואין בעלי עניין. רואים טיפין־טיפין יותר מוסדיים. בשנה האחרונה עשיתי מאות מצגות לבתי השקעות ופמילי אופיסס אמריקאים בעיקר, ובחודשים האחרונים התחלתי, דרך בנקים גדולים יחסית, להיפגש עם משקיעים מוסדיים טובים".

מידע הוא כוח תחרותי: איך עובדת פלטפורמת הדאטה של אלארום | עוד זווית

אלארום עוסקת כאמור בתחום הדאטה. ארגונים מעוניינים לאסוף נתונים ומידע מהאינטרנט בצורה אוטומטית כדי להשיג לעצמם יתרונות תחרותיים, למשל להשוות מחירים או לגלות מהו המוצר המבוקש ביותר.

המנכ"ל דניאל מסביר שיש מספר layers - שכבות. "השכבה הראשונה היא IPPN. כשנכנסים לאתר אינטרנט, זה כאילו דפקת על הדלת והשוער רואה מי את ומאיפה את מגיעה. על בסיס כתובת ה־IP שלך הוא יכול לדעת הרבה פרטים. האתר יכול להחליט לחסום אותך, או יותר מסוכן - להציג לך אינפורמציה שונה ממה שיציג למישהו אחר", הוא מסביר.

דוגמה שדניאל מציג היא שני אנשים שמזמינים באינטרנט באותו זמן כרטיסי טיסה ממיאמי לניו יורק, ובמטוס יושבים אחד ליד השני, אבל המחיר ששילמו שונה - כי האתר מתוכנן לגבות סכום אחר בהתאם למיקום של המזמין. "אתר יכול לשנות אינפורמציה לפי כתובת ה־IP, שמאחוריה המון מאפיינים דמוגרפיים", מציין דניאל.

"ארגונים שרוצים לאסוף דאטה בסקייל גבוה חשופים לחסימה או הטעיה, ולכן הם חייבים להשתמש במערכת IPPN, שמאפשרת להם גישה לאינטרנט מהמון נקודות שהם בוחרים ומכתובות IP שונות ששומרות על האנונימיות. כך למעשה הם מוסתרים מאחורי הפלטפורמה שלנו. יש לנו אלפי שרתים בכיסוי גיאוגרפי מלא. לקוח נכנס למוצר שלנו אונליין, מגדיר מה מעניין אותו, באיזה נפח של דאטה, ועובד בצורה רציפה.

"יש לנו לקוחות מעשרות ורטיקלים - שיווק, פרסום, תיירות, מסחר מקוון. לכולם יש מטרה אחת: לקבל מידע שקוף, מדויק ונקי", מוסיף דניאל.

השכבה השנייה היא אחרי הכניסה לאתר, ובה מתבצע איסוף המידע. "נניח שיש חנות אונליין שרוצה לדעת מה הם מחירי אפל־ווטש בארה"ב באמזון, בכל נקודת זמן. יש עשרות אלפי חנויות שמוכרות, ועכשיו צריך מוצר שרץ על כל החנויות, מוציא את המידע ומעביר בטבלה. נכנסנו לשלב הזה והוצאנו מוצר גם בו, ואנחנו עובדים על המוצר הבא שמשלב יכולות בינה מלאכותית (AI) לאיסוף נתונים", אומר דניאל.

"השכבה הבאה היא להוציא תובנות מהנתונים שנאספו - לדוגמה, המחיר של המוצר שלך צריך להיות X".

מה היקף השוק שאליו אתם פונים?
"ב־2022 השכבה הראשונה והשנייה הוערכו ב־2.2 מיליארד דולר, והשוק אמור לצמוח בכ־29% בשנה ולהגיע ב־2030 ל־17.1 מיליארד דולר. על שוק התובנות מהדאטה אין נתונים כי זה שוק אינסופי - כל העולם שעושה ניתוח על מידע".

בהקשר של AI הוא מוסיף כי זהו אחד המנועים המרכזיים בצמיחת שוק הדאטה. משום שמנוע כמו Chat GPT מוציא נתונים מהאינטרנט, ומוצרי AI צריכים כל הזמן לאמן את המוצר כדי להישאר מעודכנים.

חברה ישראלית אחרת שפועלת בשוק היא סימילרווב, שנסחרת בניו יורק בשווי 519 מיליון דולר, אך היא פועלת בשכבה של הוצאת התובנות מהדאטה.

האם למניה יש עוד לאן לעלות?
"אני לא יכול להתייחס למניה אלא רק להודעה שפרסמנו. החברה ממשיכה להתקדם לשביעות רצוננו, וההתקדמות באה לידי ביטוי לא רק במספרים אלא גם במוצרים החדשים ובבניית החברה לטווח ארוך. אנחנו שחקני טווח ארוך ועומדים ביעדים שלנו.

"אם אני מסתכל על מכפילים של חברות דומות מתחומי ה־SaaS, דאטה, תוכנה - אנחנו די דומים לשוק ויש הרבה חברות שמפסידות, כך שזה לא השוואה מדויקת. אנחנו מנסים לאזן: כשחברות גדולות מפסידות הן כנראה יודעות מה הן עושות ומעדיפות כרגע לקחת נתח שוק, ולהשקיע בחדשנות וטכנולוגיה מאשר להרוויח.

"חשוב לי להדגיש שאנחנו לא בצד השני של להרוויח כמה שיותר - אלא לייצר איזון בין לשמור על דוח מאוזן ורווחי לבין השקעות בחדשנות וטכנולוגיה שיקדמו את החברה. כי העולם תחרותי ומשתנה ואנחנו צריכים את כוח האדם הכי טוב. זה אתגר גדול מאוד להשיג את האיזון הזה".

עד לפני שלוש שנים המשקיעים חיפשו בעיקר צמיחה, ואז חזרו לחפש גם רווחיות.
"זאת אחת הסיבות שב־2022 התחלנו לחשוב על שינוי החברה, כי ראינו שחוזרים לעולם המסורתי ולא רוצים חלומות של 'לקנות הכנסות', לכן יש יותר בעיה בגיוס כספים. זה בהחלט עמד לנו מול העיניים".

בנק ההשקעות Canaccord התחיל בשבוע שעבר לסקר את מניית אלארום בהמלצת "החזק", במחיר המהווה פרמיה של 12% על מחיר המניה בשוק אחרי הירידה. בבנק סבורים שפרופיל הצמיחה ייחודי ואלארום ממוצבת היטב להמשיך בצמיחה, אך מעריכים שהשווי שלה הוגן: "כשהמניה נסחרת במכפיל 7.6 על ההכנסות הצפויות ב־2025, נראה שהשוק מתחיל להעריך את הסיפור של אלארום", כתב האנליסט קינגסלי קריין, תוך שהוא ממליץ למשקיעים "לעקוב מקרוב" ולנצל הזדמנויות שבהן יש ירידה במניה להיכנס להשקעה בה.

"לא פגשנו 99% מהלקוחות"

אלארום מעסיקה כיום כ־60 עובדים, רובם ככולם בת"א. "החברה עובדת אונליין מלא, האג'נדה המרכזית שלנו היא יעילות, מינימום מגע אנושי וכמה שיותר אוטומציה", אומר דניאל. "לקוח ייכנס, יקרא, יקנה, ישלם ויעבוד עם המוצר שלנו באפס מגע, כי זה יותר יעיל. לכן אין לנו עובדים בחו"ל. את 99% מהלקוחות לא פגשנו מעולם פיזית".

עד כמה משפיעה העובדה שאתם חברה ישראלית בתקופה הזו?
"על המשקיעים זה כנראה שלא השפיע. ההשפעה הראשונית הייתה עובדים במילואים. היו גם מקרים, בחודשים הראשונים, שלקוחות לא היו מוכנים לעבוד עם ישראלים, אמרו לנו 'ישראל כובשת, מתעללת'. זה לא נעים לשמוע כישראלי, אבל שום דבר לא היה מהותי מבחינה עסקית".

אחרי העלייה בשווי, אתם חושבים שהשלב הבא שלכם הוא כניסה למדד ת"א 90?
"האמת שלא חשבתי על זה עד שהזכרת את הנושא עכשיו. אם העלייה בשווי תביא אותנו למדדים אטרקטיביים, אז מה טוב".

וכחברה, יש לאן לצמוח?
"בשביל זה אנחנו קמים בבוקר. חד וחלק, יש לאן לצמוח בתחום שלנו. מעבר לצמיחה אורגנית נוכל גם בעזרת רכישות להשלים את הפאזל של השוק, שהוא שוק צומח. העולם הולך לאונליין והכול סובב סביב דאטה - אז יש המון לאן לצמוח, וצריך לעשות את הדברים נכון".