המהלך הראשון שמוביל סיידוף: שיכון ובינוי יוצאת מניגריה בהפסד צורב

המהלך – על רקע התרסקות המטבע הניגרי • שיכון ובינוי צופה הפסד נוסף של עד 290 מיליון שקל כתוצאה מהשלמת מכירת פעילותה במדינה האפריקאית 

נתי סיידוף / צילום: איל יצהר
נתי סיידוף / צילום: איל יצהר

צעד משמעותי ראשון לשיכון ובינוי  לאחר התפטרות המנכ"ל תמיר כהן ומינויו של בעל השליטה נתי סיידוף כיו"ר זמני. לאחר שה"ניירה", המטבע של ניגריה, התרסק בשנה האחרונה בעשרות אחוזים מול הדולר ומחק משווי צבר העבודות של שיכון ובינוי במדינה יותר מרבע מיליארד שקל, חברת הבנייה והתשתיות החליטה לצאת מהפעילות במדינה האפריקאית - גם במחיר של הפסד כבד.

הערכות: סולאראדג' צפויה לפטר מאות עובדים 
מנכ"ל החברה שזינקה 1,700% בשנה: "גילינו שרכשנו סופר סטאר" 
האם התפטרות מנכ"ל שיכון ובינוי תוציא את ענקית הנדל"ן מהבוץ? 

שיכון ובינוי חתמה מזכר הבנות לא מחייב עם צד שלישי למכירת מלוא פעילות התשתיות שלה בניגריה תמורת 100 מיליון דולר (במספר תשלומים) - מהלך שאם יתממש יסב בדוחותיה לשנת 2024 הפסד בטווח של 220-290 מיליון שקל, שמיוחסים לדברי החברה ל"מימוש קרן מהפרשי תרגום". היציאה מכלל הפעילות בניגריה תקטין את צבר העבודות של שיכון ובינוי בכ-590 מיליון שקל.

מכירת הפעילות תסייע לחברה להפחית את החוב של שיכון ובינוי

בצד החיובי, שיכון ובינוי צפויה לרשום תזרים מזומנים של כ-340 מיליון שקל כתוצאה מהמכירה שתסייע לה להפחית מעט את החוב הפיננסי נטו הגבוה שלה, שזינק בשנים האחרונות עם כניסתה לשורה של פרויקטים גדולים, בין היתר לבניית בסיסי צה"ל בדרום. נכון לסוף הרבעון הראשון של השנה עומד החוב נטו של שיכון ובינוי על כ-11.3 מיליארד שקל.

ניגריה הייתה מרכזית מאוד בפעילות התשתיות של שיכון ובינוי כאשר מזמיני העבודה במדינה הם ברובם משרדי ממשלה או רשויות מקומיות והפרויקטים (בעיקר סלילת כבישים) ומתוקצבים על ידי המדינה. עם זאת, הפעילות באפריקה סומנה ע"י גורמים בשוק כאבן נגף שיצרה לשיכון ובינוי הפסדים. כאמור, הללו טענו בשבוע שעבר כי "כיום רק חברות שעובדות 'בשיטות הישנות' שהיו מקובלות באפריקה מסוגלות לשרוד שם. חברות של היום, כמו שיכון ובינוי, כבר לא יודעות לעבוד בצורות האלה זה כמה שנים טובות. החברה מבינה שהיא לא יכולה לעבוד יותר באפריקה והיא צריכה מנהל שיוביל אסטרטגיית יציאה".

מי שמנהל את שיכון ובינוי בימים אלה הוא סמנכ"ל הכספים עמית בירמן, שמונה לתפקיד ממלא מקום המנכ"ל לאחר התפטרותו של תמיר כהן. בד בבד הגיעה לאחרונה לסיומה פרשה שבה נחשדו מנהלים ועובדים בחברה בתשלומי שוחד באפריקה - שהתפוצצה בשלהי העשור הקודם. תיק החקירה נגדה נסגר על ידי הפרקליטות, והוסכם על הסדר טיעון בנוגע לחשדות בדבר מתן שוחד לעובדי ציבור זרים. שיכון ובינוי חויבה לשלם 250 מיליון שקל וקנס של 10 מיליון שקל.

מרמת השיא שרשמה מניית שיכון ובינוי בימי הריבית האפסית של מאי 2021 היא הספיקה לאבד 56% משוויה, על רקע חששות המשקיעים מהתנפותה בהלוואות ענק. עם זאת בעקבות התפטרותו של תמיר כהן עלתה המניה מתחילת החודש הנוכחי ב-22% והיא משקפתלחברה שווי של 4.7 מיליארד שקל.

מאז ימי השיא שרשמה מניית החברה בימי הריבית האפסית, היא הספיקה לאבד 56% משוויה והמניה נסחרת כעת לפי שווי של 4.69 מיליארד שקל.