מאחורי עסקת העשור: ארבעה חברים שהכירו באוטובוס לבקו"ם והפכו ליזמים סדרתיים

וויז, שלפי דיווחים, עתידה להימכר לגוגל בסכום עתק של 23 מיליארד דולר, היא החברה השנייה שהקימו ארבעת מייסדיה - אסף רפפורט, עמי לוטבק רועי רזניק וינון קוסטיקה - שצפויה להפוך לעסקת ענק • כך נראה הצוות שהכיר באוטובוס לבקו"ם, ונמצא כיום בדרך לאקזיט הגדול בתולדות ישראל

מייסדי וויז. מימין: רועי רזניק, עמי לוטבק, אסף רפפורט, וינון קוסטיקה / צילום: אבישג שאר ישוב
מייסדי וויז. מימין: רועי רזניק, עמי לוטבק, אסף רפפורט, וינון קוסטיקה / צילום: אבישג שאר ישוב

חברת הסייבר וויז לא מפסיקה לשבור שיאים. אחרי שהוכתרה בתור החברה הישראלית שגייסה את הסכום הגבוה אי פעם, כעת מגיעים הדיווחים על הירקמות עסקת ענק, במסגרתה תרכוש - לא אחרת מאשר גוגל - את וויז, בסכום של 23 מיליארד דולר, מה שיהווה את הרכישה הכי גדולה של חברה ישראלית אי־פעם. אם תושלם, זו תהיה גם הרכישה הכי גדולה שביצעה גוגל בעצמה.

אסף גלעד, פרשנות | הקסם של וויז, הפספוס של המדינה: הדרך לאקזיט הגדול בישראל
23 מיליארד דולר יהפכו את וויז לאקזיט הגדול בתולדות ישראל. את מי יעקפו בדרך?
שאלת המיליארדים: כמה מס תקבל המדינה באקזיט הענק?

במידה שהעסקה הזו תצא אל הפועל, זו לא תהיה הפעם הראשונה בה ארבעת מייסדיה, אסף רפפורט, עמי לוטבק, רועי רזניק וינון קוסטיקה, הקימו יחדיו חברה. זאת גם לא תהיה הפעם הראשונה בה החברה נרכשת על־ידי אחת מענקיות הטכנולוגיה המובילות. חברת אבטחת המידע אדאלום, החברה הראשונה שהקימו הארבעה, נרכשה על־ידי מיקרוסופט כבר בשנת 2015. גם אז, הייתה זו עסקת ענק במונחים מקומיים, בגובה 320 מיליון דולר. הייתה זו אז הרכישה הגדולה ביותר שביצעה הענקית בישראל. ארבעת היזמים נטמעו בצוות של מיקרוסופט, וחמש שנים לאחר מכן, בשנת 2020, עזבו את הענקית על מנת להקים חברה חדשה - את וויז.

"אנחנו צוות שהכיר באוטובוס לבקו"ם ב-16 ביולי בשנת 2001", סיפר מוקדם יותר השנה ינון קוסטיקה לגלובס, ושיחזר את המסלול המקצועי שעברו הארבעה. "מאז אנחנו עובדים יחד: זה התחיל במסלול בצבא ב־8200, אחרי זה הקמנו את הסטארט־אפ הראשון שלנו אדאלום ואז מיקרוסופט רכשה אותנו". עוד סיפר באותו ראיון, כי "זו הייתה בדיוק התקופה שמיקרוסופט עברה לענן, אז הייתה מהפכה. המנכ"ל סאטיה נאדלה נכנס ב־2014, והחברה בחרה באדאלום להיות הבסיס לקבוצת אבטחת הענן שלה. זו באמת הייתה הזדמנות לקחת את המוצר החמוד הזה שבנינו ולהביא אותו לרמה הכי גבוהה. בעיקרון, היינו אמורים להישאר במיקרוסופט שנתיים, בפועל נשארנו כמעט חמש שנים".

באותו ראיון, סיפר גם קוסטיקה על החוזקות של כל אחד מהארבעה, מה שמאפשר להם לנהל ולהתנהל בחברה בצורה מייטבית. "אני מאוד מוכוון למוצר ולתהליכים בארגון, המנכ"ל אסף רפפורט מאוד מוכוון לביזנס, סמנכ"ל המחקר והפיתוח רועי רזניק מאוד מוכוון לאופרציה ולפיתוח, וסמנכ"ל הטכנולוגיות עמי לוטבק מאוד מוכוון לפתרון בעיות טכנולוגיות קשות. יש פה מגוון שונה של גישות. אגב, יכול להיות שבגלל זה הפכנו לצוות, כי באמת כל אחד מגיע מכיוון שונה מאוד".

לראיה, החברה הפכה לחד־קרן רק שנה לאחר שהוקמה, כאשר בשנת 2021, הוערך השווי שלה ב-6 מיליארד דולר. בשנת 2023, כבר גייסה החברה 300 מיליון דולר, זאת לפי שווי של 10 מיליארד דולר. כשהגיעה לשווי הזה, הפכה גם וויז לחברה שעשתה זאת בפרק הזמן הקצר ביותר אי־פעם, תוך פחות משלוש שנים.

מחדר קטן בדירה לחברת ענק

רפפורט וקוסטיקה מחזיקים בתואר שני במדעי המחשב מהטכניון, לוטבק מחזיק בתואר שני במדעי המחשב מהאוניברסיטה העברית, ורזניק למד מדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה.

בשנת 2015, סיפר רפפורט לגלובס כי טרם הקימו את אדלאום, "עבדתי במקינזי. הייתי במסלול ללימודי MBA בארה"ב, ולאחריו משרת חלומות בעולם הייעוץ או הפיננסים. אבל החלטה שנראתה מטורפת באותה תקופה גרמה לי לעזוב הכל, להצטרף לעמי ורועי ולהקים יחד את אדאלום, שהייתה אז חדר קטן בדירה עם שני כסאות לשלושה אנשים".

כבר לאחר רכישת אדלאום, ההערכה הייתה כי הארבעה נהפכו למיליונרים. באפריל השנה, נכנסו הארבעה לראשונה לרשימת המיליארדרים של פורבס, זאת עם שווי מוערך של מיליארד דולר לכל אחד מהם.

באוגוסט בשנה שעברה, רפפורט עצמו כיכב בשער פורבס. מי שכיכבה בשער לפניו, הייתה ליסה סו, מנכ"לית ענקית השבבים AMD.

הארבעה היו גם קולות בולטים במהלך המחאה נגד הרפורמה המשפטית. לאחר שבשנת 2023, גייסו 300 מיליון דולר, אמר אז רפפורט כי הכסף לא ייכנס לישראל. "החשש הגדול שלנו לגבי ההייטק הישראלי הוא לא רק בכספים שיוצאים מישראל, אלא גם בכספים הרבים שכבר לא ייכנסו לארץ", כתב אז רפפורט. "אני שומע מכל עבר קולות של משקיעים מודאגים, של יזמים שמוציאים בחשאי כסף מהארץ ושל עובדים החוששים לעתידם בישראל".