אגד | בלעדי

אגד התחייבה להפסיק לתמרץ פקחים להטיל קנסות על נוסעי אוטובוסים

ההתחייבות הגיעה בהמשך לסערה שהתעוררה לאחר שנחשף כי פקחי חברות התחבורה הציבורית מתוגמלים על מתן דוחות לנוסעים • במשרד האוצר מעריכים כי הנזק שנגרם לקופת המדינה כתוצאה מכך שנוסעים לא משלמים באוטובוסים מגיע ל-600 מיליון שקל בשנה

אוטובוס של אגד
אוטובוס של אגד

אגד התחייבה בפני מנהל הרשות לתחבורה ציבורית עידן מועלם להפסיק לתמרץ פקחים בשכרם לחלק קנסות לנוסעים שלא תיקפו את כרטיסיהם - כך נודע לגלובס.

ההתחייבות הגיעה על רקע סדרת דיונים בוועדה לפניות הציבור בכנסת על מתן קנסות לנוסעים בתחבורה הציבורית שלא שילמו על נסיעותיהם. בקרב מפעילות התחבורה הציבורית זעמו על סדרת הדיונים, ואף היו שהאשימו את חברי הכנסת בפופוליזם שנועד למנוע או לצנן אכיפה כדין. 

עיריית תל אביב יוצאת למאבק במשרד התחבורה בגלל עיכוב פרויקט הענק שלה
דוח תלונות הציבור: זה המשרד שקיבל הכי הרבה מכתבי תלונה

להערכת משרד האוצר, כתוצאה מכך שנוסעים לא משלמים באוטובוסים נגרם נזק לקופת המדינה בסך 600 מיליון שקל בשנה, שכן את התחבורה הציבורית מסבסדת המדינה בכבדות בשיעור של 85% מעלות הכרטיס.

בדיון האחרון שהתקיים בוועדה בסוף חודש מאי נחשף כי באגד 60 קנסות בחודש מביאים פקח לקבל בונוס חודשי, כשפקח מחלק בממוצע 2.5 דוחות ביום עבודה של 9 שעות. בחברת דן הפקחים מקבלים 20 שקל על כל דוח שהם מחלקים ומולא כנדרש, ו-10 שקל אם יש בו פרטים חסרים.

קנסות לא מוצדקים

ואולם למרות הנזק למפעילות התחבורה הציבורית ולקופת המדינה, תמרוץ הפקחים לחלק קנסות מביא גם לקנסות לא מוצדקים.

בשנת 2023 חולקו כרבע מיליון דוחות לנוסעים באוטובוסים, בסכום כולל של כ-24 מיליון שקל. מדוח נציב תלונות הציבור לשנת 2023, שפורסם בחודש שעבר, עולה כי 210 תלונות היו בנושא הדרישה לתשלום תעריף מוגדל לנוסעים באוטובוס (מתן דוחות לנוסעים). על-פי הדוח, זהו גידול של כמעט פי חמישה במספר התלונות בנושא זה לעומת שנת 2022 (45 תלונות).

המבקר, בכובעו כנציב תלונות הציבור, מצא כי חלו ליקויים בתחום זה, כאשר נדחו על הסף בקשות לביטול דוח בלי לוודא שהוא נמסר לנוסע, נדחו בקשות לביטול דוחות אף שהתקיימו התנאים לביטולם, לא הוקפאו הליכי גבייה בעת בחינת בקשה לביטול תשלום הדוח, דרישת "דמי טיפול" של 153 שקל בחברת אגד בנוגע לגביית החוב כשהדוח עצמו הוא בסך 100 שקל, וכן עלו תלונות בנוגע להתנהגות לא נאותה של פקחים כלפי נוסעים. 

המבקר מותח ביקורת

המבקר מתניהו אנגלמן הגיע לוועדה לפניות הציבור בכנסת והתייחס לזינוק בתלונות על השירות בתחבורה הציבורית. כדוגמה הביא המבקר את סוגיית דרישות חברות התחבורה הציבורית להוצאות גבייה שאינן מעוגנות כדין, בנוסף לקנסות שחויבו נוסעים אשר לא תיקפו את נסיעתם.

לפי הודעת משרד המבקר, "המבקר מתח ביקורת על כך שמשרד התחבורה צידד בעמדת חברות התחבורה הציבורית (למעט אגד ודן) שהתנגדו להחלת ביקורת המדינה ובירור תלונות הציבור עליהן. יצוין כי בנושא זה עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה היתה שניתן יהיה להחיל ביקורות ובירור תלונות מכוח הסכם עם הממשלה או החלטה של הכנסת - שאלה טרם התקבלו".

הנושא גם קיבל ביטוי בדוח פניות הציבור של משרד התחבורה לשנת 2023, כאשר היקף הערעורים על מתן קנסות זינק ב-95% ביחס לשנה הקודמת: "קרוב ל-48 אלף ערעורים על דוחות פקחים התקבלו בשנת הדוח, נתון המהווה 40% מכלל הפניות שהתקבלו". את העלייה בהיקף הערעורים מייחסים במשרד לעלייה בהיקף הקנסות, שהוכפלו בתוך שנה מ-113 אלף בשנת 2022 לכמעט 234 אלף בשנת 2023.

משלחת של אנשי עסקים ותשתיות מהודו הגיעה לבחון השקעות בישראל

משלחת של בכירי חברות תשתיות מהודו הגיעה לישראל לקראת פרויקט המטרו, וחבריה המייצגים 16 חברות הודיות נפגשו בימים האחרונים עם בכירים במשרדי האוצר והתחבורה וכן עם מנכ"לי ויושבי הראש של חברות התשתית הממשלתיות בישראל.

מטרת הביקור, על פי גורמים בממשלה, היא לבחון שיתופי פעולה והתמודדות במכרזים - ובעיקר בכל הנוגע לפרויקט המטרו בגוש דן כשהמכרזים לביצועו אמורים להתפרסם במהלך השנה הבאה.

ביקור זה נערך לאחר שלפני מספר חודשים משלחת של בכירים בחברות הממשלתיות ובמשרדי הממשלה יצאו למשלחת בהודו ובדרום קוריאה. חיזוק היחסים עם חברות הודיות ודרום קוריאניות נועד, על פי הערכות, להוות תחליף תחרותי לחברות סיניות שהפסיקו לזכות במכרזים בישראל תחת הסיבה הרשמית לפערים בתמחור העבודות ביחס לאומדנים, אך כבר כמעט ולא נותרו מי שיכחישו שהלחץ האמריקני גם הוא חלק מהסיבות ובפרט מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל. החברות הסיניות הציעו מחירים נמוכים וגררו את השוק מטה כשהיוו תחרות משמעותית לחברות אירופאיות, אך גם אלו יוצאות בחלקן מישראל בשל המצב הגיאופוליטי והשפעות המלחמה.

את הסיור אירגן שאול ביטרמן שייצג חברות סיניות בישראל. שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' אמר לאחר פגישתו עם המשלחת כי "שיתוף הפעולה הכלכלי בין ישראל להודו מגלם פוטנציאל אדיר לשתי המדינות. מדינת ישראל בדרך להשקעות חסרות תקדים של מאות מיליארדי שקלים בשנים בבאות בתשתיות מעודדות צמיחה.

אסף זגריזק

41 אלף ערעורים

לפי הדוח, "חברת אגד, המפעיל בעל הנתח המשמעותי ביותר של נסיעות במשק התחבורה הציבורית, הגביר משמעותית את מאמצי האכיפה על נושאי אי-התיקוף באוטובוסים, והוא לבדו ריכז 41,197 ערעורים המהווים 86% מסך הערעורים בשנת 2023". לפי אותו דוח, 55% מהערעורים הסתיימו באי-ביטול קנס. ב-12% מהמקרים הקנס בוטל, ב-18% מהמקרים נדרשו פרטים נוספים, והיתר סווגו כ"אחר".

עיקר ההכנסות של המפעילות בתחבורה הציבורית נקבע בהתאם לק"מ שהאוטובוסים נוסעים, הן מוגנות מעלייה בתשומות (מחירי הדלק, הביטוחים והשכר), ורק אחוזים בודדים מהכנסותיהן מהמדינה נקבע בהתאם למספר הנוסעים שעלו לאוטובוסים, שאלה נספרים על-פי תיקוף באוטובוסים.

מחברת אגד נמסר: "המבקרים נמדדים בשורה ארוכה של מדדים שעמידה בכולם מזכה בתגמול וביניהם: מספר תלונות הציבור, מספר נסיעות, נוכחות וכן הלאה. אגד זוכה לציון הגבוה ביותר בשירות מבין החברות הגדולות, והיא דורשת ממבקריה לנהוג במקצועיות, תוך מתן שירות אדיב ואיכותי לנוסעי החברה".